دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«هملت» با طعم ارزش‌های فرهنگی ایران/ کیومرث مرادی: در تهران افلیاها و هملت‌های زیادی وجود دارد

کیومرث مرادی که قرار است از 24 اردیبهشت ماه نمایش «هملت، تهران ٢٠١٧» را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد گفت:‌« در این اثر داستان‌های کوتاه میان نمایشنامه و فضای زندگی امروزی شکل گرفته که هسته اصلی نمایش را تشکیل می‌دهد.»
کد خبر : 177887

کیومرث مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «هسته نمایش «هملت، تهران ۲۰۱۷» از یک سال و نیم پیش در جشنواره تئاتر تجربی ایتالیا شکل گرفت. در این جشنواره مجموعه‌ای از کارگردانان تصمیم گرفتند مجموعه‌ای از آثار شکسپیر را با نگاهی به شهر خود آماده کنند.»


وی در ادامه سخنانش بیان کرد: «به پیشنهاد یوجینو باربا این طرح شکل اجرایی به خود گرفت و قرار شد 7 کشور از جمله برزیل، مکزیک، لهستان، ایران، رومانی و مجارستان در سال 2017 این کارها را در جشنواره تئاتر تجربی ایتالیا که در جولای برگزار می‌شود روی صحنه ببرند.»


مرادی تاکید کرد: «از آنجا که حس می‌کردم در شهر تهران افلیاها و هملت‌های زیادی وجود دارد تصمیم گرفتم بر روی نمایشنامه «هملت» کار کنم. این پروژه در حالی آغاز شد که بجای تم انتقام که در نمایشنامه «هملت» برجسته شده، به موضوع عشق پرداختم و در پی جستجوی رابطه‌ای عاشقانه میان هملت و افلیا بودم. »



وی همچنین افزود: «فکر می‌کنم رابطه گمشده‌ای میان افلیا و هملت وجود دارد. به همین دلیل آن را در این اثر جستجو کردم. در این اثر داستانک‌هایی میان نمایشنامه و فضای زندگی امروزی شکل گرفته که هسته اصلی نمایش را تشکیل می‌دهد.»


مرادی با اشاره به این‌که از 6 ماه گذشته تمرینات نمایش را شروع کرده است، گفت: «چیزی حدود 3 ماه و نیم نگارش متن «هملت، تهران ۲۰۱۷» به طول انجامید ضمن این‌که بخشی از متن نیز با آغاز تمرین تکمیل شد.»


این کارگردان تئاتر ضمن بیان این‌کهنمایش «هملت، تهران ۲۰۱۷» شامل 27 مونولوگ است که 7 افلیا و 5 هملت را در بر می‌گیرد، درباره وجود 7 افلیا و 5 هملت نیز به مقدس بودن عدد 5 و 7 در فرهنگ ایرانی اشاره کرد و افزود: «از آنجا که قرار شد هر نمایشنامه بر اساس اساطیر و فرهنگ هر کشور باشد، در شیوه‌هایی که به کار گرفتم نیز بر روی ارزش‌های فرهنگی توجه ویژه کردم.»


مرادی گفت: «در اجرای امروزی که از نمایشنامه «هملت» خواهیم داشت از عناصر شناخته شده استفاده کرده‌ام و در حقیقت این اثر نمایش کلاسیک با نمای امروزی از «هملت» است که امروزی بودنش در تمامی بخش‌ها از جمله نمایشنامه، طراحی صحنه، طراح لباس، صدا و موسیقی قابل رویت است.»



کارگردان نمایش «هملت، تهران 2017» درباره اجرای این اثر در پردیس تئاتر شهرزاد نیز اظهار کرد: «از نظر من این سالن بهترین و بزرگترین سالن بلک‌باکس خاورمیانه است. این مجموعه با دو سالن 300 و 120 نفره از استانداردترین سالن‌‌های نمایشی است. امیدوارم که این شانس برای تمامی کارگردانان بوجود آید که نمایششان را در این مجموعه اجرا کنند. پردیس تئاتر شهرزاد از امکانات مناسب هم برای گروه نمایشی و هم برای مخاطب برخوردار است.»


وی با بیان این‌که در راستای تولید و اجرای شکل جدیدی از «هملت» را باتعداد بازیگر آغاز کرده، درباره گروه بازیگرانش نیز عنوان کرد: «در این نمایش سوگند سهیلی، زهرا بهروزمنش، آرمیتا فروزنده، محیا صدرزاده، دریا خلیلی، پانته‌آ قدیریان، دلنیا قادرپور، فرهاد رادمان، میلاد معیّری، محمد مسگری، سلمان صالحی، رضا داوودوندی به ایفای نقش می‌پردازند. این افراد کسانی هستند که در کارگاه‌های آموزشی و یا نمایش‌های پیشین من همکاری داشته‌اند.»






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته