دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
راهکارهای پیشنهادی دبیرکل انجمن سنگ برای حل مشکلات صنعت سنگ

چشم صنعت سنگ به کمک 1.5 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی

دبیرکل و عضو هیات مدیره انجمن سنگ ایران گفت: متوسط سرمایه‌گذاری معادن ایران در سطح حدود 2 هزار معدنی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند نزدیک به 700 میلیون تومان است.
کد خبر : 176342

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، احمد شریفی، دبیرکل و عضو هیات مدیره انجمن سنگ ایران، در انتقاد از وضعیت وخیم معادن سنگ و صنعت سنگ در ایران گفت: متوسط سرمایه‌گذاری معادن ایران در سطح حدود 2 هزار معدنی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند نزدیک به 700 میلیون تومان بوده و در کشور دست‌کم برای اینکه یک معدن بتواند کار خود را شروع کند، نیاز به یک بیل و یک لودر قوی دارد.


وی ادامه داد: این تجهیزات و محاسبات انجمن سنگ ایران نشان می‌دهد که دست‌کم 3 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است تا یک معدن سنگ بتواند به صورت اقتصادی کار کند.» به گفته شریفی، متوسط عمر ماشین‌آلات در بخش معدن سنگ تزیینی در حدود 20 سال است. استهلاک بالا، تعمیرات زیاد و خواب دستگاه‌ها در بخش معدن باعث می‌شود که راندمان تولید پایین بیاید و به جای اینکه معادن با 60 تا 70 درصد ظرفیتشان کار کنند تنها با 35 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.


شریفی افزود: بنابراین این وضعیت ایجاب می‌کند که دولت از طریق صندوق توسعه ملی برای رونق بخشیدن به صنعت سنگ کشور در حوزه معادن دست‌کم یک میلیارد دلار به بخش معدن سنگ‌های تزیینی تزریق کند. اگر این اتفاق رخ ندهد، باید آینده بسیار تاریکی را برای این بخش رقم بزنیم.
وی تصریح کرد: انجمن سنگ در حال آمارگیری دقیق واحدهای فرآوری سنگ کشور است تا بتواند عارضه‌یابی و دسته‌بندی واحدها را انجام دهد و در نهایت بتواند نیاز آنها را در زمینه حمایت‌ها و سرمایه‌های ارزی تخمین بزند. اما به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که اگر بخواهیم به 1.5 میلیارد دلار صادرات سنگ فرآوری‌شده در سال 99 برسیم، دست‌کم باید در حدود 500 میلیون دلار دیگر نیز از صندوق توسعه ملی به بخش فرآوری تزریق شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته