دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1394 - 14:59

تحلیلگر آمریکایی: چشم امید سران خلیج‌فارس به ضمانت‌های «اوباما» است/ اعراب به استحکام روابط خود با ایران روی آورند

تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای نوشت که واشنگتن در خلال دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بابت ترس آن‌ها از پیمان هسته‌ای احتمالی با ایران و ضمانت دادن بابت آن بهای سنگینی خواهد پرداخت.
کد خبر : 17639

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «الوسط»، «سایمون اندرسون» مدیر بخش برنامه‌های خلیج‌فارس و سیاست انرژی در مرکز تحقیقاتی واشنگتن با بیان اینکه واشنگتن باید بهای سنگینی بابت قانع کردن سران عرب حاشیه خلیج‌فارس بر سر پرونده هسته‌ای ایران بپردازد، گفت: واشنگتن ناچار است از منافع خود در خاورمیانه محافظت کند.


براساس این گزارش، «اندرسون» در گزارشی با عنوان «معاشقه سران خلیج‌(فارس)، از ریاض تا پاریس و کمپ‌دیوید» که «مرکز سیاست شرق نزدیک واشنگتن» آن را منتشر کرد، نوشت: در میان موج اخبار ضد و نقیض درباره اقدام واشنگتن برای کاهش نگرانی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌(فارس) درباره پیمان هسته‌ای احتمالی با ایران، نشستی مقدماتی در 5 می در ریاض برگزار شد. در این نشست، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه به‌همراه پنج نفر از حکام شورای همکاری خلیج‌(فارس) از جمله عربستان، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان حضور داشتند.


این تحلیلگر آمریکایی نوشت: سران عرب تلاش می‌کنند تا به‌وسیله بیانیه علنی‌ای که در نشست «کمپ‌دیوید» قرائت می‌شود، حداقل ضمانت‌های لازم را از آمریکا بگیرند و سپس به توجیه انتقادات شدید خود از ایران که در ماه اخیر به‌وسیله پایتخت‌های عربی صادر شد، بپردازند یا اینکه مجددا نارضایتی خود از اقدامات واشنگتن را اعلام کنند. شاید استفاده نکردن امریکا از سلاح هسته‌ای در پرونده سوریه بهانه‌ای باشد تا انتقادات سران عرب از آمریکا افزایش یابد. این در حالی است که اعراب در حال حاضر بسیار نگران توافق هسته‌ای ایران با طرف‌های غربی هستند، توافقی که نتواند مانع بازدارندگی ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای (مورد ادعایشان) شود.


«اندرسون» می‌نویسد: با وجود این، سران شورای همکاری خلیج(فارس) ترجیح می‌دهند تا به‌جای دامن زدن به اختلافات موجود، از فرصت رایزنی‌های








سران عرب تلاش می‌کنند تا به‌وسیله بیانیه علنی‌ای که در نشست «کمپ‌دیوید» قرائت می‌شود، حداقل ضمانت‌های لازم را از آمریکا بگیرند و سپس به توجیه انتقادات شدید خود از ایران بپردازند

«کمپ‌دیوید» برای تاکید بر نگرانی‌هایشان استفاده و با آمریکا اعلام هم‌پیمانی کنند.
در گزارش این تحلیلگر آمریکایی آمده است: سران عرب به‌جای نگرانی‌های موجود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و یا مداخله‌ در سوریه، لبنان، عراق و یمن بهتر است بر تحکیم روابط خود با ایران بیاندیشند و روابطی بر مبنای احترام و حسن هم‌جواری را بنیان نهند.


اما درباره پرونده هسته‌ای ایران، «اندرسون» اظهار امیدواری می‌کند که توافق چارچوب اولیه منجر به توافق جامع نهایی و ضامن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران شود.


این گزارش می‌افزاید: چشمان سران عرب خلیج‌(فارس) به دیدار با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست «کمپ‌دیوید» دوخته شده است و آنها بسیار تمایل دارند تا در سایه تحولات جاری، روابط خود با آمریکا را بیش از پیش نزدیک‌تر کنند تا به این وسیله بتوانند زمینه امنیت منطقه را فراهم نمایند.


«اندرسون» در پایان گزارش خود می‌نویسد: گرچه امریکا احتمالا همچنان بر موضع خود درباره توافق با ایران بر سر پرونده هسته‌ای باقی می‌ماند و آن را گامی در جهت محدود کردن موقت ایران می‌شمارد، این موضوع نمی‌تواند از موضع اعراب درباره اینکه ایران را تهدیدی برای ثبات منطقه می‌پندارند بکاهد، موضوعی که بنا بر گزارش‌های موجود می‌تواند منجر به ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته