دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1396 - 09:38

مناظره داغ انتخاباتی فرانسه/ لوپن: اقتصاد و امنیت فرانسه را تامین می‌کنم/ ماکرون: حرف‌های لوپن دروغ و هزینه‌زا است

نامزدهای دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شب گذشته با یکدیگر مناظره کردند؛ برنامه ای که در آن لوپن بارها به رقیبش حمله برد تا جایی که مجری برنامه ناچار به واکنش شد.
کد خبر : 176826

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از فرانس 24، مسائل اقتصادی و امنیتی از مهمترین مباجث مطرح در این مناظره میان امانوئل ماکرون، نامزد مستقل چپ‌گرا و مارین لوپن، نامزد افراطی راست‌گرا بود.


لوپن در این مناظره، ماکرون را متهم کرد که با ادامه سیاست پناهجویی کنونی فرانسه به «اسلام افراطی تروریستی» فرصت بقا می‌دهد. او گفت که پناهجویان باید اخراج شده و درهای فرانسه به روی پناهجویان بیشتر بسته شود.


ماکرون در مقابل، لوپن را متهم کرد که در حال ایجاد تقسیم‌بندی در جامعه فرانسه است. او گفت «شما می‌خواهید کسانی که در این جا به دنیا آمده‌اند و جامعه فرانسه نتوانسته خدمتی به آن‌ها بکند از کشور اخراج کنید. شما می‌خواهید در درون جامعه شکاف ایجاد کنید.»


نامزد راست افراطی از حزب جبهه ملی درباره برنامه‌اش برای مبارزه با تروریسم گفت که محکومان به تروریسم از کشور اخراج خواهند شد و افراد دو تابعیتی که مظنون به عضویت در گروه‌های تروریستی هستند، تابعیت فرانسوی خود را از دست خواهند داد.


لوپن در این مناظره بیشتر وقت خود را صرف حمله به ماکرون کرد و به همین دلیل ماکرون مجبور شد چندین نوبت به رقیب خود تذکر دهد که «لطفا برنامه‌های خود را ارائه دهید.»


لوپن در این مناظره بار دیگر به اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت اگر به کاخ الیزه برسد حتما در پی برگزاری همه پرسی خروج فرانسه از اتحادیه اروپا (فرگزیت) خواهد بود.


در مقابل ماکرون گفت که خروج از اتحادیه اروپا باعث خواهد شد تا فرانسه به کشوری منزوی تبدیل شده و از نظر اقتصادی افت کرده و مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند.


لوپن گفت که ماکرون با دفاع از اتحادیه اروپا، خود را «سرباز آنگلا مرکل» کرده است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مهمترین سیاستمدار کنونی اروپایی حامی اتحادبه اروپاست. در مقابل ماکرون نیز گفت که لوپن سرباز «ولادمیر پوتین» است.


اشاره ماکرون به انتشار گزارش‌هایی از روابط پنهانی میان روسیه و ستاد انتخاباتی مارین لوپن است.


همچنین در بخش اقتصادی، لوپن برنامه خود برای بازنشستگی کارمندان در سن 60 سالگی را تکرار کرد که با واکنش ماکرون رو به رو شد: «خانم لوپن این برنامه شما باعث ایجاد 30 میلیارد یورو هزینه خواهد بود. چطور می‌خواهید هزینه آن را تامین کنید.»


طی این مناظره، مجری برنامه چندین بار از لوپن خواست که صحبت‌های ماکرون را قطع نکند یا این که به هنگام سخنرانی رقیبش قهقه‌های بلند سر ندهد.


لوپن همچنین گفت برنامه‌های اقتصادیش قادر است بیکاری در جامعه فرانسه را از بین ببرد. ماکرون واکنش نشان داد و اعلام کرد که برنامه‌های اقتصادی لوپن فقط هزینه‌زا و دروغ است. او گفت: «من با مردم فرانسه مثل بزرگسالان رفتار خواهم کرد و به آن‌ها دروغ نخواهم گفت.»


در دور اول اتنتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون با کسب 24 درصد آرا در جایگاه نخست و ماری لوپن با کسب 21 درصد آرا دوم شد.


بیشتر نظرسنجی‌ها از برتری ماکرون بر لوپن در دور دوم انتخابات خبر می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته