دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران:

معدن‌کاران عامل استقراض بانکی نیستند؛ به مزایده نگذارید

استقراض ارزی شدید، اصلی‌ترین عامل عدم بازپرداخت تسهیلات معدن‌کاران به شمار می‌آید و بانک‌ها به جای در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، فرصت چندانی به واحدهای تولیدی نداده و سریعا مزایده واحدها را در دستور کار خود قرار می‌دهند.
کد خبر : 177030

فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران درباره نیازهای معادن در سال جدید به خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت:‌ یکی از کمبودهای حلقه تولیدی در حوزه معادن که محتاج حمایت جدی دولت است،‌ حوزه فرآوری محصولات استخراج شده از معادن بوده که بالای 6.5 هزار واحد از آن در کشور وجود دارد.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر این واحدها از حدمجاز تولید و فرآوری گذشته و امروز به یک واحد سنتی تبدیل شده‌اند که با ماشین آلات ضعیف ایرانی کار می‌کنند،‌ استانداردسازی، تجهیز، تسهیل در تولید از مهمترین مولفه‌هایی است که دولت باید برای بهبود سطح تولیدی در معادن به کار بگیرد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه واحدهای سنتی توان رقابت بین المللی ندارند،‌ تصریح کرد: استانداردسازی واحدهای فرآوری باید در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کند تا با ایجاد شغل، جلوگیری از خام فروشی و تولید محصول صادراتی به نفع بهبود شرایط اقتصاد و تولیدناخالصی کشور گام مثبتی برداریم.


وی اضافه کرد: امروز کمتر از 200 واحد فرآوری محصولات معدنی، تجهیزات خود را به‌روز کرده اند و از ماشین آلات مدرن بهره می برند اما گاها همین واحدها نیز گریبانگیر دیگر مشکلاتی هستند که بر سر راه تولید قرار دارد.


عضو هیات رئیسه کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران با اشاره بیشتر به مشکلات بانکی معدن‌داران،‌ تاکید کرد: استقراض ارزی شدید، اصلی‌ترین عامل عدم بازپرداخت تسهیلات معدن‌کاران به شمار می آید و بانک ها به جای در نظر گرفتن شرایطی که خود نیز به آن آگاه هستند،‌ فرصت چندانی برای شکل‌گیری دوباره آن واحد در نظر نمی‌گیرند و سریعا مزایده واحدها را در دستور کار خود قرار می‌دهند.


مستوفی در پایان خاطرنشان کرد: اغلب این واحدهای فرآوری به مشکل تسویه حساب ارزی گرفتار شده اند که نامدیریتی بانک ها به این مسئله دامن زده است زیرا بانک به حوزه فعالیت معدن بدهکار ورود کرده و آنجا را تعطیل می کند که نتیجه آن از بین رفتن سرمایه ملی یک کشور می شود.





انتهای پیام/

برچسب ها: معادن معدن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته