دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1396 - 09:29

تاثیر ابر و باد و مه و خورشید بر انتخابات فرانسه

دور دوم و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در حالی امروز برگزار می‌شود که ممکن است برخی شرایط عجیب بر نتایج نهایی این انتخابات اثر بگذارد.
کد خبر : 177493

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت ایندیپندنت، آب‌وهوای بارانی در روز انتخابات ممکن است بر تعیین رئیس‌جمهوری فرانسه اثرگذار باشد. بارش سنگین و بادهای گسترده روز یکشنبه در سراسر فرانسه وجود خواهد داشت و همچنین رگبار ممتد به‌ویژه در شرق فرانسه دیده خواهد شد.


پاتریک گلیوس، کارشناس وضعیت آب‌وهوا به ایندیپندنت می‌گوید: «وضعیت بد جوی به‌ویژه در منطقه آلساس به‌سوی لوریان و کمته و همچنین مناطق لیون و ساوویی خواهد بود.»


تاثیر آب و هوای بد بر میزان مشارکت‌کنندگان می‌تواند خبر خوبی برای مارلین لوپن نامزد جبهه ملی باشد که باید در دور دوم انتخابات با امانوئل ماکرون، نامزد مستقل چپ‌گرا بجنگند.


آمار نشان می‌دهد که هر چه میزان مشارکت‌کنندگان در انتخابات کمتر باشد، احتمال پیروزی نامزدهای پوپولیست و دست‌راستی همچون لوپن بیشتر است. در آخرین روز از نظرسنجی‌ها (دیروز شنبه) ماکرون با 62 درصد و لوپن با 38درصد در رتبه‌های اول و دوم قرار داشتند.


دکتر الیت فابر، مدرس علوم سیاسی در دانشگاه بلفاست به ایندیپندنت می‌گوید که «آب و هوا می‌تواند بر مشارکت‌کنندگان در انتخابات تاثیرگذار باشد.»


او می افزاید: «اگر چه برخی مقایسه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که عموما آب‌وهوا بر میزان مشارکت‌کنندگان در انتخابات تاثیر کمی خواهد داشت اما وقتی نوبت به آب‌وهوای بسیار بد برسد این موضوع تغییر می‌کند.»


این استاد دانشگاه می‌گوید: «میزان مشارکت‌کنندگان در انتخابات بسیار مهم است. این میزان عموما در فرانسه بالاست و در نتیجه از این جهت نگرانی اندکی وجود دارد که مشارکت‌کنندگان در انتخابات به حدی کاهش پیدا کنند که لوپن بخت پیروزی به دست آورد.»


در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون با کسب 24 درصد آرا در جایگاه نخست قرار گرفت. از زمان جمهوری پنجم فرانسه (سال 1958) این برای نخستین بار است که دو نامزدی که به دور دوم انتخابات راه پیدا می‌کنند از احزاب تثبیت شده و سنتی فرانسه نیستند. تحلیل‌گران می‌گویند که این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده ضرورت ایجاد تغییر در جریان‌های اصلی سیاسی در فرانسه باشد.


ماکرون نامزدی است که تا دو سال پیش برای جامعه سیاسی فرانسه شناخته شده نبود. او از سوی فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه به عنوان وزیر اقتصاد برگزیده شد اما پس از مدتی به دلیل اختلاف با رئیس‌جمهوری از کار استعفا داد.


لوپن نیز به جریان راست افراطی فرانسه تعلق دارد که معتقدند باید ضمن جدایی از اتحادیه اروپا مرزهای این کشور به روی مهاجران بسته شده و فرانسه از حوزه اقتصادی یورو خارج شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته