دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1394 - 16:48
معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران:

نمی‌گذاریم ۳ هزار کودک کار و خیابان بزهکار شوند

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران به ۳ هزار کودک کار و خیابان خدمات اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌دهد، گفت: برنامه و هدف اصلی شهرداری تهران جلوگیری از بزهکار و گرفتار شدن این کودکان به آسیب‌های جبران ناپذیر است.
کد خبر : 17759

به گزارش گروه اجتماعی آنا، رضا جهانگیری‌فر با بیان اینکه آمار دقیقی از سوی مراجع مسئول در خصوص کودکان خیابانی و آسیب دیده اجتماعی وجود ندارد، افزود: آمارهای شهرداری تهران نسبت به تعداد و وضعیت کودکان کار و خیابان بر اساس اطلاعاتی است که از طریق نهادهای غیر دولتی از جمله NGO‌ها تهیه شده است.


وی آمار کودکان کار و خیابان در سطح شهر تهران را بالای ۷ هزار نفر عنوان کرد و افزود: شهرداری تهران به ۳ هزار کودک کار و خیابان خدمات ارائه می‌دهد.


معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد حلقه ارتباط این سازمان با کودکان خیابانی هستند، افزود: ایجاد چتر حمایتی شهرداری تهران برای پیشگیری از ورود این کودکان به آسیب‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد.


به گفته وی در وهله اول شهرداری تهران به جای ممانعت از کار این کودکان، اقدامات حمایتی و پیشگیری را دنبال می‌کند اما توانمند سازی این کودکان در زمینه کار و فعالیت هنری باید از طریق خانواده‌های آنان شروع شود زیرا راهکار خروج این کودکان از چرخه کار در خیابان، توانمندسازی خانواده‌های آنان است.


جهانگیری‌فر با تاکید بر اینکه ما باید کاری کنیم که این کودکان دچار آسیب‌های خطرناک از جمله اعتیاد، سرقت و قاچاق مواد مخدر نشوند، تصریح کرد: در همین راستا از کمک‌ها و فعالیت‌های 15 سازمان مردم نهاد فعال در زمینه کودکان کار بهره گرفته‌ایم.


وی به حمایت‌های زیرساختی شهرداری تهران از سازمان‌های مردم نهاد اشاره و یادآور شد: ما از انجمن‌هایی که قدرت استفاده از ظرفیت خیران و شهر را برای ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی به کودکان‌کار و خیابان دارند، حمایت می‌کنیم.


راه‌اندازی ۹ مرکز پرتو در حمایت از کودکان کار و خیابان


وی به راه‌اندازی ۹ مرکز پرتو در حمایت از کودکان کار و خیابان اشاره و تاکید کرد: تاکنون این مراکز در مناطق ۱۵، ۱۲، ۵، ۲، ۱۹و ۱۱ راه‌اندازی شده است.


به گفته وی شهرداری تهران به انجمن‌های فعال در زمینه کودکان کار و خیابان به هیچ وجه کمک نقدی نمی‌کند، بلکه فضا و اقدامات زیرساختی را فراهم کرده و آنان را در برگزاری جشن‌ها، مراسم‌ها و تورهای تفریحی و گردشگری برای کودکان یاری می‌رساند.


وی ادامه داد: خدمات درمانی- بهداشتی، فرهنگی-آموزشی، مشاوره و مددکاری و ارائه خدمات تفریحی از جمله فعالیت‌های است که در مراکز پرتو صورت می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی راه‌اندازی مراکز پرتو دو سال پیش صورت گرفت، بیان کرد: در نظر داریم در سال جاری تعداد مراکز پرتو را افزایش داده و به ۱۵ مرکز برسانیم.


بیش از ۷۰درصد کودکان کار و خیابان را پسران تشکیل می‌دهند


وی محرومیت از تحصیل، سوء تغذیه و بیماری‌های روحی و روانی را از جمله تهدیدات جدی کودکان کار و خیابان دانست و افزود: بیش از ۷۰درصد کودکان کار و خیابان را پسران تشکیل می‌دهند.


به گفته جهانگیری‌فر تعداد زیادی از کودکان کار و خیابان را افراد زیر ۱۰ سال تشکیل می‌دهند که درصد بیماری‌های پر خطر نیز بین آن‌ها بسیار بالا است.


وی با اشاره به لزوم ورود جدی سازمان بهزیستی و کمیته امداد به بحث کودکان کار و خیابان گفت: هرچند جلسات متعددی با این مجموعه‌ها برگزار شده است اما هنوز به برنامه مشخص و مشترکی دست نیافته‌ایم.


وی با اظهار تاسف از اینکه سند قانونمندی برای حمایت جدی از کودکان کار و خیابان و جلوگیری از سوء‌استفاده از آنان تهیه نشده است، افزود: به دلیل قوانین پراکنده فاقد چتر حمایتی تاثیرگذار برای جلوگیری از بزهکار شدن این قبیل کودکان هستیم.


معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ارائه بسته پیشنهادای دقیق و جامع از سوی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به ستاد ساماندهی کودکان در وزارت تعاون، کا رو رفاه اجتماعی گفت: سند قانونی در این زمینه باید از حمایت کودک تا حمایت از خانواده‌های آنان و توانمندسازی‌شان را محور قرار دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته