دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تاکید ایران و آفریقای جنوبی بر توسعه روابط تجاری دوجانبه

رئیس اتاق بازرگانی ایران نسبت به دست یابی به اهداف مشترک در برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقا ابراز امیدواری کرد و گفت: بعد از انقلاب اسلامی در ایران، مبارزات مردم آفریقا برای جلوگیری از تبعیض نژادی و حرکت به سوی دموکراسی همواره به عنوان یک الگو مورد تحسین ملت بوده است.
کد خبر : 17544

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا و به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی در نشست فعالان اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به امضای ۹۰ سند همکاری و برگزاری ۱۲ کمیسیون مشترک بین ایران و آفریقا اشاره کرد و افزود: با وجود روابط خوب دیپلماتیک، روابط اقتصادی در سطح پایین قرار دارد.


رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران سفر وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی به همراه هیات بازرگانان و نمایندگان مجلس این کشور به ایران را نقطه عطفی برای آینده روابط اقتصادی دو کشور دانست و گفت: فعالان اقتصادی و تجار باید در زمینه‌های متنوع کاری مانند معدن و صنایع معدنی، عمران و ساختمانی، پتروشیمی، دارو، فولاد، کشتیرانی، حمل و نقل و سرمایه گذاری در جهت رشد مناسبات قدم بردارند.


شافعی به تجربیات آفریقای جنوبی در بخش‌های مختلف اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: شرکت‌های مختلف در زمینه تولید کاغذ با استفاده از پسماند‌های نیشکر می‌توانند در خوزستان همکاری‌های مشترکی را آغاز کنند.


وی به برنامه دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی، خدمات مهندسی در حوزه نفت و انرژی اشاره کرد و گفت: بندرعباس و بندر ژوهانسبورگ می‌توانند دو نقطه مهم برای شروع همکاری‌های مشترک اقتصادی شرکت‌های ایرانی و آفریقایی باشند.


شافعی به کارنامه موفق دو شرکت آفریقایی ایرانسل و آریاساسول در همکاری‌های مشترک با ایران اشاره کرد و گفت: با همکاری‌های چند جانبه برای دسترسی به بازار منطقه خاورمیانه، کشور‌های آسیای مرکزی و حوزه قفقاز از طریق ایران و در نظر گرفتن آفریقای جنوبی به عنوان دروازه ورود به آفریقا می‌توان سطح مبادلات تجاری بین دو کشور را افزایش داد.


در ادامه این دیدار مایت انکوانا ماشابانه وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی به سابقه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: بار‌ها گفته‌ایم تحریم‌ها علیه ایران غیرمنطقی، غیرمنصفانه، یک جانبه و غیرقانونی است.


او به همراه هیات عالیرتبه تجاری به اتاق بازرگانی ایران آمده بود، افزود: ما منتظر نمی‌مانیم تا تحریم‌ها رفع شود و بعد با ایران تجارت کنیم، بلکه همواره تلاش کرده‌ایم روابط خود را با ایران در همه زمینه‌ها گسترش دهیم ،زیرا ایران در دوران مبارزه با رژیم آپارتاید در کنار ما بود.


وی اضافه کرد: آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران شرکای طبیعی اقتصادی و دروازه‌های ایده آلی برای ورود به مناطق پیرامونی یکدیگرند.


وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی تاکید کرد: هیأت ۶۰ نفره فعالان اقتصادی آفریقای جنوبی آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی با همتایان ایرانی هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته