دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1396 - 09:12

شبح ترس در پاریس/ باد به پرچم لوپن افتاد

در حالی که تصور می‌شد هواداران نامزدهای شکست خورده دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه عموما به امانوئل ماکرون رای دهند اما نظرسنجی‌های اخیر حکایت دیگری دارد.
کد خبر : 176507

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از گاردین، اکثریت حامیان ژان لوک‌ملانشون نامزد کمونیست شکست خورده دور اول انتخابات، ترجیح می‌دهند که در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری فرانسه شرکت نکرده یا اینکه رای سفید بدهند.


انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری فرانسه قرار است در روز 7 می (17 اردیبهشت) میان امانوئل ماکرون، نامزد مستقل چپ‌گرا و مارین لوپن، نامزد راست افراطی برگزار شود.


پایگاه افکارسنجی آنبو می‌گوید که اکثریت حامیان ملانشون از ماکرون حمایت نخواهند کرد. تقریبا از 450هزار نفر از حامیان او خواسته شده بود در این نظرسنجی‌ سراسری حضور داشته باشند. از این عده پرسیده شده بود که آیا در دور دوم به ماکرون رای خواهند داد یا در انتخابات شرکت نخواهند کرد یا رای سفید به صندوق خواهند انداخت؛ رای دادن به مارین لوپن در بین گزینه‌ها قرار نداشت.


نتایج نشان می‌دهد که بیش از 243 هزار نفر از حامیان ملانشون به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند. از این جمع 87 هزار و 818 نفر یعنی 36.1 درصد ترجیح می‌دهند رای سفید بدهند. در همین حال 84 هزار و 682 نفر یعنی 34.8 درصد می‌خواهند در حمایت از ماکرون به پای صندوق‌های رای رفته و 70هزار و 628 نفر یعنی 29 درصد نیز در انتخابات دور دوم شرکت نخواهند کرد. به این ترتیب مجموعا 65 درصد از حامیان ملانشون به سود ماکرون رای نخواهند داد.


ملانشون در انتخابات ده روز پیش با کسب 19.5 درصد آرا یعنی با کسب 7 میلیون رای در جایگاه چهارم قرار گرفت. پیشتر گفته شده بود که با توجه به عقاید این نامزد کمونیست، بیشتر هواداران او، به ماکرون رای خواهند داد.


ملانشون جمعه هفته گذشته با انتشار ویدیویی در یوتیوب گفت که در دور دوم انتخابات شرکت خواهد کرد. او در این ویدیو اعلام کرد: «من نمی‌گویم که قرار است در دور دوم چه‌کار کنیم. اما فکر می‌کنم در میان شما کسی وجود نداشته باشد که تردید داشته باشد که من ممکن است به نامزد جبهه ملی رای بدهم. همه شما از نظر من اطلاع دارید من قصد ندارم که به شما موعظه‌ای داشته باشم.»


الکسیس کوبریه سخنگوی ملانشون نیز اعلام کرده که او نمی‌خواهد درباره چگونگی مبارزه با جبهه ملی به مردم درس‌های اخلاقی بدهد، چرا که ملانشون معلم نیست. ملانشون در جریان کارزار انتخاباتی پیش از برگزاری دور اول انتخابات منتقد برنامه‌های ماکرون بود.


ماکرون در همه نظرسنجی‌ها از لوپن پیش است اما همه نظرسنجی‌ها نیز می‌گویند پیش‌تازی او نسبت به لوپن در حال کم شدن است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته