دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1394 - 11:55

تصویب کلیات ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی/ انحلال شورایی که نمایندگان در آن حضور ندارند با ادعای پیگیری منویات رهبری

نمایندگان مجلس با استناد به آنچه منویات رهبر معظم انقلاب دانستند، به کلیات طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی رأی دادند؛ مصوبه‌ای که عملا برخی از وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بلاتکلیف می‌کند و به همین دلیل رئیس مجلس آن را دو شوری اعلام کرد.
کد خبر : 17605

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، صبح امروز طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت.


این طرح از سوی ۵۹ نماینده ارائه شد و دلایلی که طراحان برای این طرح مطرح کردند بدین ترتیب بود که مقام معظم رهبری طی حکمی در تاریخ ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۰ دستور تشکیل شورای عالی مجازی را صادر فرمودند. در این حکم بر گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی به ویژه شبکه جهانی اینترنت و همچنین به ضرورت سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن و پیشرفت همه‌جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید تأکید فرمودند.


طراحان معتقدند لزوم وجود نقطه کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی از سوی رهبری بیان شده است و راهکار در تشکیل شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی و با ریاست رئیس‌جمهوری از سوی رهبری ارائه شده است و همچنین ایشان فرموده‌اند که لازم است به کلیه مصوبات شورای عالی فضای مجازی ترتیب اثر قانونی داده شود. نمایندگان موافق با این طرح تأکید کردند که مقام معظم رهبری در این حکم شورای عالی فضای مجازی را به ایجاد مرکز ملی فضای مجازی موظف کردند و از طرفی دیگر در ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب سال ۱۳۸۲ تشکیل شورای عالی فناوری اطلاعات دیده شده است، وجود این دو شورا با هم موجب سردرگمی، موازی‌کاری، تداخل امور و اخلال‌های مختلف می‌شود.


بر این اساس، در طرح یادشده، انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات و حذف ماده ۴ قانون وزارت ارتباطات پیشنهاد شده است.


طراحان این طرح همچنین دلایل توجیهی خود را این‌گونه اعلام کردند که ترکیب شورای عالی فضای مجازی بسیار جامع‌تر از شورای عالی فناوری اطلاعات است و به عبارتی همه اعضای شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی حضور دارند و همچنین ریاست هر دو شورا با رئیس‌جمهوری است.


این نمایندگان معتقدند امکان اتخاذ تصمیم ضد و نقیض بسیار محتمل بلکه حتمی است. حذف شورای عالی فناوری اطلاعات هیچ خللی ایجاد نمی‌کند.


نویسندگان این طرح تصریح کردند: جایگاه شورای عالی فضای مجازی بالا‌تر از جایگاه شورای عالی فناوری اطلاعات است و کلیه وظایف شورای عالی فناوری اطلاعات به عهده شورای عالی فضای مجازی واگذار شده است در نتیجه وجود شورای عالی فناوری اطلاعات موضوعیت ندارد.


این طرح با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و محمد سلیمانی، نصرالله پژمانفر، حمیدرضا طباطبایی‌نایینی، ‌محمود نبویان، ‌کمال علیپور خنکداری، احمد بخشایش‌اردستانی، امیر خجسته و موسی غضنفرآبادی تعدادی از طراحان این طرح هستند.


نوبخت: وظایف شورای عالی فضای مجازی با شورای عالی فناوری اطلاعات متفاوت است









نوبخت: اگر نظری از سوی مقام معظم رهبری به مجلس و هیئت رئیسه ارائه شده است به ما نیز بگویید تا ما در جهت منویات رهبری اقدام کنیم. لاریجانی: چیزی از سوی مقام معظم رهبری به ما منتقل نشده است؛ لذا نظر خودتان را بگویید




در نشست علنی دیروز مجلس پس از اینکه موافقان و طراحان طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی نظرات خود را بیان کردند، محمد باقر نوبخت برای بیان نظر دولت در این زمینه در جایگاه ناطقان مجلس حاضر شد و گفت: در دلایل توجیهی ارائه این طرح، منویات مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است. با توجه به تفاوت مأموریت این دو شورا، دلایل نمایندگان برای ادغام این دو برای دولت پذیرفتنی نیست؛ بنابراین اگر نظری از سوی مقام معظم رهبری به مجلس و هیئت رئیسه ارائه شده است به ما نیز بگویید تا ما در جهت منویات رهبری اقدام کنیم.


در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به نوبخت گفت: چیزی از سوی مقام معظم رهبری به ما منتقل نشده است؛ لذا نظر خودتان را بگویید.


نوبخت در ادامه گفت: ترکیب شورای عالی فضای مجازی جامع‌تر از شورای عالی فناوری اطلاعات است ولی همه اعضای شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی حضور ندارند.


وی ادامه داد: حوزه وظیفه شورای عالی فضای مجازی بیشتر مربوط به شبکه‌های اجتماعی است ولی در شورای عالی فناوری اطلاعات که ۱۲ وزیر حضور دارند، بیشتر درباره دولت الکترونیک بحث می‌شود.


در ادامه روح‌الله عباسپور، رئیس کمیسیون صنایع برای دفاع از طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی در جایگاه ناطقان مجلس قرار گرفت و گفت: ما که نمی‌خواهیم وزارت ارتباطات را منحل کنیم تا از این طریق وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات تحت تأثیر قرار بگیرد.


رئیس کمیسیون صنایع در ادامه، مهم‌ترین دغدغه طراحان را نبود نمایندگان در شورای عالی فناوری ارتباطات عنوان کرد و ادامه داد: با وجود اینکه شورای عالی فناوری اطلاعات هشت سال تشکیل شده است تاکنون هیچ گزارشی به مجلس ارائه نشده است، پس جایگاه مجلس در این شورا کجاست، مرجع تصمیم‌گیری در این کشور کجاست، مقام معظم رهبری در همه امور دخالت نمی‌کنند ولی مرجع تصمیم‌سازی در کشور ما مجلس است ما باید درباره امورات مختلف مجلس تصمیم‌گیری کنیم.


با وجود صحبت‌های مخالف نوبخت و فریاد دو دوی نمایندگان برای مخالفت با این طرح، پس از اینکه رئیس کمیسیون صنایع دلایل خود را ارائه داد، فضای مجلس عوض شد و بیشتر نمایندگان فریاد چهار چهار مبنی بر موافقت با این طرح را سر دادند.


در ‌‌نهایت رئیس مجلس کلیات این طرح را در میان نمایندگان به رأی گذاشت و با افزایش فریاد چهار چهار تعداد زیادی از نمایندگان که بیشتر آن‌ها اعضای جبهه پایداری و یا منتسبان به این جبهه بودند، برای رأی آوردن این طرح از جای خود برخاستند و دیگر نمایندگان را تشویق کردند که به این طرح رأی موافق دهند.


از جمله موافقان قاطع این طرح، محمد نبویان، ‌نصرالله پژمانفر، جواد کریمی‌قدوسی، محمد سلیمانی، مسعود میرکاظمی، ‌حسین طلا، ‌روح‌الله حسینیان، سید علی طاهری و حمید رسایی بودند. در ‌‌نهایت این طرح با ۱۳۵ رأی موافق، ۸۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر به تصویب رسید.


همچنین در اواسط بیان نظرات موافقان و مخالفان، احمد توکلی نماینده مردم تهران درباره این طرح یک تذکر داد و گفت: با وجود حذف ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابزارهای عملیاتی این وزارتخانه حذف می‌شود؛ از این رو اگر کلیات این طرح تصویب شود باید در کمیسیون درباره چگونگی حذف این ماده تصمیم‌گیری شود.


در پایان پس از رأی‌گیری، علی لاریجانی با وجود تذکر توکلی گفت: بر اساس تذکر گفته شده در این طرح برخی از وظایف وزارتخانه بر زمین می‌ماند؛ از این رو این طرح را دو شوری می‌کنیم و به کمیسیون می‌دهیم تا در این باره بررسی‌های لازم صورت گیرد و وظایف وزارت ارتباطات تفکیک شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته