دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1396 - 09:21

فاصله یک میلیونی کارگران با خط فقر/ نیاز کارگران امنیت شغلی است

رئیس کانون انجمن صنفی کارگران با تاکید بر اینکه میانگین دریافتی کارگران در کشور یک میلیون و 200 هزار تومان است که تا خط فقر یک میلیون و 300 هزار تومان فاصله دارد، گفت: امنیت شغلی یکی از مهم‌‌ترین نیازهای کارگران است که علاوه بر آن کارگر نیاز دارد کشور برای او ارزش قائل باشد.
کد خبر : 175872

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، غلامرضا عباسی با بیان این مطلب در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر افزود: کارگران با توجه به معیشت فعلی نیاز دارند که حقوقشان افزایش یابد ولی باید این افزایش حقوق به گونه ای باشد که نه جامعه کارگری آسیب ببیند و نه کارگران.


وی تصریح کرد: وقتی تولید داخلی راه بیفتد اقتصاد داخلی شکوفا می شود که برای این کار باید توان کارگری ارتقا یابد. دربرنامه ششم برنامه ریزی شده که امیدواریم محقق شود. کارگران نیاز به حمایت دولت و کارفرمایان دارند تا تولید شکوفا شود.


عباسی ادامه داد: در افزایش دستمزد یکی تورم مطرح است یکی معشیت مردم که باید مد نظر باشد.


رئیس کانون انجمن صنفی کارگران گفت: اما امنیت شغلی نگرانی و استرسی به جامعه کارگری وارد کرده است. در اوایل انقلاب 95 درصد کارگران دائمی و 5 درصد موقت بودند اما اکنون این امر عکس است به طوری که حدود 95 درصد کارگران به صورت قراردادی هستند و 5 درصد دائمی اند. از طرفی قراردادهای سفید امضا داریم که بر اساس آن قراردادهای 3ماهه و 6ماهه نیز امنیتی برای کارگران نمی گذارد و همه این ها نه تنها در زندگی و معیشت کارگر تاثیر می گذارد، بلکه در ایجاد ناامنی در بخش تولید و روند کار نیز بی تاثیر نیست.


وی گفت: امنیت شغلی یکی از اساسی ترین کارهایی است که دولت ها باید توجه داشته باشند و از سال 69 تاکنون هنوز آیین نامه تدوین نشده است. البته هنوز آیین نامه قبلی اصلاح نشده است و نباید آیین نامه جدید تدوین کرد.


عباسی افزود: در کنار امنیت شغلی تکریم کارگری نیز وجود دارد. کارگر نیاز به کرامت دارد و اینکه درک کند در کشور برای کار او ارزش قائل هستند.


وی افزود: در قانون کار برنامه چهارم و پنجم مواردی نیاز به اصلاح داشت که در نهایت نظرات دولت به مجلس رفت. جامعه کارگری و کارفرما به تفاهماتی رسیده بودند اما در نهایت نظرات دولت به مجلس رفت و سرانجام تصمیم بر این شد که قانون کار از مجلس عودت داده شود. امیدواریم در بازنگری سه جانبه خواسته جامعه کارگری محقق شود و قانون جامعی برای اجرا در کشور ارائه شود.


او ادامه داد : از سازمان تامین اجتماعی می خواهیم با توجه به 2 میلیون کارگر ساختمانی که داریم و تاکنون 900 هزار نفر بیمه شده اند و برای بقیه دولت نوبت بندی کرده است، درخواست داریم نوبت بندی کارگران ساختمانی در زمینه بیمه تجدید نظر شود تا مشکلات راحت تر حل شود.


همچنین نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دیگر مهمان برنامه گفت: اگر تولید شکوفا شود و توان کارگر افزایش یابد، فضای کسب و کار رونق می یابد. آثار تصمیم گیری ها خیلی سریع آشکار نمی شود بالاخره ما عقب افتادگی 52 درصدی در بخش مستمری نسبت به تورم داریم که آثار خود را می گذارد.


او افزود: افرادی اضافه شده اند که تعهدات بی منبعی داشته اند، آنچه مهم است نوسانات نباید به جامعه مستمری منتقل شود. در عرض سه سال پرداخت مستمری بیش از 3 برابر شده است که آن را پرداخت کرده ایم.


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: تمام اقدامات سازمان تامین اجتماعی و حقوق و دستمزد ضمن اینکه مکفی نیست اما اقدامات موثری بوده است.


نوربخش در ادامه گفت: نرخ حقوق و دستمزد و افزایش دستمزد متناسب با فضای کسب و کار است اما بر اساس بنرامه ششم توسعه کارهای موثری در دست اقدام داریم.


وی افزود: سازمان تامین اجتماعی 3 اقدام موثر انجام داده و در بودجه 96 اقدامات موثری انجام خواهد داد.


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در سازمان تامین اجتماعی هدف تامین امنیت اجتماعی است. سازمان در گذشته حاشیه هایی داشت سعی کردیم فضای امنیت اجتماعی ایجاد کنیم و وارد ریل حرفه ای خود شویم.


نوربخش ادامه داد : هم اکنون تشکل های اجتماعی نسبت به سال 91 معادل 61 درصد رشد داشته است با این کار در نظرات کارفرمایان و کارگران شنیده می شود و به کارهای کارشناسی تبدیل می شود.


او افزود: وزیر کار و رفاه اجتماعی خودشان از کارگری شروع کرده اند و در گذشته کارگر بوده اند و درد آشنای جامعه کارگری هستند.


وی بیان کرد: علی رغم مشکلات امیدواریم گام های مثبت تری برداشته شود.


نوربخش گفت: سامانه ای طراحی شده است، افرادی که درخواست دارند باید در سامانه ثبت نام کنند که با همکاری نهاد صنفی کارگران بخش بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار خواهیم داد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته