دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1396 - 15:23

تحول سلامت در دولت یازدهم/ از کاهش دریافتی تا افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی

با اجرای طرح تحول سلامت در طول 4سال اخیر به میزان قابل توجهی هزینه‌های دارو، درمان و بستری بیماران در مراکز درمانی کاهش یافته است، به طوری که پرداخت از جیب مردم در بخش بستری در شهرها به 10 درصد و در روستاها به 5درصد رسید.
کد خبر : 176698

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری به همگانی ساختن بیمه پایه درمان و پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تاکید ویژه‌ای دارد تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد، برهمین اساس افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، کاهش درصد خانوارهایی که به خاطردریافت خدمات سلامت دچار هزینه کمرشکن شده‌اند، بهبود پی آمدهای بیماران اورژانسی و افزایش زایمان طبیعی در کشور از جمله اهداف این طرح بود که بخش عظیمی از آن عملیاتی شد.


پرداخت از جیب مردم بابت داروهای شیمی درمانی قبل از اجرای طرح تحول سلامت 40 درصد بود که پس از اجرای این طرح به 12 درصد کاهش یافت، همچنین پرداخت از جیب مردم در تهیه نسخه‌های داروهای بیمارستانی از 54 درصد قبل از اجرای طرح تحول سلامت به 10 درصد کاهش یافت.


پس از اجرای طرح تحول سلامت میزان مراجعه مردم برای دریافت مشاوره روانشناسی نسبت به قبل 2درصد افزایش یافت. همچنین در مدت اجرای طرح تحول نظام سلامت 7میلیون و 500هزار نفر از جمعیت زیر خط فقر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.


پیش از اجرای طرح تحول سلامت مرکز جامع و پایگاه سلامت در حاشیه شهرها وجود نداشت در حالی که پس از اجرای این طرح 1236 مرکز جامع و پایگاه سلامت در کشور راه اندازی شد.


پیش از اجرای طرح تحول سلامت در کشور 100درصد بیماران مجبور بودند برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی از جمله پلاتین ساق پا، دمپایی و لباس بیمار، نخ بخیه و دارو به خارج از بیمارستان مراجعه کنند در حالی که پس از اجرای این طرح تنها 1.7 درصد از بیماران به خارج از بیمارستان مراجعه می‌کنند.


بودجه اختصاص یافته خدمات پیشگیری- بهداشتی از کل بودجه سلامت پیش از اجرای طرح تحول سلامت 5.4 درصد بود که به 9 درصد در دولت یازدهم رسید.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته