دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1396 - 14:51

رایزنی درباره «مناطق کم خطر» در سوریه

یک منبع دیپلماتیک گفت هیات ترکیه امروز (سه‌شنبه) در آستانه دیداری با نمایندگان مخالفان سوری برگزار می‌کنند تا به بررسی پیشنهاد جدید روسیه درباره ایجاد «مناطق کم خطر» در سوریه بپردازند.
کد خبر : 176347

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه المنار، یک منبع دیپلماتیک در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «در دیدار هیات ترکیه با نمایندگان مخالفان سوری علاوه بر پیشنهاد روسیه درباره ایجاد مناطق کم خطر در سوریه، ملاحظات مطرح شده از سوی کشورهای ضامن درباره مناطق چهارگانه بررسی می‌شوند.»


کشورهای ضامن از جمله روسیه پیشتر برای حل بحران سوریه پیشنهاد ایجاد چهار منطقه امن در سوریه را با هدف کاهش تنش پیشنهاد کرده بودند. اجرای این طرح مستلزم تشکیل یک کارگروه از میان نمایندگان کشورهای ضامن برای تعیین نقشه مرزی این مناطق و اتخاذ تدابیر لازم برای بیرون راندن عناصر داعش و جبهه فتح‌الشام از آن است. این چهار منطقه شامل ادلب، شمال حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه می‌شوند.


این منبع افزود: «امروز (سه‌شنبه) این دیدار دوجانبه در آستانه انجام می‌شود تا دو طرف نظراتشان را مطرح کنند. ما نتیجه این رایزنی‌ها را به اطلاع دو کشور ضامن دیگر، یعنی ایران و روسیه می‌رسانیم و تلاش خواهیم کرد نقاط مشترکی برای تدوین سندی قابل هماهنگی و اجرا بیابیم.»


طبق اعلام مخالفان سوری، روسیه پیشنهاداتی ارائه کرده که نشان دهنده جدیت این کشور در قبال تثبیت آتش‌بس و ورود برخی بازیگران بین المللی به این توافق‌های جدید است. این طرح‌ها شامل استقرار نیروهایی برای مهار درگیری‌ها میان دولت و مخالفان است. این نیروها از کشورهایی انتخاب می‌شوند که در درگیری‌های کنونی سوریه نقش ندارند.


قرار است امروز در آستانه نشست کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه در سطح کارشناسان انجام شود و مذاکرات آستانه 4 برای حل بحران سوریه از فردا (چهارشنبه) و به مدت دو روز برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب