دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1396 - 14:45

رهبران اتحادیه اروپا امروز درباره برگزیت تصمیم می‌گیرند

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز در بروکسل جمع می‌شوند تا موضع رسمی خود را در قبال موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روشن کنند.
کد خبر : 175377

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا گفت که رهبران این ۲۷ کشور مصمم هستند که ابتدا باید در مورد شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه «پیشرفت قابل توجه» بدست آید و بعد مذاکره در مورد روابط تجاری آینده آغاز شود.


رهبران ۲۷ کشور در نشست امروز روشن خواهند کرد که این «پیشرفت قابل توجه» دقیقا به چه معنا خواهد بود، چرا که بعضی کشورهای اروپایی می‌خواهند مذاکره بر سر معاهده تجاری اتحادیه اروپا با بریتانیا زودتر آغاز شود.


گردهمایی امروز نخستین نشست سران اتحادیه اروپا بدون حضور نخست‌وزیر بریتانیاست که از زمان همه‌پرسی خروج بریتانیا از این اتحادیه برگزار می‌شود.


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز ۲۹ مارس(9 فروردین) در نامه‌ای به رئیس اتحادیه اروپا درخواست رسمی کشورش برای خروج از این اتحادیه را ابلاغ کرد.


رأی‌دهندگان بریتانیایی در همه پرسی روز ۲۳ ژوئن (2 تیر) سال گذشته میلادی به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند.


مطابق پیمان اتحادیه اروپا، بعد از ابلاغ رسمی درخواست خروج یک کشور از این اتحادیه، مذاکرات بر سر شرایط خروج و روابط آینده به مدت دو سال ادامه می‌یابد، اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، کشور موردنظر پس از دو سال بطور خودکار از اتحادیه خارج می‌شود مگر اینکه دو طرف بر سر تمدید مذاکرات توافق کرده باشند.


می که رهبر حزب محافظه کار، حزب حاکم بریتانیاست، اخیرا در این کشور اعلام انتخابات زودرس سراسری کرد تا به گفته خودش بتواند از رأی‌دهندگان بریتانیایی برای مذاکره با اتحادیه اروپا مأموریت بگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب