دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1396 - 11:25
رئیس جامعه جراحان ایران:

تعرفه‌های پزشکی به یک مساله التیام نیافتنی تبدیل شده است/ کشورهای همسایه به بهانه توریسم درمانی به ایران می‌آیند و کلیه می‌خرند

رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه توریسم درمانی در کشور زمینه خرید و فروش کلیه را برای کشورهای همسایه ایجاد کرده است، عنوان کرد: در کشورهای همسایه خرید و فروش اعضایی مانند کلیه ممنوع است اما ما شاهد آن هستیم که برخی از این شهروندان برای دریافت کلیه مناسب تحت عنوان توریسم درمانی به ایران می‌آیند و با کمترین هزینه از یک ایرانی کلیه می‌خرند و پیوند را انجام می‌دهند که این مساله موجب سرافکندگی ما شده است.
کد خبر : 176584

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر ایرج فاضل در نشست خبری که به مناسبت برگزاری چهل و یکمین کنگره سالانه انجمن جامعه جراحان ایران برگزار شد، اظهار کرد: امروز هیچ ایرانی برای درمان نیاز به سفر به خارج از کشور ندارد زیرا تمام جراحی‌های پیشرفته‌ای که در سایر کشورها انجام می‌شود در کشور ما نیز امکان‌پذیر است.


وی افزود: بر همین اساس هزینه‌های هیات امنای ارزی بسیار کاهش یافته است زیرا دیگر نیاز نیست برای سفر بیماران به خارج از کشور هزینه کنند. با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته ما باید برای توزیع عادلانه و افزایش دسترسی مردم به خدمات پزشکی تلاش کنیم که این مساله بدون حمایت سازمان‌های بیمه‌گر قوی امکان‌پذیر نیست. حمایت بیمه‌ها موجب می‌شود تا رابطه مالی بین بیمار و پزشک و بیمارستان قطع شود و این امر علاوه‌بر بهبود کیفیت در کاهش هزینه‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود.


رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه در هیچ حرفه‌ای به اندازه پزشکی در کشور به خودکفایی نرسیده‌ایم، تصریح کرد: پیشرفت‌های پزشکی هم در حوزه علم پزشکی و هم در حوزه دارو و تجهیزات بوده است.


فاضل در ادامه تعرفه‌های پزشکی را یک مساله بغرنج و التیام نیافتنی دانست و گفت:‌ تعرفه‌های پزشکی باید مانند سایر تعرفه‌ها قانونی، عادلانه و مطابق با تورم کشور باشد که متاسفانه این مساله در کشور ما رعایت نمی‌شود و این امر مردم و جامعه پزشکی را با مشکل مواجه کرده است و از طرفی چون سازما‌ن‌های بیمه‌گر ناتوان هستند نمی‌توانند این خلاءها را برطرف کنند.


وی افزود: ما با ایجاد نرخ‌های کاذب برای مردم و جامعه مشکل ایجاد می‌کنیم. اگر تعرفه‌های پزشکی کشورهای فقیر مانند عراق، سوریه، پاکستان، بنگلادش، هند و ... را مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که تعرفه‌های پزشکی آنها دو تا سه برابر تعرفه پزشکی در کشور ما است و این نشان می‌دهد که تعیین تعرفه‌ها در کشور ما عادلانه و منطبق با تورم‌ نیست.


وی در ادامه با توجه به مشکلات اجرای طرح تحول سلامت گفت:‌ یکی از مشکلات این طرح آن بود که برای همه بیماران انجام همه عمل‌های جراحی رایگان بود که این مساله غیر ممکن است زیرا انجام جراحی به صورت رایگان و بدون حد و مرز کمر بروکراسی و بیمه‌های قوی کشورهایی همچون آمریکا را نیز می‌شکند. ما در اجرای طرح تحول باید علاوه‌ بر محدود کردن جراحی‌های رایگان نظارت‌های خوبی داشته باشیم زیرا اکنون اجرای این طرح ملی نه‌تنها مشکلی را حل نکرده است بلکه به مشکلات مردم نیز افزوده است.


فاضل همچنین درباره هجمه‌های صورت گرفته علیه جامعه پزشکی طی چهار سال اخیر گفت:‌ یادم است سال 68 وقتی رئیس سازمان نظام پزشکی بودم صدا و سیما برنامه طنزی را به نمایش می‌گذاشت که در آن بیشتر به حرفه پزشکی توجه شده بود به همین دلیل به رئیس صدا و سیمای وقت نامه‌ای نوشتم و نسبت به این مساله اعتراض کردم که همان زمان جلسه‌ای را با حضور مسئولان در صدا و سیما برگزار کردند و من نیز در این جلسه حضور داشتم که در آنجا متوجه شدم همه افراد یک خاطره تلخ از پزشکی دارند و این نشان می‌دهد که پزشکان نیز دچار تغییر رفتار شده‌اند بنابراین توصیه ما به جامعه پزشکی آن است که هر بیمار را به چشم یک رئیس جمهور ببینند یعنی برای هر بیمار احترام را رعایت و اخلاق پزشکی داشته باشند اما مساله اصلی آن است که اخلاق در جامعه ما سقوط کرده است و هر سال زندگی افراد با مشکلات بیشتری روبرو می‌شود که این مشکلات نیز در سقوط اخلاق جامعه تاثیر می‌گذارد.


وی افزود: متاسفانه در کشور به جای اینکه اخلاق را ترویج دهیم بی‌اخلاقی را گسترش می‌دهیم این در حالی است که باید بدانیم پزشکی حرفه‌ای است که قداست دارد و اگر اخلاق در هر قشری سقوط کند در بین نخبگان پزشکی این اتفاق نباید رخ دهد پس باید گفت هجمه‌ها برعلیه پزشکان متوجه تغییر رفتار پزشکان و کاهش اخلاق در جامعه است.


رئیس جامعه جراحان ایران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: یکی از عللی که می‌تواند در نحوه برخورد و پایین بودن اخلاق پزشکی در برخی پزشکان موثر باشد آن است که جوانان ما بلافاصله پس از اخذ دیپلم و بدون شناخت کامل از این حرفه سخت وارد این رشته و تونل پزشکی 8 ساله که هیچ راه خروجی ندارد وارد می‌شوند.


وی افزود:‌ قانون بر این است که جوانان پس از اخذ دیپلم ابتدا در رشته‌های غیر از پزشکی مدرک لیسانس دریافت کنند و پس از شناخت خود، دانشگاه، نیازهای جامعه، توانایی‌های خود و علاقه و استعداد وارد رشته پزشکی شوند متاسفانه اکنون در کشور ما جوانان بلافاصله پس از کنکور و بدون هیچ درکی از مشقت‌های پزشکی وارد این عرصه می‌شوند و در آینده هم خود و هم بیماران را دچار مشکل می‌کنند.


وی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی‌بر اینکه امروزه برخی از جوانان به دلیل کسب پول بیشتر وارد حرفه پزشکی می‌شوند، عنوان کرد: شاید بتوان با ورود به حرفه پزشکی یک زندگی آبرومندی را داشت اما نمی‌توان تنها به این دلیل وارد این حرفه سخت که با جان مردم سر و کار دارد شد که ما به این جوانان توصیه می‌کنیم برای کسب درآمد بیشتر به مشاغل دیگری همچون برج‌سازی مشغول شوند.


وی افزود: بررسی‌هایی که در سال 1353 انجام شد نشان داد 33 درصد از دانشجویان پزشکی پس از فارغ‌التحصیلی از انتخاب خود پشیمان بودند و اگر آگاهی پس از فارغ‌التحصیلی را داشتند رشته دیگری را انتخاب می‌کردند که این آمار در سال 76 به 53 درصد رسید که این امر نشان می‌دهد جوانان ما بدون آگاهی و اطلاع وارد رشته پزشکی می‌شوند.


وی در ادامه با توجه به قصورها و خطاهای آشکار پزشکی که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم، گفت:‌ قصورهای مشخصی مانند اینکه می‌بینیم پزشکی به جای دست چپ دست راست را عمل می‌کند تنها متوجه پزشک نمی‌شود زیرا در اتاق عمل یک تیم جراحی مشغول به فعالیت هستند که باید در تعامل با یکدیگر باشند که متاسفانه همیشه شاهد آن هستیم که هجمه‌ها علیه پزشکان بوده است.


وی افزود: البته یکی از علل ورود هجمه‌ها نسبت به جامعه پزشکی حساس بودن مردم به سلامت و اهمیت دادن به آن است که این موضوع بسیار قابل تقدیر است زیرا در سایر حرفه‌ها و رشته‌ها که شاهد قصور و کوتاهی هستیم می‌بینیم مردم اعتراضی نمی‌کنند و واکنشی نیز نشان نمی‌دهند.


دکتر فاضل در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت توریسم درمانی در ایران گفت:‌ توریسم درمانی بدین معناست که بیماری از کشور دیگر برای انجام یک عمل جراحی به ایران می‌آید که این مساله علاوه‌بر درآمدزایی در اعتبار جامعه پزشکی ایران نیز تاثیرگذار است اما متاسفانه توریسم درمانی نه تنها نتوانسته درآمدزایی و اعتبار را افزایش بدهد بلکه در مواردی موجب شده که ما سر را به زیر بندازیم و خجالت بکشیم زیرا می‌بینیم برخی از بیماران از کشورهای همسایه برای پیوند کلیه به ایران می‌آیند که عمده آنها کلیه مورد نیاز خود را از ایرانیان به کمترین نرخ می‌خرند این در حالی است که آنها در کشور خود اجازه خرید و فروش کلیه و اعضا را ندارند اما برای این کار به ایران می‌آیند که این مساله موجب شرم و خجالت ما است.


وی افزود:‌ بخشی از بیمارانی که از سایر کشورها به ایران می‌آیند نیز اصولا ایرانیان مقیم آمریکا هستند زیرا آمریکا شهروندان خود را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد و ایرانیان برای یک عمل ساده مانند جراحی کیسه صفرا به ایران می‌آیند و هزینه ناچیزی حدود 3 میلیون را پرداخت می‌کنند و با دریافت نامه به کشور خود باز می‌گردند و از بیمه هزینه 30 هزار دلاری می‌گیرند در واقع آنها برای کسب سود بیشتر به ایران می‌آیند.


فاضل همچنین خاطر نشان کرد:‌ بخشی دیگر از بیمارانی که برای درمان به کشور ما سفر می‌کنند شهروندان عراقی، پاکستانی و هندی با وضعیت اقتصادی بسیار ضعیفی هستند که ما نه تنها باید درمان آنها را انجام بدهیم بلکه در مواردی مجبور هستیم از جیب خود به آنها چیزی بدهیم تا درمان‌شان انجام شود.


وی با تاکید بر اینکه توریسم درمانی دارای ضوابط و شرایط خاصی است، گفت: زمانی می‌توانیم از جاذبه‌های گردشگری ایران و توریسم درمانی بهره ببریم که برنامه مدونی برای آن وجود داشته باشد و توریست‌ها همراه با خانواده‌هایشان در کشور آسایش و امنیت داشته باشند.


رئیس جامعه جراحان ایران در بخش دیگری از سخنانش با توجه به عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت گفت:‌ دولت یازدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که کشور در لبه پرتگاه بود اما اکنون به یک ثباتی دست یافته‌ایم و احساس امنیت در مردم افزایش داشته است به گونه‌ای که اکنون می‌توانیم بگوییم صد برابر 4 سال گذشته احساس امنیت می‌کنیم.


وی در پایان خاطر نشان کرد:‌ چهل و یکمین کنگره سالانه انجمن جامعه جراحان ایران با هدف به روز رسانی و ارتقاء سطح علمی پزشکان هجدهم اردیبهشت در محل سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته