دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1394 - 11:57

اهداف سفر فواد معصوم به ایران؛ از حل مشکل ریز‌گردها تا مذاکره با ایران درباره مقابله با طرح کنگره آمریکا

رئیس‌‌جمهوری عراق عصر امروز به منظور انجام سفری سه روزه و دیدار با مقامات عالی ایران وارد تهران می‌شود.
کد خبر : 17645

به گزارش خبرگزاری آنا، فواد معصوم رئیس جمهور عراق عصر امروز (سه‌شنبه) در سفری سه روزه و در رأس هیأتی متشکل از وزرای گردشگری، محیط زیست و تجارت وارد تهران می‌شود.


دیدار با حسن روحانی همتای ایرانی، علی لاریجانی رئیس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری از برنامه‌های این سفر است که از صبح چهارشنبه آغاز و تا پایان همان روز ادامه خواهد داشت.


رئیس جمهور عراق صبح پنجشنبه تهران را به مقصد بغداد ترک خواهد کرد.


گفت‌وگو در خصوص مسائل دوجانبه، رایزنی و گفت‌وگو برای حل مشکل ریزگردها، طرح کنگره آمریکا برای تسلیح کردها و پیش‌مرگه‌ها، آخرین وضعیت مبارزه با تروریسم بعثی - تکفیری داعش و نیز اوضاع منطقه‌ بخصوص بحران یمن از محورهای دیدارهای رئیس جمهور عراق با مقامات کشورمان خواهد بود.


در دو هفته‌ گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا در تلاش‌اند لایحه تجهیز تسلیحاتی نیروهای پیشمرگه کرد و عشایر سنی عراق به صورت مستقیم و بدون هماهنگی با دولت عراق را تصویب کنند. در واقع جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا خواهان حمایت مالی از نیروهای کرد و عشایر سنی عراق به صورت مستقیم و مسلح کردن آن‌ها بدون هماهنگی با دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق هستند.


براساس پیش‌نویس قانون مذکور که به نظر می‌رسد در راستای تجزیه کشور عراق در حال تهیه و تدوین است، مبلغی بین 178 تا 429 میلیون دلار به صورت مستقیم به نیروهای پیشمرگه کرد و عشایر سنی یا دیگر تشکیلات سنی که "ماموریت امنیت ملی" را اجرا می‌کنند، اختصاص می‌یابد.


این پیش‌نویس مورد مخالفت جدی دولت، پارلمان و نیروهای ملی و مردمی عراق قرار گرفته است.


برخی از کارشناسان مسائل منطقه معتقدند از آنجا که برخی رهبران سیاسی و مذهبی عراق نسبت به طرح اخیر کنگره آمریکا برای تقسیم عراق به 3 بخش سنی‌نشین، کردنشین و شیعه‌نشین نگرانی‌هایی دارند، می‌کوشند تا از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با طرح‌های توطئه‌گرانه آمریکا بهره ببرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب