دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1396 - 13:20

تلاش برای حل سیاسی بحران یمن

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن از امروز (یکشنبه) سفر جدید منطقه‌ای خود را برای بازگرداندن طرف‌های یمنی به پای میز مذاکرات صلح آغاز می‌کند.
کد خبر : 177580

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روسیاالیوم، یک منبع در دولت (در تبعید) یمن گفت: «اسماعیل ولد شیخ احمد به‌زودی برای رایزنی با مقام‌های یمنی و سعودی وارد ریاض می‌شود.»


این منبع مشخص نکرد که در تور جاری آیا میان شیخ احمد با عبد ربه منصور هادی، رئیس دولت (در تبعید) یمن که در حال حاضر به‌طور موقت در ریاض اقامت دارد دیداری برگزار خواهد شد یا خیر.


در آخرین سفری که شیخ احمد در اوایل مارس (اواسط اسفند 1395) به ریاض داشت، دیداری میان شیخ احمد و منصور هادی انجام نشده بود.


انتظار می‌رود شیخ احمد در این تور منطقه‌ای به صنعاء، پایتخت یمن سفر و با حوثی‌ها (جنبش انصارالله) و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن دیدار و درباره روند مذاکرات صلح گفت‌وگو کند.


خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) گزارش کرد شیخ احمد در ادامه سفرش، به چند پایتخت حوزه خلیج فارس می‌رود و با رهبران آن‌ها درباره احیای مذاکرات صلح یمن گفت‌وگو می‌کند.


به‌دنبال شکست مذاکرات صلح یمن در کویت در آوایل آگوست 2016 (اواسط مرداد 1395) خشونت‌های نظامی از سوی ائتلاف عربی در مناطق مختلف یمن افزایش یافته است. سازمان ملل متحد می‌کوشد مذاکرات حل بحران یمن تا پیش از ماه رمضان برگزار شود.


درخواست دولت درتبعید برای فشار روسیه بر حوثی‌ها


از سوی دیگر پایگاه خبری المشهد الیمنی گزارش کرد: «احمد عبید بن دگر، نخست‌وزیر (دولت در تبعید) یمن از روسیه خواست تا تلاش‌هایش را در راستای فشار بر حوثی‌ها برای دست کشیدن از ماجراجویی‌هایش افزایش دهد.»


او در دیدار با سرگئی کوزلوف، سفیر روسیه در عربستان بر حل سیاسی بحران در این کشور طبق طرح اقدام خلیج، خروجی‌های کنفرانس گفت‌وگوی ملی و قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد و گفت: «این مراجع سه‌گانه مورد توافق طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است.»


وی افزود: «اقدام عملی در این زمینه مجبور کردن حوثی‌ها برای اجرای این مراجع و راه‌حل سیاسی و یا تن دادن به گزینه نظامی است.»


سفیر روسیه در این دیدار بر حمایت کشورش از دولت (در تبعید) یمن تاکید کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته