دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده مردم نور و محمودآباد در گفت‌وگو با آنا:

دانشگاه آزاد یکی از قطب‌های علمی کشور است/ مردم قدرت خرید کتاب‌های موردعلاقه خود را ندارند

نماینده مردم نور و محمودآباد در بازدید از سالن دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران، فعالیت‌های این دانشگاه را در خور ستایش خواند.
کد خبر : 17541

عبدالوحید فیاضی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره فعالیت سازمان انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی یکی از قطب‌های علمی در کشور است که تاثیرات مثبتی بر فضای علمی و پژوهشی جامعه دارد. از طرفی نمایشگاه کتاب تهران فرصت بسیاری خوبی برای ظهور و بروز اندیشه‌ها و آثار علمی است؛ آنچنانکه هم دانشجویان و هم اساتید در این نمایشگاه میدان مانور خیلی خوبی پیدا می‌کنند.»


نماینده مردم نور و محمودآباد ادامه داد: «خوشبختانه مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی توانسته‌اند حضور چشمگیری در نمایشگاه کتاب تهران داشته باشند و کتاب‌های متعدد و متنوع خود را در سالنی زیبا و ابتکاری به نمایش بگذارند. این حضور در خور ستایش است.»


وی درباره نمایشگاه کتاب و مختصات فرهنگی آن اظهار داشت: «نمایشگاه کتاب تهارن یک رویداد فرهنگی مبارکی ست که در وانفسای نقصان‌های اقتصادی، فضای فرهنگی را در کشور به وجود می‌آورد. ما همه ساله شاهد حضور گسترده مردن در نمایشگاه هستیم اما به نظر می‌رسد باید به سمت مدل‌های پیشرفته تری برای برگزاری این نمایشگاه حرکت کرد.»


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «هرچند در سال‌های گذشته شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده‌ایم اما انتظاری که از نمایشگاه کتاب تهران می‌رود، بیشتر از این است و باید بیشتر از این‌ها آن را گرامی داشت. از جمله این انتظارات، هموار شدن و رفع مشکلاتی است که هم ناشران و هم بازدیدکنندگان در طور ایام نمایشگاه با آن مواجه هستند.»


وی افزود: «یکی از دغدغه‌های همیشگی نمایشگاه کتاب تهران، نداشتن محل دائمی و مناسب با برگزاری نمایشگاه است. به نظرم اگر این مساله در پیشنهادات فرهنگی دولت به مجلس شورای اسلامی مطرح شود، مجلس می‌تواند در تخصیص تمهیدات و بودجه لازم قدم‌های خوبی بردارد. البته این مساله برای سایر نمایشگاه‌های فرهنگی؛ مانند نمایشگاه مطبوعات که آن هم در مصلی تهران برگزار می‌شود، قابل تعمیم است.»


فیاضی ادامه داد: «دائمی بودن نمایشگاه‌های فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در اینصورت می‌توان این رویداد فرهنگی را به کل سال تسری داد.»


وی همچنین با توجه به بحران‌های اقتصادی در جامعه گفت: «همانطور که می‌دانید مردم ما به دلایل مختلف، چندسالی است که توان اقتصادی پایینی دارند و این معضل خود را به خوبی در قدرت پایین خرید مخاطبان آثار فرهنگی نمایان کرده است. آنچنانکه من در بازدید امروز خود با بازدیدکنندگان مواجه شدم که اگر توان مالی خوبی داشتند، به جای یکی دو کتاب، با یک چمدان پر از کتاب نمایشگاه را ترک می‌کردند.»


وی خاطرنشان کرد: «با توجه به مشکلات مالی، مردم تنها از سر ضرورت کتاب می‌خرند. به همین خاطر است که بیشتر خرید‌ها در بخش دانشگاهی و آموزشی است و نه حوزه‌های علمی و فرهنگی که خارج از سرفصل‌های آموزشی دانشجویان و دانش آموزان قرار دارد.»


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «به نظر من راهکاری که می‌توان در این شرایط به کار بست تا مردم بیشتر بتوانند نیازهای فرهنگی خود را تامین کنند، تخصیص یارانه‌های دولتی بیشتر در عرصه چاپ و نشر و ساماندهی سیاست‌های مدیریتی آن است. در این شرایط می‌توان کتاب را ارزان‌تر به دست مخاطبان رساند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته