دکتر فرهادی: فارغالتحصیلان نباید منتظر فرصتهای شغلی بمانند/ هدف ما فقط ارسال بورسیه به خارج نیست؛ بلکه جذب دانشجو از خارج است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: «حوزه آموزش عالی خوشبختانه در سطح کشور به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه در خور توجه و چشمگیری داشته است. در استان مازندران تعداد زیادی دانشگاه و مراکز آموزش عالی و موسسات آموزش عالی غیردولتی فعالیت میکنند که مورد آخر با ۴۷ موسسه آموزش عالی غیر دولتی بیشترین مورد در سطح کشور را دارا است.»
او افزود: «قریب به ۲۲۰ هزار دانشجو در این استان در حال تحصیل هستند و بیش از ۳۵۰۰ عضوهیات علمی در دانشگاههای استان مازندران و موسسات آموزش عالی به امر تعلیم و تربیت و تحقیق میکنند.»
فرهادی ادامه داد: «بیش از ۲۸۰۰ موسسه آموزش عالی در کشور فعالیت میکنند و قریب به ۷۲ هزارعضو هیات علمی، دهها پژوهشگاه و پژوهشکده، ۳۹ پارک علم و فناوری و بیش از ۱۷۰ مرکز رشد در کشور وجود دارد.»
وزیر علوم تاکید کرد امروزه دانشگاههای ما باید دانشگاههای نسل سوم باشند و در مسیر رسیدن به دانشگاههای نسل سوم قدم بردارند. توسعه کمی را به حد کافی داشتیم بنابراین باید ساماندهی آموزش عالی را داشته باشیم و بر همین اساس، طرح آمایش آموزش عالی با مطالعه جامعی که از دید آموزشی بررسی شد، همه سطح کشوری، استانی، منطقهای، شهری، حتی دانشگاهی و امکانات، استعدادها، نیازها و صنعت و خدمات بررسی شد و آموزش عالی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال ساماندهی است و براساس ابلاغی که شده، بیش از ۱۰ مورد اقدام باید صورت بپذیرد که از جمله آنها منطقه بندی کردن آموزش عالی است.»
فرهادی ادامه داد: «بحث آموزشهای مهارتی را به شدت نیاز داریم که این بحث در طرح آمایش آمده است و همچنین در برنامه ششم توسعه به خوبی به آن توجه شده است. فارغالتحصیلان ما مهارت هم باید داشته باشند و صرفاً نباید به فارغالتحصیلی از دانشگاه راضی باشند و خودشان باید آماده ورود به بازار کار شوند، نه اینکه منتظر فرصتهای شغلی بمانند. فاصلهای که بین نیروهای تخصصی و نیروهای عملیاتی ما است باید کمتر شود.»
او افزود: «بخش صنعت به تکنولوژی، فناوریهای جدید و نیروی متخصص نیاز دارد و شرکتهای دانش بنیان باید تاسیس شوند که بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان در سالهای اخیر تاسیس شدهاند و در ۳۹ پارک علم و فناوری که فعال است، بیش از ۱۱۰۰ شرکت دانش بنیان در این پارکها که مرتبط با دانشگاهها هستند در آن استقرار دارند. بیش از ۳۲ هزار نفر از فارغالتحصیلان در شرکتهای دانش بنیان مستقر هستند و ۸۰ درصد شاغلان آنها را فارغالتحصیلان دانشگاهها تشکیل میدهند.»
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «خوشبختانه در دولت تدبیر و امید، بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال قراردادهای تحقیقاتی و فناوری بین وزارتخانههای دفاع و نفت با دانشگاههای ما بوده است. حدود ۱۰۰ دانشگاه با این وزارتخانهها قرارداد داشتند که بخش عمده آن با وزارت دفاع بود و بیش از ۱۰۰۰ پروژه وجود داشت که قریب به ۵۰۰ پروژه به اتمام رسیده است. ۳۰ میدان نفتی را به تعدادی از دانشگاههای ما واگذار کردند تا سطح برداشت را یک درصد افزایش بدهند که در چند سال اخیر به خوبی در حال اجرا است.»
فرهادی به مقوله محصولات دانشگاهی اشاره کرد و افزود: «خوشبختانه در زمینه محصولات دانشگاهی، اعم از تحقیقات، مقالات و... پیشرفت عمدهای داشتهایم. بخش عمدهای از مقالات تولیدی در چارک اول ISI هستند که در خور توجه است. تعداد مقالات علمی ما رشد ۳۹ درصدی داشته و سال ۲۰۱۳ اگر ۳۰ هزار مقاله بود، در ۲۰۱۶ به ۴۳۲۹۲ مقاله ISI رسیده است که این مقالهها برای مطالعه و تولید محصولات جدید میتواند به کار گرفته شوند.»
او ادامه داد: «به استناد پایگاههای معتبر در بخش نوآوری رتبه کشور ما به ۷۸ رسیده است، در حالیکه سه سال پیش در رتبه ۱۱۳ بودیم و با این حال باز هم میتوانیم جلوتر باشیم. رشد تولیدات علمی ما در دنیا در سال ۲۰۱۶ اول است، در بحث سرعت رشد تولیدات علمی، ما در میان ۲۵ کشوری که سرآمد هستند رتبه اول را داریم. رشد ما به ۱۷.۵ درصد رسیده است. در بخش تعداد دانشمندان، ما رشد ۴۰ درصدی داشتهایم، یعنی از ۱۷۳ نفر در سال ۲۰۱۳ به ۲۰۸ نفر در سال ۲۰۱۶ رسیدهایم.»
فرهادی افزود: «در عرصه کیفیت و بازنگری و تدوین برنامههای درسی و رشتههای جدید، در سه سال گذشته ۸۳۴ برنامه درسی تدوین یا بازنگری شده است به ویژه بین رشتهایها و چند رشتهایها که باید این روند ادامه پیدا کند و بسیاری از اختیارات تدوین برنامهها به دانشگاهها واگذار شده است.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «دانشگاه مازندران هم میتواند با این توان علمی و سابقهای که دارد و با تقویت زیرساختها، همکاری علمی با دانشگاههای دنیا داشته باشد که جزو برنامههای ما است. این کار هم میتواند باعث افزایش دانشجو در دانشگاهها و هم باعث همکاری علمی و پژوهشی با دنیا میشود. در دو سال اخیر به ویژه بعد از برجام، ما ۱۰ دوره دکتری مشترک با دانشگاههای خارج داشتیم، مانند اتریش، ایتالیا، هلند، روسیه و آلمان. هدف ما فقط ارسال بورسیه به خارج نیست، بلکه جذب دانشجو از خارج است. ما دورههای آموزشی مشترک را تعریف کردیم و از آن مهمتر، دانشجویان دوره دکتری ما بخشی از دوره تحصیلی خود را در یک مرکز علمی معتبر بگذرانند که در سال گذشته بالغ بر ۱۵۰۰ دانشجوی دکتری ما از این فرصت استفاده کردند.»
فرهادی به پذیرش دانشجو از خارج اشاره کرد و افزود: «خیلی سعی شده است که تسهیلات زیادی برای آنها ایجاد شود، از جمله بحث تمرکز زدایی و داشتن اختیارات از سوی دانشگاهها برای جذب دانشجوی بینالمللی، تشکیل دفاتر امور کنسولی در دانشگاههای بزرگ که انشاالله در استان مازندران هم تشکیل شود. تاکنون در کشور بالغ بر ۵۲ هزار دانشجوی خارجی داریم که بیش از ۲۵ هزار نفر در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم مشغول به تحصیل هستند، بخش عمدهای در جامعه المصطفی و بقیه در دانشگاههای علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند.»
وزیر علوم درباره مسائل دانشجویی نیز گفت: «در زمینه مسائل دانشجویی، اقدامات رفاهی دانشجویی، خوابگاههای دانشجویی و امکانات سلامتی دانشجویان اقدامات خوبی صورت گرفته و از طریق معاونت دانشجویی نیز برای دانشجویان تسهیلات وام و مسائل رفاهی دیگربه خوبی فراهم شده است.
او افزود: «سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان وام به دانشجویان دکتری داده شد، رقمی بین ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار تومان ماهیانه که امسال به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است و همینطور سایر وامها و تسهیلات دانشجویی که رشد ۲۰۰ درصدی داشته است.»
فرهادی ادامه داد: «با عنایت مجلس در برنامه ششم، ممنوعیت ساخت خوابگاه توسط دولت یا مشارکت توسط بخش خصوصی و دولت باهم برداشته شد و اقداماتی مانند رتبه بندی خوابگاهها، بازسازی و تجهیز آنها و رسیدگی به مشکلات آنها نیز در دستور کار قرار گرفته است.»
وزیر علوم گفت: «دانشگاهها زمین زیادی برای ساخت خوابگاهها دارند و بخش خصوصی میتواند با بهره برداری از آن، خوابگاه را تاسیس کند، یا خیرین تاسیس کنند یا همان ۵۰ درصد که گفته شد که میتوان از اینها برای تاسیس خوابگاهها استفاده شود.»
او افزود: »امسال در بودجه، رقم بیشتری برای پوشش طرحها در نظر گرفته شده است. خوشبختانه در دو، سه سال گذشته بنیاد حامیان علم و فناوری را در کشور شکل دادهایم، البته مواردی را از گذشته حتی ۱۰ سال پیش مانند مشهد و تهران داشتیم ولی به صورت سازمان یافته، بنیاد حامیان علم و فناوری را در کشور در تهران تشکیل دادیم.»
فرهادی گفت: «63 دانشگاه ما هم بنیادهای دانشگاهی را تشکیل دادند و اقدامات بسیار ارزشمندی انجام دادند. این خیرین یک و نیم میلیون متر مربع برای ما در حوزههای دانشگاهی فضا ساختند که بیشتر در زمینه خوابگاه، دانشکده، آزمایشگاه و سلف سرویس و تجهیزات آزمایشگاهی بوده است.»
او ادامه داد: «افزایش فضای ورزشی دانشگاهها که زیر هفت دهم متر مربع بود به بالای ۱متر رسیده است و همینطور تاسیس مراکز ارزیابی سلامتی و مشاوره در ۵۰ دانشگاه ایجاد شده است که انشاالله بیشتر میشود. همچنین در باب فعالیتهای حوزه دانشجویی میتوان به تاسیس انجمنهای علمی- دانشجویی، کانونهای هنری و فرهنگی، تشکلهای سیاسی و تشکلهای اسلامی اتحادیهها اشاره کرد.»
انتهای پیام/