دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1396 - 14:55
مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن مطرح کرد:

رشد 500 درصدی قیمت مسکن در دولت نهم و دهم/ قیمت زمین در تهران معادل قیمت زمین در سوئیس است

مدیر کل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در سال 95 تنها معادل 5 درصد افزایش داشت، گفت: این در حالی است که در دوره 8 ساله دولت نهم و دهم قیمت مسکن در این بازار معادل 500 درصد رشد داشته است.
کد خبر : 176694

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی چگینی در نشست مطبوعاتی امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه قیمت مسکن در دوره 4 ساله دولت یازدهم تنها معادل 10 درصد رشد داشت، عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد که گرچه درآمد خانوار طی سال‌های اخیر از رشد چندانی برخوردار نبوده اما با این حال از آنجا که قیمت مسکن جهشی نداشته، بنابراین قدرت خرید خانه در بازار مسکن نیز افزایش یافته است.


وی تصریح کرد: قیمت زمین در دوره 8 ساله دولت نهم و دهم معادل 740 درصد افزایش یافت در حالی که طی دهه‌های گذشته قیمت زمین 20 درصد پایین‌تر از نرخ مسکن بود اما اکنون این رقم به 20 درصد بالاتر از قیمت خانه رسیده است.


چگینی تاکید کرد: ‌درست است که اکنون با کمبود زمین در تهران مواجه هستیم اما یقینا سیاست‌های سوداگری هم در این بخش حاکم بوده است. شهرداری در زمینی که باید تنها برای 5 طبقه آن تراکم می‌داده، تراکم 8 طبقه را لحاظ کرده است و همین امر قیمت زمین را افزایش می‌دهد.


مدیر کل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: شهرداری با سوداگری به افزایش قیمت مسکن و زمین دامن زده است.


همچنین حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در این باره اظهار کرد: انضباط شهری برهم خورده است و این بزرگترین انتقادی است که به شهرداری‌ها وارد است. شهر صاحب یک شناسنامه و برنامه است و از آنجا که شهرداری منبع درآمد اصلی خود را در سوداگری مسکن می‌دانسته بنابراین بر تغییر تراکم‌ها دامن زده است.


490 هزار خانه مالی در تهران


وی تاکید کرد:‌ اکنون 490 هزار خانه خالی در تهران وجود دارد و این آمار در حال افزایش است. نمونه ساخت و سازها و تراکم ‌فروشی‌ها را می‌توان در منطقه 22 تهران شاهد بود در حالی که ما به ازای خریداری برای این واحدهای مسکونی وجود ندارد.


معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:‌ چنین وضعیتی موجب شده تا نه تنها مشکلاتی نظیر آلودگی هوا در شهرها افزایش یابد بلکه بر معضلاتی مانند سفته‌بازی، مهاجرت بی‌رویه و ... نیز دامن زده است. به عبارتی این وضعیت اقتصاد شهر و کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.


مظاهریان خاطر نشان کرد:‌ قیمت زمین در تهران معادل و یا بیشتر از قیمت زمین در کشور سوئیس است و این امر تنها با سوداگری امکان‌پذیر است و می‌تواند ارزش کاذب برای قیمت زمین ایجاد کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته