دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1396 - 14:14

دکتر ولایتی در دیدار معاون وزیر خارجه نروژ: راه‌حل بحران منطقه صرفا سیاسی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاوربین الملل مقام معظم رهبری با معاون وزیر امور خارجه نروژ دیدار و گفت و گو کرد.
کد خبر : 177620

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، علی اکر ولایتی با معاون وزیر امور خارجه نروژ دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار به تبادل نظر درباره روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌ها پرداختند.


پس از این دیدار دکتر ولایتی در جمع خبرنگاران گفت: «سابقه روابط ما و نروژ به حدود 110 سال پیش باز می‌گردد. روابط تاریخی و ارزشمندی میان ایران و نروژ به ویژه در حوزه اقتصادی وجود دارد. هرچند که حجم این روابط نیازمند عزم و توجه بیشتری برای توسعه است و پیشنهاد می‌کنم با توجه به این سابقه طولانی نقشه راهی برای گام برداشتن در جهت توسعه همکاری‌ها و رفع موانع تهیه شود.»


وی افزود: «نروژ کشوری صنعتی است و همکاری با این کشور می‌تواند قابل توجه باشد. ایران برای روابط با اروپا به ویژه برای کشورهایی که سیاست‌های مستقل‌تری را اتخاذ می‌کنند، احترام قائل است.»


وی افزود: «هر دو کشور آمادگی زیادی برای گسترش روابط و همکاری‌های صنعتی و تکنولوژیک دارند. نروژ کشوری دارای سیاست مستقل در اروپاست و با توجه به این فاکتور، دو طرف توجه زیادی به توسعه روابط با یکدیگر دارند.


مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به اوضاع منطقه‌ای گفت: «در رابطه با مسائل منطقه‌ای به نظرم کشورهای اروپایی باید نگاه روشن‌تر و دقیق‌تری داشته باشند. در سوریه بیش از 6 سال است که شرایط بحرانی صرفا به دلیل دخالت‌های خارجی و حمایت از تروریست‌ها و گروه‌های افراطی وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران هم تمام توانش را برای مقابله با این جریان با هدف ایجاد صلح و ثبات جهانی به کار گرفته است.»


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: «ما درباره موضوعات منطقه‌ای صحبت کردیم. هر دو دیدگاه‌های نزدیکی درباره موضوعات منطقه‌ای، بین‌المللی، موضوع آوارگان سوریه و عراق داریم.»


ولایتی گفت هر دو کشور معتقدند موضوعات سوریه و عراق راه‌حل نظامی ندارد و باید به صورت سیاسی حل شود.


وی تاکید کرد: «در عراق مشکلات رو به پایان است، دولت عراق بر فرآیند صلح در این کشور مسلط شده است و به زودی موصل آزاد می‌شود.»


ولایتی افزود: «آنچه در مذاکرات آستانه اتفاق افتاد، مورد حمایت هر دو کشور ایران و نروژ است.»


دکتر ولایتی افزود: «درباره عراق هم که طولانی‌ترین مرز را با ایران دارد با دولت و حاکمیت این کشور هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم و حمایت خود را از حکومت عراق ادامه می‌دهیم. ایران قطعا در مقابل هرگونه تضعیف و تجزیه کشورهای منطقه خواهد ایستاد.»


وی بیان کرد: «راه‌حل بحران منطقه صرفا راه‌حل سیاسی است و در این جهت با هماهنگی کشورهای منطقه و کشورهای علاقه‌مند به ثبات منطقه‌ای و جهانی همکاری‌های ارزشمندی شکل گرفته است.»


پیش از ولایتی نیز معاون کریستین استرومر، وزیر امورخارجه نروژ در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «دیدارهای خوبی با آقای ولایتی داشتیم و اکنون وارد فاز جدید از همکاری‌های اقتصادی شدیم. پس از برجام تجارت دوجانبه به ویژه در زمینه‌های اقتصادی رشد فراوانی داشته؛ هرچند که در نفت و گاز زمینه‌های توسعه‌های فراوانی وجود داشته است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته