دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1394 - 14:32
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری:

خراسان شمالی و تهران بالا‌ترین و پایین‌ترین میانگین ازدواج را دارند

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: بالا‌ترین و پایین‌ترین میانگین ازدواج در استان‌های خراسان شمالی و تهران است.
کد خبر : 17670

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اطهره نژادی در یازدهمین نشست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاوران زن وزرا به تشریح جزئیات آمار و اطلاعات اطلس زنان کشور پرداخت و گفت: معاونت زنان در سال ۹۳ اطلس وضعیت زنان را مشتمل بر بیش از ۱۵۰ نقشه وضعیتی با هدف شناسایی مهم‌ترین مسایل زنان بر مبنای شاخص‌های رایج جمعیتی، آموزشی و اقتصادی به استناد آمار معتبر کشور و شناسایی استان‌های اولویت دار برای اجرای برنامه‌های مورد نظر تدوین کرد.


وی افزود: براساس اطلاعات و آمار این سند ۷۱.۵ درصد زنان در شهر‌ها و ۲۸.۵ درصد آن‌ها در روستا زندگی می‌کنند و این آمار نشان می‌دهد که تفاوتی بین بعد زندگی زنان شهری و روستایی مشاهده نمی‌شود، همچنین بالا‌ترین و پایین‌ترین میانگین ازدواج به ترتیب مربوط به استان‌های خراسان شمالی و تهران است و بیشترین ترکیب ازدواج ثبت شده مربوط به مردان گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و زنان گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال است.


نژادی بیشترین اختلاف میزان ازدواج شهری و روستایی را در استان کرمان و کمترین اختلاف را مربوط به سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: بالا‌ترین و پایین‌ترین میزان طلاق به ترتیب در استان‌های البرز و سیستان وبلوچستان صورت گرفته است به طوری که بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده مربوط به ترکیب سنی مردان ۲۵ تا ۲۹ سال و زنان ۲۰ تا ۲۴ سال است.


معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری میزان طلاق روستایی را ۲۱.۸۶ درصد و میزان طلاق شهری را ۳۹.۶۳ درصد اعلام کرد و گفت: نسبت طلاق به ازدواج به ترتیب در استان‌های مازندران و چهارمحال و بختیاری دارای بیشترین و کمترین مقدار است.


وی ادامه داد: بررسی‌های آماری و مطالعات پایه کار‌شناسی و برگزاری جلسات تخصصی با حضور متخصصان رشته‌های علمی مختلف از جمله برنامه‌های طراحی شده درمورد وضعیت اطلس زنان بود که این برنامه‌ها در فاز اول در ۹ استان کشور اجرایی شده است.


معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آمار سال 90 در حوزه زنان اظهار کرد:‌ بر اساس این آمار 71.5 درصد از زنان در شهرها زندگی می‌کنند و 28.5 درصد روستایی یا غیر ساکن هستند. تفاوتی بین بعد خانوار شهری و روستایی دیده نمی‌شود. بالاترین و پایین‌ترین میانگین میزان ازدواج به ترتیب در استان‌های خراسان شمالی و تهران ثبت شده است و بیشترین ترکیب ازدواج در مردان در سال‌های 20 تا 24 و در زنان 15 تا 19 سال است. بیشترین اختلاف ازدواج شهری و روستایی در کرمان و کمترین آن در استان سیستان و بلوچستان ثبت شده است.


نژادی با اشاره به بعد خانوار در ایران گفت: بعد خانوار در سال 75، 4.8؛ در سال 85، 4.1 و در سال 90 ، 3.6 بود.


وی با اشاره به وضعیت آموزشی زنان در کشور تصریح کرد: میانگین میزان زنان باسواد در روستاها 69.58 و در شهرها 84.33 است. توزیع میزان باسوادی زنان جمعیت 6 ساله و بالاتر در کل کشور یکنواخت نیست و میان استان‌های کشور از لحاظ میزان باسوادی زنان اختلاف معناداری وجود دارد.


وی با بیان اینکه کمترین باسوادی در استان سیستان و بلوچستان با 65.4 درصد و بیشترین آن در استان تهران با 88.6 درصد درج شده است افزود: میزان باسوادی کم زنان در استان‌هایی مانند اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و خوزستان و میزان باسوادی متوسط زنان در استان‌هایی مانند ایلام، چهار محال و بختیاری، زنجان و میزان باسوادی بالای زنان در استان‌هایی مثل اصفهان، البرز، بوشهر و تهران ثبت شده است.


معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری به برنامه کلینیک سلامت خانواده اشاره کرد و گفت: فاز اول این کلینیک بر اساس تفاهم‌نامه معاونت امور زنان و خانواده با وزارت بهداشت در 9 استان انجام می‌شود و به همین منظور وزارت بهداشت نامه‌هایی را به استان‌ها ارسال کرده است و این کلینیک‌ها می‌توانند در حوزه‌های پیشگیری از جمله پیشگیری از طلاق، موثر واقع شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب