دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1396 - 17:02

محسن هاشمی: نامزدهای انتخاباتی از عوام‌فریبی بپرهیزند/ موضوع ارائه لیست اموال کاندیداها، تنها سوژه‌ رای جمع کردن است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: روحانی با حضور در انتخابات و فعالیت‌هایش طی این دوره چهار ساله برای بازگشت عقلانیت و اعتدال تلاش می‌کند.
کد خبر : 178067

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی رفسنجانی در نشست خبری مشترک با غلامحسین کرباسچی که در محل ستاد انتخاباتی حسن روحانی برگزار شد، گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر هستیم. سرنوشت کشور در این ماه مشخص می‌شود و از مردم می‌خواهیم بر اساس توصیه قرآن به صورت جدی در سرنوشت خود شرکت کنند.


وی با بیان اینکه انتخابات محلی برای اعلام نظرات مختلف است، اظهار کرد: کاندیداهای تایید صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها می توانند بخش مهمی از نظرات ملت ایران را پوشش داده و پاسخ دهند.


او با اشاره به برنامه‌های روحانی گفت: روحانی با حضور در انتخابات و فعالیت‌هایش طی این دوره چهار ساله برای بازگشت عقلانیت و اعتدال تلاش می‌کند و انتخاب دوباره او می‌تواند کشور را در مسیر عقلانیت قرار دهد.


هاشمی ادامه داد: وضعیت کشور در دوران آقای احمدی‌نژاد خارج از عقلانیت بود و ما بین مردم خودمان نیز دچار دوقطبی شدیم.


محسن هاشمی با بیان اینکه «در دولت نهم و دهم، شاهد بازگشت به عقب بودیم»، گفت: در آن زمان مشکلات ما با دنیا به اعمال تحریم‌ها کشیده شد و در حال حاضر نیز با وجود قرارداد برجام، برخی مشکلات همچنان باقی مانده است و هنوز نتوانسته ایم به وضعیت دوازده سال پیش بازگردیم.


هاشمی در ادامه بیان کرد: در طول انقلاب اسلامی بحران‌هایی را در کشور گذراندیم که یکی از آنها جنگ تحمیلی بود و با تلاش‌هایی که مجلس طی آن سال‌ها به ریاست آیت‌الله هاشمی داشت و همچنین در سال ۶۸ توانستیم به صلح برسیم و افزایش توسعه، اشتغال و رفاه نسبی در کشور را در برداشت و خوشبختانه فرهنگیان، دانشجویان و همه مردم در تلاش برای توسعه مناسب کشور بودند و در ادامه دولت سازندگی و اصلاحات هم این مسیر را ادامه دادند و با جهانیان تعاملات خوبی برقرار کردیم و ارتباطات بانکی، پولی، فرهنگی شکل گرفت.


او با اشاره به اینکه «توانستیم وام‌های با قیمت پایین دریافت کنیم تا کشور را توسعه دهیم که مدت آن هشت ساله بود»، گفت: همچنین در دولت اصلاحات این موضوع ادامه پیدا کرد. اما در دولت نهم و دهم کم کم با تندروی‌هایی که اتفاق افتاد به عقب برگشتیم و تحریم‌ها موجب شد بسیاری مشکلات پدید آید و با توجه به اینکه برجام شکل گرفت اما هنوز نتوانستیم به وضعیت ۱۲ سال پیش دست پیدا کنیم.


محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه «در طول دولت نهم و دهم، برخی صفت فتنه‌گری را به پدرم نسبت دادند»، گفت: در چنین شرایطی عملکرد آیت الله هاشمی باعث شد نیروها از انقلاب زده نشوند و در چارچوب آن به مسیر خود ادامه دهند.


رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه « در دوران آیت الله هاشمی جنگ تمام شد و ایشان در ریاست جمهوری توانست وضع را عادی کند و صنعتگران و تولیدکنندگان انگیزه برای کار و تلاش پیدا کردند»، افزود: اما در دولت نهم و دهم برگشت به عقب داشتیم و در بین مردم هم حالت دوقطبی ایجاد شد و فرهیختگانی بارها مورد توهین قرار گرفتند و در سال ۸۸ اوج دو قطبی‌ و از بین رفتن اعتماد به جریان‌های سیاسی بود و اگر تلاش آیت الله هاشمی نبود بخش اعظمی از نیروهای انقلاب را از دست داده بودیم و تلاش‌های ایشان بود که موجب شد این نیروهای سیاسی در چهارچوب نظام به فعالیت سیاسی بپردازند.


او در ادامه با اشاره به بحث مسکن مهر اظهار داشت: اگر با عقلانیت به این موضوع نگاه می‌شد و از جامعه معماران، متخصصان و شهرسازان استفاده می‌کردیم حجم هزینه‌ها به گونه‌ای نبود که اکنون نارضایتی به دنبال داشته باشد بلکه از مسکن مهر به عنوان نگین شهرها یاد می‌شد. مسکن مهر باید با کیفیت بیشتری کار خود را دنبال می‌کرد اما با توجه به اینکه با خرد جمعی و عجله‌ای این موضوع را پیگیری کردند کار باکیفیتی تحویل ندادند و اکنون بیش از صد هزار مورد از این واحدها کیفیت لازم را ندارد و آنهایی که دریافت کرده‌اند از محل سکونت خود ناراضی هستند. این پروژه می‌توانست بهتر از این انجام شود. البته تلاش همه دست‌اندرکاران قابل تقدیر است اما در مورد پروژه‌هایی که هزینه به کشور تحمیل می‌کند باید با عقلانیت بیشتری عمل شود.
هاشمی با اشاره به بحث یارانه‌ها اظهار داشت: در بحث یارانه زمان می‌برد که آقای روحانی به آن برسد. یعنی تا وقتی سوخت بنزین به پول تبدیل شود زمان می‌برد و البته اگر در صنعت هزینه شود توسعه و درآمدزایی بیشتری دارد و باید به سمتی برویم که کاندیداها از عوام‌فریبی بپرهیزند و مرم را آگاه کنند.


رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «در دوره‌های گذشته افرادی که با نام اصلاح‌طلبی وارد شورا شده‌اند عملکرد خوبی نداشتند چه تمهیدی اندیشیده شده که دیگر در لیست اصلاح‌طلبان چنین اتفاقی رخ ندهد»، گفت: در تبلیغات شوراها عمدتا به شهردار می‌پردازند در صورتی که نقش شورای شهر را فراموش می‌کنند. اگر شهر دچار مشکل است تنها تقصیر مجری شهر نیست بلکه ناظران شهر هم دخیل هستند. بحث ما اکنون اصلا انتخاب شهردار نیست بلکه انتخاب شورای شهر است و کسانی را می‌خواهیم که متخصص در امور شهری باشند و این جدیت را در خود ببینند که در مقابل بی‌قانونی در شهر مبارزه کنند.


او با اشاره به اینکه «طرح منوریل در تهران در دوره احمدی‌نژاد شکل گرفت»، گفت: با طرح منوریل در تهران به جدیت مخالفت کردم و شورای شهری که همسو با احمدی‌نژاد بود نیز با آن مخالفت کرد. اما مجری آن را دور زد و با طرحی که در صادقیه ساخت شروع به کار کرد و بعد از اینکه به نتیجه نرسید و پایه‌های آن را هم بریدند هیچ کس نیامد از آنها بپرسد که چرا این همه هزینه به نتیجه نرسید و کار تحقیقاتی صورت نگرفت؟


این فعال سیاسی ادامه داد:‌ نقش شورای شهر حتی در زمان شهرداری احمدی‌نژاد این بود که جلوی طرح غیرکارشناسی را بگیرد. اما شورای شهر در طول ۱۲ سال گذشته به اینجا رسید که مردم به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند نقش مؤثر در امور شهری ایفا کند. ما باید شرایطی ایجاد کنیم که شورای شهر نقش ۹۰ درصدی در اجرای منویات خود از سوی شهرداری داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه «نقش شورای شهر و روستا بسیار مهم است»، گفت: باید این نقش آنقدر جدی گرفته شود که حتی اگر اصلاح طلبان در اقلیت هم بودند، ولی با تحرک خود مانع از هزینه کرد در پروژه های غیرمنطقی ‌شوند.


نامزد انتخابات شورای شهر با اشاره به بحث دو سرلیست در لیست اصلاح‌طلبان گفت: سرلیست شدن یک بحث فرعی است، اگر همه ما به شورا وارد شویم در آنجا همگی یک رای داریم و عضو شورا هستیم، حال چه سرلیست باشیم چه ته لیست. آنچه مهم است اعتماد مردم است که به ما رای بدهند تا مجری و ناظر آنان در شورای شهر باشیم.


هاشمی در پاسخ به اینکه «آیا اگر شهردار شود املاک نجومی را پیگیری می‌کند؟»، پاسخ داد:‌ این موضوع در قوه قضائیه مطرح است و کسانی که در این امر دخیل بودند پرونده‌هایشان در حال بررسی و رسیدگی است و پیگیری دیگری لازم نیست لذا به صورت قانونی این روند پیش می‌رود.


او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نحوه اجرای خطوط 3 و 6 و 7 مترو تهران اظهار کرد: شبکه راه آهن تهران طرح‌هایی داشته که در مورد خطوط آن مکان‌یابی کردیم و خط یک و دو و پنج راه‌اندازی شد و اکنون باید بقیه خطوط راه بیفتد و بقیه تجهیزات ضروری است که وجود داشته باشد لذا اگر برق کافی نداشته باشد که عدد و رقم بسیار بالایی است سیستم نمی‌تواند به اندازه کافی ظرفیت‌گیری و مسافرگیری کند. یادم هست در سال ۹۲ که بحث انتخابات شورا هم بود، بحث راه اندازی خط 3 مترو و خطوط 6 و 7 مطرح بود و راه اندازی شد. به یکباره آقای قالیباف که تا آن زمان اولویت هایی چون تونل و پل داشتند، اولویت شان مترو شد. من آن را به فال نیک گرفتم و می پسندیدم که با هر انگیزه ای هم که باشد، ساخت شبکه های مترو پیش برود.


وی همچنین با اشاره به اینکه «الان همزمان با انتخابات شورای شهر انتخابات ریاست جمهوری هم داریم»، تأکید کرد: مترو تهران همیشه منتظر کمک دولت‌ها بوده و از دولت آقای روحانی می‌خواهیم که بشود هرچه زودتر برای مترو تهران ۲ هزار واگن جدید و تجهیزات لازم را تأمین کنیم.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا حاضرید لیست اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کنید؟ گفت:‌ بارها لیست اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کردیم و حتی در انتهای دولت آیت الله هاشمی، آیت الله یزدی در نماز جمعه اعلام کرد که اموال خانواده هاشمی نه تنها زیاد نشده که کم هم شده است، اما نتیجه چه شد!؟ با وجود آنکه لیست اموالمان را بارها اعلام کردیم اما از هواپیمایی ماهان تا برج فلان را به خانواده‌مان نسبت دادند و به جای آنکه در داخل نظام این موضوع را بعنوان یک نقطه مثبت وافتخار به مردم معرفی کنند با شایعاتی که از داخل وخارج طراحی کردند به دروغ سازی پرداختند تا تخریب کنند و باید بگویم خانواده‌ای که باید افتخار نظام باشد تبدیل به سیبلی برای تخریب شدند و کسانی که این دروغها وشایعات را نسبت می دهند خود بهتر می دانند که این اتهامات بی اساس ودروغ است اما برای منافع سیاسی به آن دامن می زنند ودر رسانه های رسمی کشور هم نشر می کنند. موضوع ارائه لیست اموال کاندیداها و مسئولان تنها سوژه‌ای برای رای جمع کردن است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته