دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روایت اروپاییان از هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه‌سازی تهران

فرانچسکا برناردینی، مجسمه‌ساز ایتالیایی و اسکار اگوییر کمانددور مجسمه‌ساز اسپانیایی درباره هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، اظهار نظر کردند.
کد خبر : 177510

به گزارش گروه فرهنگی آنا اظهارات هنرمندان خارجی درباره سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران به شرح زیر است:


سمپوزیوم تهران حرفه‌ای است و از حضور در آن لذت می‌برم


فرانچسکا برناردینی، هنرمند ایتالیایی حاضر در هشتمین سمپوزیوم تهران طبیعت را منبع الهام اصلی خود برای خلق اثر خواند و در این باره گفت: در کارهای من همیشه توجه به طبیعت زیاد است زیرا این بخش منبع الهام من است لذا به طبیعت در همه جا توجه می‌کنم تا نشان دهم می‌توان از طبیعت لذت برد. در واقع من گاهی به موجودات زیر آب نیز توجه می‌کنم که بسیار کوچک هستند؛ زیرا دوست دارم به آدم‌ها نشان دهم که چیزهای جذاب زیادی در طبیعت وجود دارد که بسیار زیباست اما به آن توجهی نمی‌شود.



وی درباره مفهوم درونی اثر «ساختار جذاب» اظهار کرد: این اثر درباره کرم شب تاب است، زیرا پیله کرم شب تاب برای من محلی در راستای رشد و تفکر برای تبدیل شدن به پروانه است. در واقع این پیله مانند زندگی آدم‌هاست. لحظه‌هایی که در حال اندیشیدن هستند تا به هدف خود برسند و زندگی جدیدی را شروع کنند. من فکر می‌کنم که در زندگی شهری سر و صدا و جنجال بسیار زیاد شده است لذا نیاز است که ما در این فضا به سوژه‌هایی با آرامش بیاندیشیم و من این مسائل را از طبیعت دریافت می‌کنم.


این هنرمند تصریح کرد: لازم است که طبیعت حفظ شود زیرا با پیشرفت تکنولوژی این عرصه در حال نابودی است. بدون طبیعت زیبایی نیست لذا من درباره مسئولیت ما درباره طبیعت می‌اندیشم. در واقع ما زمان چندانی برای اندیشیدن درباره طبیعت نمی‌گذاریم اما این برای من بسیار مهم است لذا من درباره مسائلی مانند درخت، گل و ... که جزئی از زندگی هستند بسیار می‌اندیشم چون بسیار مهم هستند. به همین خاطر سعی کرده‌ام که به کودکانم نیز بیاموزم که ما چه مسئولیتی در قبال طبیعت داریم تا بدانیم نسل‌های بعدی چه تاثیری در طبیعت دارند و من به طبیعت بسیار احترام می‌گذارم.


برناردینی درباره فرم اثر اجرایی خود گفت: کرم شب تاب در این اثر به درخت بسته شده است تا بتواند به رشد دست یابد. در واقع این لحظه شبیه به دوران بارداری است که در آن کودک رشد را تجربه می‌کند. در این پروسه لحظه‌هایی وجود دارد که آدم می‌تواند حس خاصی را در آن تجربه کند و این عالی است زیرا اسرار زندگی را در دل خود دارد.


وی ادامه داد: وقتی این مسائل را می‌بینم بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرم و فکر می‌کنم که چطور ممکن است آدم‌ها از کنار این اتفاقات زیبا به راحتی بگذرند. در واقع من درون اثرم به این لحظه‌های کوتاه و تاثیرگذار توجه کرده‌ام.


این هنرمند در خصوص هشتمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران گفت: این نخستین باری است که به ایران آمده ام و در حال لذت بردن از آن هستم زیرا منتظر این لحظه بودم. در واقع سمپوزیوم تهران بسیار حرفه‌ای و با مدیریت عالی است. این رویداد تیم بسیار خوبی برای اجرا دارد که برای من مهم است.


برناردینی سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی تهران را رویای هر هنرمند خواند و اظهار کرد: ایرانیان بسیار دوست داشتنی هستند و همواره لبخند می‌زنند، ضمن اینکه تجهیزات و ابزارها در این سمپوزیوم بسیار عالی است. من در برخی از سمپوزیوم‌ها مجبور هستم 25 کیلو تجهیزات را با خود همراه کنم اما اینجا من شاید تنها برخی ابزارهای کوچک بادی نیاز داشته باشم و همه چیز فراهم است. این رویای هر هنرمندی در سمپوزیوم‌هاست و من از آن بسیار لذت می برم و از حضور در سمپوزیوم تهران بسیار خوشحال و هیجان زده‌ام.


وی درباره حضور دانشجویان در کنار افراد حرفه‌ای گفت: حضور دانشجویان ایده بسیار خوبی برای این گروه است زیرا زمانی که ما مشغول به کار هستیم، دانشجویان می‌توانند نگاه کنند و این برای آنان تجربه بسیار خوبی است.


این هنرمند افزود: در هیچ سمپوزیوم دیگری نظیر این ایده را ندیده‌ام و بسیار آن را می‌پسندم زیرا این روش برای دانشجویان می‌تواند تجربه بیشتری را به دنبال داشته باشد و بسیار در راستای رشد آنان موثر عمل کند.


برناردینی تاکید کرد: من فکر می‌کنم دانشجویان ایرانی دارای استعداد بسیار خوبی هستند و احساس خوبی به مجسمه دارند لذا این ایده برای آنان بسیار خوب و کاربردی است.


وی در خصوص آثار هنرمندان ایرانی که در بخش حرفه‌ای حضور دارند گفت: من کار سعید محمودی را بسیار می‌پسندم زیرا شکل و فرم آن ارگانیک است و در آن به شکلی هوشمندانه از فرم‌های طبیعی و خلاقه‌ای که یک هنرمند ایجاد می‌کند، استفاده کرده است البته کار مصطفی محسنی نیز دارای ساختار خوبی است. در واقع اثر محسنی با وجود اینکه دارای زوایای مختلفی است اما حرکت را کاملا نشان می‌دهد لذا چشم در اثر می‌چرخد و می‌تواند حالت دایره‌ای داشته باشد.


این هنرمند تنوع آثار هنری سمپوزیوم را مثبت خواند و گفت: تنوع آثار موجود در این سمپوزیوم را بسیار دوست دارم ضمن اینکه متریال سنگ من نیز بسیار خوب است و به آن افتخار می‌کنم به همین خاطر من سمپوزیوم مجسمه سازی تهران را دوست دارم چون بسیار حرفه‌ای است.


برناردینی درباره دلیل انتخاب مجسمه‌سازی با سنگ در زندگی هنری خود بیان کرد: من در کارارا به دنیا آمدم و دوستان زیادی داشتم که با هم به تحصیل در زمینه مجسمه‌سازی می‌پرداختیم. در واقع وقتی من برای اولین بار سنگ مرمر را تجربه کردم احساس بسیار خوبی نسبت به این سنگ پیدا کردم. پس از آن من یک مجسمه کوچک ساختم و احساس کردم که این راه من است. حالا من به کشورهای و سمپوزیوم‌های زیادی رفته‌ام و احساس می‌کنم بسیار خوشبختم زیرا این رشته به من احساس فوق‌العاده‌ای بخشیده که به واسطه آن توانسته‌ام با مردم و فرهنگ‌های مختلفی آشنا شوم و به رشد بیشتری دست یابم.


جو حاکم بر سمپوزیوم مجسمه سازی تهران دوستانه و مثبت است


اسکار اگوییر کمانددور، مجسمه‌ساز اسپانیایی که تحصیلات خود را در کوبا به سرانجام رسانده است، نخستین حضور خود در سمپوزیوم تهران را مثبت خواند و در این باره گفت: با توجه به اینکه نخستین باری است که در تهران و سمپوزیوم این کشور حاضر شده‌ام سعی کردم که یک ایده کلی را در اثرم به تصویر بکشم.


وی درباره اجرای اثرش با عنوان «سقفی برای تاریخ و فرهنگ» در هشتمین سمپوزیوم تهران اظهار کرد: دلیل انتخاب این نام و اثر برای ایران بسیار پیچیده است. در واقع سالیان طولانی است که من در استودیو خود فرهنگ‌های مختلفی را درون آثار خود دنبال می‌کنم و سعی دارم که آنها را پیاده‌سازی کنم. در واقع درون این اثر من سعی کردم مفهومی را که مد نظر دارم، دنبال کنم.



این هنرمند تصریح کرد: بسیاری از مواقع وقتی اثری قرار است که ارائه شود، مفهوم شخصی خود را به دنبال می‌کند البته اثر هنری در شرایط مختلف می‌تواند مفهوم گوناگونی را ارائه دهد.


اگوییر کمانددور، بر ارائه تمام تلاش خود برای موفقیت در این سمپوزیوم تاکید کرد و گفت: از آنجایی که نخستین باری است که به تهران آمده‌ام و قبلا اینجا نیامده‌ام، فکر کردم که یک ایده کلی را برای این بخش دنبال کنم زیرا نخستین باری که یک هنرمند در هر کشوری حضور پیدا می‌کند، بسیار مهم است لذا باید تمام سعی خود را به کار ببرم چرا که همین مساله می‌تواند سبب شود که من باز هم به ایران و سمپوزیوم تهران بازگردم.


وی سطح ارائه امکانات و خدمات را در سمپوزیوم تهران خوب خواند و در این باره بیان کرد: همه چیز در سمپوزیوم تهران بسیار خوب و سازماندهی عالی است. به همین خاطر من فضای این سمپوزیوم را دوست دارم و از حضور در آن خوشحالم البته دوست داشتم که زمان بیشتری برای اجرای اثر داشتیم.


این هنرمند حضور دانشجویان در کنار افراد حرفه‌ای سمپوزیوم را ایده خوبی خواند و افزود: حضور دانشجویان در کنار دیگر هنرمندان ایده خوبی است که بسیار پیچیده است زیرا این کار برای یک هنرمند مسئولیت سنگینی به دنبال دارد به این خاطر که یک فرد جدید به عنوان دستیار در کنار هنرمند قرار می‌گیرد که باعث می شود مسئولیت آموزش و انتقال دانش به وی بر عهده او قرار گیرد. البته من به شخصه معتقدم که هنوز یک استاد نیستم و در حال آموزش هستم.


اگوییر کمانددور ادامه داد: ایده حضور دانشجویان قطعا خوب است اما نوع مدیریت این بخش بسیار مهم است زیرا حجم کار بالا و زمان اندک است لذا مهم است که دستیار تا چه حد بتواند در کنار هنرمند کار کند.


وی تصریح کرد: یکی از مهمترین بخش‌ها این است که هنرمند بتواند ارتباط خوبی با دستیار برقرار کند زیرا در حین انجام کار شرایطی ایجاد می‌شود که دستیار علاقه به کمک دارد اما گاهی موقعیتی است که خود هنرمند مجبور به اجراست و دستیار مجبور به نگاه کردن است. اما قطعا این مساله بر عهده هنرمند است و وی باید به نوعی مساله را مدیریت کند که بتواند این ارتباط را برقرار کند.


این هنرمند اسپانیایی سطح آثار هنرمندان ایرانی را خوب خواند و در این باره گفت: به نظر من هنرمندان ایرانی بسیار خوب هستند زیرا علاوه بر استعدادی که دارند، رویکرد مثبتی را دنبال می‌کنند و این سبب می‌شود که سطح آثارشان عالی شود. البته جو حاکم بر سمپوزیوم نیز بسیار دوستانه و عالی است. با توجه به اینکه آثار هنرمندان ایرانی را در نقاط دیگر هم دیده‌ام، معتقدم که کارهای عالی هستند.


لازم به یادآوری است، هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در برج میلاد در حال برگزاری است و تا 24 اردیبهشت‌ماه از ساعت 10 تا 18 همه روزه میزبان علاقمندان به هنر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب