دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1396 - 19:00
در مراسم اختتامیه اولین جشنواره کتاب سال فرهنگی دانشجویان سراسر کشور

سیدضیاء هاشمی: میزان کتابخوانی در جامعه ایرانی کمتر از آن چیزی است که توقع داریم

مراسم اختتامیه اولین جشنواره کتاب سال فرهنگی دانشجویان سراسر کشور بعد از ظهر امروز با حضور دکتر ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر : 176130

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در این جلسه گفت: ما در عرصه فرهنگی نیاز به کار بیشتر داریم و جامعه ما نیازمند توسعه فرهنگی است. فرهنگ رویه زندگی است و ما نیاز به پیشرفت فرهنگی داریم. در جامعه ما سطح امتیازات اقتصادی کم نیست، اما از نظر فرهنگی و اجتماعی واقعا کمتر از چیزی است که آدمی توقع دارد.


او افزود: بخشی از این ناشی از آرمان‌طلبی است که در انقلاب ما وجود دارد و بخشی از آن هم به خاطر ضعف‌های ما در حوزه فرهنگی است. گویا هنوز به شایستگی نتوانسته‌ایم از امکانات موجود استفاده کنیم.


سیدضیاء هاشمی ادامه داد: در فضای امروز گفت‌وگو و نقد دلنشین است. وقتی می‌بینیم که در رسانه ملی نخبگان سیاسی کشور در برابر میلیون‌ها انسان به گفت‌وگو و نقد می‌پردازند، اما گویا یکسری آداب را فراموش می‌کنیم. در کشورهایی مثل ایران این امر یک رویا است که بزرگان یک کشور دور هم جمع شوند و گفت‌وگو کنند، اما از همین جهت هم آسیب‌هایی داریم که حتی نخبگان سیاسی هم از آن به دور نیستند و گاهی دیده‌ایم بر اثر آن چه هنجارهایی به کشور تحمیل شده است.


او گفت: اگر معتقدیم که برای زندگی بهتر نیاز به اعتلای فرهنگی داریم، این اعتلا نیاز به پیشرفت‌هایی دارد که یکی از آنها کتابخوانی است. رسانه‌های گوناگون به هر طریقی مانع رفتن مردم به سوی کتاب هستند. میزان کتابخوانی در جامعه ما بسیار کمتر از آن چیزی است که سطح جامعه می‌طلبد. در بعضی از کشورها و شهرهای همسایه که آدم نمی‌خواهد اسم آنها را ببرد، میزان کتابخوانی از جامعه ما بیشتر است.


هاشمی گفت: دانشگاه در اینجا رسالتی دارد که باید برای ارتقای فرهنگی تلاش کند و یکی از آنها گرایش به کتابخوانی است. کتاب خریدن هنر نیست، بلکه مهم خواندن آن است. به نظر من باید مؤلفان و نویسندگان شناسایی و تشویق شوند تا فضای بهتری به وجود بیاید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب