ضرورت همکاری بخش خصوصی در نیل به اهداف صادراتی
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، بازاری مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت: از الزامات رسیدن به این اهداف همکاری بخش خصوصی، تشکلها و شرکتهای صادراتی توانمند و استفاده از ظرفیتهای استانی و منطقهای است.
وی گفت: دیدار نوروزی شرکتهای نمونه و ممتاز صادراتی با مهندس خسروتاج و هماندیشی در خصوص رفع مشکلات صادرات، مبنای اجرایی کردن پروژهها شد؛ در حوزۀ محصولات کشاورزی و غذایی نیز با در نظر گرفتن نیازها و اولویتهای سال جاری، 14 پروژه طراحی و جلسات مشترکی نیز با برخی از تشکلها برگزار کردهایم تا از توانمندیهای بخش خصوص بهرهبرداری کنیم.
وی تصریح کرد: رقابتپذیری محصولات بخش کشاورزی و غذایی در گرو دستیابی به استانداردها بینالمللی است. بنابراین، در نظر داریم استانداردهای بازارهای هدف را شناسایی و اطلاعرسانی کنیم.
مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی افزود: 7 گروه کالایی در قالب میزهای کالایی، هر کدام روی 3 محصول جدید با ظرفیت صادراتی برنامهریزی کردهاند و با این رویکرد، جهتگیری به سمت مثبت شدن تراز تجاری محصولاتی است که ارزش افزودۀ بیشتری دارند.
بازاری همچنین دربارۀ محصولات با برند "حلال" گفت: رسالت ما به عنوان مسئول کمیتۀ تجارت و شورای سیاستگذاری در حوزۀ حلال، توسعۀ زیرساختها و معرفی ظرفیتهای حلال کشور است.
بازاری به اصلاحات اخیر در ساختار سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و گفت: تمرکز کار کارشناسی و تصمیمسازی در حوزۀ صادرات کالا، بخصوص در بخش کشاورزی در چارچوب میزهای کالایی در این دفتر تعریف شده، از جمله ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان نمونه در بخش کشاورزی و غذایی است که تعیین معیارها، ضوابط مربوط به ارزیابی، انتخاب و معرفی صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور طی هفتههای آتی صورت خواهد پذیرفت.
لیست پروژههای دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی به شرح زیر، در حال پیگیری و تصمیمگیری است:
1. شناسایی و اجرایی کردن گواهیها و دستورالعملهای استاندارد کیفی در راستای ارتقای کیفیت محصولات در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی
2. توسعه کمی و کیفی صادرات میوهجات خشک، زرشک، فرآوردههای خرما و توسعۀ بازارهای هدف این محصولات با همکاری سازمان صمت آذربایجانشرقی و خراسان جنوبی
3. اجرایی شدن طرح شناسۀ ملی زعفران با هدف ارتقای شاخصهای کیفی و ارز آوری این محصول با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و شورای ملی زعفران ایران
4. شناسایی ظرفیتهای جدید تولید گلهای تزئینی شاخه بریده به منظور توسعۀ صادرات این محصولات و ارتقای شاخصهای کیفی و بستهبندی محصولات صادراتی با همکاری تشکل ذیربط
5. افزایش ظرفیتهای کمی و کیفی صادرات ماهیقزلآلا با تمرکز بر بازارهای هدف بهویژه روسیه و اروپا با همکاری اتحادیه صادرکنندگان آبزیان
6. افزایش ظرفیتهای کمی و کیفی صادرات ماهیان خاویاری با تمرکز بر بازارهای هدف عمده با همکاری اتحادیه صادرکنندگان آبزیان
7. ارتقای شاخصهای کمی و کیفی بستهبندی و صادرات گیاهان دارویی با همکاری اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی
8. ارتقای شاخصهای کمی و کیفی بستهبندی و صادرات زعفران با همکاری شورای ملی زعفران
9. شناسایی و توسعۀ ظرفیتهای کمی و کیفی محصولات جدید لبنی برای صادرات به بازارهای هدف با همکاری شرکتهای توانمند تولیدی-صادراتی (ماست میوهای، شیرهای غنیشده ماست کودک و شیربرنج)
10. شناسایی راهکارهای مناسب به منظور افزایش سهم محصولات شیرینی و شکلات در بازارهای اتحادیه اروپا
11. روانسازی صادرات محصولات میوه و ترهبار در قالب بسته ضوابط بستهبندی محمولههای صادراتی
12. بررسی تراز تجاری گروههای مختلف کشاورزی و غذایی و تلاش در جهت مثبت شدن آن
13. شناسایی شرکتهای صادرکنندۀ مواد غذایی و کشاورزی که به کشورهای سختگیر صادرات دارند (ژاپن، آلمان، اتحادیه اروپا)
14. توسعۀ محصولات غذایی حلال
مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در پایان از بنگاهها و تشکلهای علاقمند دعوت کرد تا در خصوص مشارکت در اجرای پروژههای این دفتر، با شماره تلفن 22664065 و شماره فکس 22662553 تماس حاصل کنند.
انتهای پیام/