دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1396 - 11:01
در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی؛

دکتر ولایتی: تحولات در دانشگاه آزاد اسلامی موقتی نیست/ ظرفیت بهترین شدن را داریم و باید بهترین دانشگاه شویم/ دانشگاه آزاد اسلامی ستاد انتخاباتی هیچ کاندیدایی نیست

مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی برگزار شد.
کد خبر : 176233

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه گفت:‌ «به دکتر نوریان تبریک می‌گویم که در این مقطع پذیرفتند به دانشگاه آزاد اسلامی بیایند.»


او افزود: «همچنین از دکتر میرزاده به خاطر مدتی که تصدی دانشگاه را برعهده داشتند تشکر می‌کنم، همچنین از دکتر جاسبی که پایه‌گذار این دانشگاه بودند قدردانی می‌کنم. بالاتر از آن از آیت‌الله هاشمی به خاطر بنا نهادن این دانشگاه تشکر می‌کنم و سپاس فراوان از رهبری دارم به خاطر عنایات ویژه‌ای که به این دانشگاه داشتند. توقع ایشان این است که دانشگاه آزاد اسلامی در کنار توسعه کمی، توسعه کیفی نیز پیدا کند.»


ولایتی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه بی‌نظیر است. هزینه این دانشگاه را مردم ایران می‌دهند، از فقیرترین تا غنی‌ترین آن‌ها به این دانشگاه پول می‌دهند. کارگر شریفی که با زحمت پول در می‌آورد به زحمت پول دانشگاه را می‌دهد که فرزندش درس بخواند. چنین مشارکتی مخصوصا از افراد کم درآمد را کمتر سراغ داریم، از این‌رو پولی که در دانشگاه هزینه می‌شود باید با مراقبت خرج شود.»


او گفت:‌ «دانشگاه آزاد اسلامی علم را به اقصی نقاط کشور برده است در حاشیه کوه و در اعماق کویر واحدهایی تاسیس شده‌اند. این دانشگاه علم و تحصیل علم را آسان کرده است، البته امروز تعدادی صندلی خالی داریم که باید برای آن‌ها فکری شود.»


رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «ایران در مقایسه با سایر کشورها نسبت به جمعیتی که دارد دانشجویان زیادی را در خود جای داده است. ما هر روز باید بهتر از دیروز باشیم و همواره ارزیابی مکرر داشته باشیم.»


ولایتی افزود: «باید به این فکر کنیم که آیا همه رشته‌هایی که داریم لازم است یا اینکه باید بازنگری شود. باید مشخص کنیم نیاز کشور در چیست، اگر بر اساس نیاز پیش برویم به نتیجه می‌رسیم. باید مشخص کنیم چه رشته‌ای را می‌توان جایگزین چه رشته‌ای کرد و نیاز کشور در چیست.»


او گفت: «یکی از مشکلات کشور که البته ربطی به دانشگاه آزاد اسلامی ندارد سطح بالا و پایین تحصیل است. ما باید سطح متوسط را ارتقا دهیم. باید به سمتی برویم که نیاز شرکت‌ها، موسسات و کارخانه‌ها را بر طرف کنیم، باید ببینیم در چه حوزه‌ای نیاز داریم، بسیاری از نیازمندی‌های کشور این گونه تامین می‌شود.»


او بر لزوم نخبه‌یابی تاکید کرد و گفت: «در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باید نخبه‌یابی شود. اگر کسی نخبه است و نمی‌تواند شهریه بدهد باید به او کمک کنیم. کسانی که سطح‌شان بالاتر است را باید بورسیه کنیم، عده‌ای شایستگی این را دارند که در دانشگاه آزاد اسلامی استاد شوند؛ آن‌ها را باید بورسیه کنیم.»


او گفت:‌ «ما بودجه پژوهشی امسال را از 600 میلیارد به هزار میلیارد تومان رساندیم. افراد نخبه از دانشگاه آزاد اسلامی و از دانشگاه‌های دیگر باید بورسیه شوند و از این محل برای بورسیه دانشجویان نخبه استفاده خواهیم کرد. چرا باید سفارتخانه‌هایی که با ما رابطه خوبی ندارند و بد نام هستند با دانشجویان المپیادی ما مذاکره کنند و آن‌ها را به کشور خود ببرند و باعث فرار مغزها شوند؟ چرا ما این کار را نکنیم؟ باید استادسازی کنیم. در بسیاری از حوزه‌ها از برخی از دانشگاه‌ها جلوتر هستیم، باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، اگر ما بتوانیم در آینده افراد را بورسیه کنیم کار چند منظوره کرده‌ایم، اول اینکه از فرار مغزها به خارج جلوگیری کردیم در ثانی کادر سازی برای آینده کردیم.»


او در ادامه گفت: «باید آزمایشگاه‌ها را مجهز کنیم، کار تحقیقی نیاز به آزمایشگاه دارد و هزینه آن سنگین است. باید در برخی زمینه‌ها صرفه‌جویی کنیم تا هزینه‌ها مدیریت شود و به این بخش اختصاص یابد. باید برخی از هزینه‌ها را متوقف کنیم، برخی از توسعه‌ها لازم نیست، گاهی زمین گران‌قیمتی خریده می‌شود که معلوم نیست چه کارایی‌ای دارد، هزینه باید برای کارهای اولویت‌دار صورت گیرد.»


ولایتی گفت:‌ «فناوری باید در کنار علم، توسعه یابد. علم بدون آزمایشگاه ابتر است، مثلا اگر یک کتاب خارجی ترجمه شود و تدریس شود ما چه چیزی بدست آورده‌ایم باید برای آزمایشگاه هزینه شود تا علم به دست آید. همچنین ما باید با شرکت‌هایی که به دنبال فناوری هستند مذاکره کنیم. دکتر نوریان زمینه‌سازی کنند تا برای شرکت‌هایی که علاقه‌مندند کارهای پژوهشی انجام دهیم.»


رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ «حوزه علوم پزشکی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بیمارستان فرهیختگان به زودی برای آموزش و پژوهش و درمان کامل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.»


او در ادامه به موضوع فرهنگی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: «گله‌هایی از برخی نابه‌سامانی‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که باید اصلاح شود. این دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی است؛ این اسم باید با مسما باشد و در سمت ترویج اسلام در این دانشگاه گام برداریم و اگر ترویج اسلام درست در این دانشگاه صورت نمی‌گیرد حداقل نباید خلاف بیّن را ببینیم. توقع ما از همه واحدها و روسای واحدهای این دانشگاه این است که توجه به اسم دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشند، چرا که باید فضای اسلامی حاکم باشد. تمدن این کشور دانشگاهی است، زمانی که هنوز در دنیا دانشگاه باب نبود خواجه نظام‌الملک در ایران 12 دانشگاه ایجاد کرد که هنوز هم آن دانشگاه‌ها بزرگ هستند. هر کسی که در آن دانشگاه‌ها فعالیت داشت به اسلامی بودن توجه می‌کرد.»


ولایتی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی جای هیچ مجموعه انتخاباتی نیست. دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند مانند بقیه مردم در سرنوشت سیاسی خود مشارکت کنند اما در جبهه هیچ کاندیدایی نباید حضور داشته باشند. دانشگاه محل علم و فناوری است، البته که باید فعالیت سیاسی وجود داشته باشد اما دانشگاه نباید به محیط حیدری نعمتی تبدیل شود. هر کس می‌خواهد می‌تواند به هر کسی رأی بدهد ولی دانشگاه آزاد اسلامی ستاد انتخاباتی هیچ کاندیدایی نیست، اگر این اتفاق در دانشگاه آزاد اسلامی بیفتد موجب تضعیف و وهن دانشگاه می‌شود. دانشجو باید بیشترین فعالیت سیاسی اجتماعی را داشته باشد ولی این فرق می‌کند با اینکه بگوییم این اتاق در دانشگاه برای فلان آقا است.»


رئیس هیات موسس افزود: «هرآنچه که در دانشگاه آزاد اسلامی در حال سامان است یک امر پایدار است. اگر ما دکتر منادی را به عنوان معاون پارلمانی منصوب کردیم به این خاطر است که ایشان دو دوره نماینده مجلس و عضو هیات رئیسه مجلس بودند. ایشان جزو خانواده دانشگاه هستند از این رو از ایشان خواستیم بیایند و نقش دانشگاه را تقویت کنند و برای نمایندگان موضوعات را تفهیم کنند. آدم خوشحال می‌شود که هر وقت نیاز است اکثریت نمایندگان مجلس از دانشگاه آزاد اسلامی حمایت می‌کنند. این زمینه در مجلس وجود دارد، نمایندگان که در رأس امور هستند بتوانند از دانشگاه آزاد اسلامی حمایت بیشتری داشته باشند. دکتر منادی این موضوع را پیگیری خواهند کرد.»


او همچنین از انتصاب معاون فرهنگی دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت:‌ «دکتر کلانتری نماینده رهبری در دانشگاه تهران بودند، ما از ایشان خواستیم که معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده گیرند. ایشان سابقه خوبی دارند و فرهنگ را ارتقا خواهند داد.»


رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی از انتصاب معاون پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: «با وجود اینکه دکتر موسی‌خانی به واحد قزوین احساس تعلق می‌کند و با همت فراوان از زمان تاسیس دانشگاه آزاد واحد قزوین در این دانشگاه حضور دارند و در حوزه رباتیک بسیار تلاش کرده‌اند از ایشان خواهش کردیم که معاونت پژوهشی را برعهده بگیرند.»


او گفت:‌ «عناوین پژوهشی بسیار مهم است. دکتر موسی‌خانی و روسای واحدها عناوین پژوهشی را ارسال کنند. پژوهش نباید برای پژوهش باشد چرا که هزینه پژوهش زیاد است باید ببینیم که پژوهشی که صورت می‌گیرد به درد می‌خورد یا نه و چقدر به عنوان مرجع استفاده شده است. پژوهش باید کاربرد محور باشد، باید هسته مرکزی پژوهش تشکیل شود و برای طرح‌های انتخابی زمان‌بندی تعیین شود و نتایج پژوهش به مقاله تبدیل شود تا جلوه بیرونی و داخلی داشته باشد و چیزی از آن بیرون بیاید. باید بررسی شود که موسسات صنعتی، کشاورزی یا شرکت‌های نفتی و پتروشیمی چه نیازی دارند. همچنین تا زمانی که عناوین پژوهشی تصویب نشود بودجه‌ای اختصاص نمی‌یابد.»


ولایتی همچنین به مراکز خارجی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ «نمی‌دانیم این مراکز خارجی چه می‌کنند، اگر می‌خواهند دانشجو جذب کنند باید مشخص باشد. باید ببینیم که چه تعدادی در این زمینه فعال هستند و چه تعداد ارز خرج می‌کنند.»


او ادامه داد: «ما با عراق اشتراکات زیادی داریم و باید شعبه‌ای از دانشگاه آزاد اسلامی در عراق ایجاد شود. این آمادگی وجود دارد که دانشجویان عراقی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کنند. همچنین ما با جمهوری آذربایجان مشترکات زیادی داریم باید در این کشور نیز فعالیت داشته باشیم.»


او افزود: «مثلا باید مشخص شود که مرکز آکسفورد یا مراکز مسکو و دبی چه می‌کنند، اگر شعبه دانشگاهی ایجاد می‌کنیم باید برای این باشد که مردم در آن تحصیل کنند. در صورتی دانشگاه آزاد اسلامی مورد اقبال قرار می‌گیرد که مرتبه بالای بین‌المللی داشته باشد، البته ما به این سمت پیش می‌رویم ولی باید سرعت گیرد.»


او گفت:‌ «مثلا ما در لبنان شعبه داریم. این شعبه 20 سال است در حال فعالیت است و کمک می‌کند که لبنانی‌ها در آنجا تحصیل کنند. فقط که نباید آمریکا شعبه دانشگاهی داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند شعبه داشته باشد. باید به سمتی برویم که مردم رغبت کنند که در دانشگاه آزاد اسلامی درس بخوانند.»


او در ادامه گفت: «عده‌ای فکر می‌کنند که تحولات در دانشگاه آزاد اسلامی موقتی است. در صورتی که این گونه نیست. تحولات بنیادی است. هر کس هر سمتی دارد از دکتر نوریان تا بقیه، کارشان را با جدیت انجام دهند و طوری عمل کنند که پایه‌های محکمی برای آینده دانشگاه ایجاد شود، دست ‌دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه‌های دولتی بازتر است. دانشگاه‌های دولتی قوانینی دارند که نمی‌توانند به اندازه دانشگاه آزاد اسلامی فعال باشند، بیشتر دانشگاه‌های جهان که معروفند دولتی نیستند، موقوفه هستند و با تلاش مردم بهترین شده‌اند. ما هم باید تلاش کنیم چرا که این ظرفیت را داریم و باید بهترین شویم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته