دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

در چه صورتی سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا کاهش پیدا می‌کند؟

در شرایطی که هنوز لیگ قهرمانان آسیا در فصل ٢٠١٧ در جریان است و وضع هیچ‌کدام از تیم‌های ایرانی برای صعود به دور بعدی مشخص نیست، نگرانی‌های زیادی بابت کسر سهمیه فوتبال ایران برای فصل بعد این رقابت‌ها وجود دارد.
کد خبر : 175209

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از شهروند، البته این نگرانی بی‌جهت هم نیست چون با وضع فعلی هفته پایانی دور گروهی لیگ قهرمانان نه‌تنها برای ٤ تیم فعلی تاثیرگذار خواهد بود، بلکه تأثیر مستقیم در سهمیه ایران برای سال‌های آینده خواهد داشت.



فاصله ایران با صدر آسیا
جدا از رنکینگی که هر ماه از سوی فیفا برای تیم‌های ملی اعلام می‌شود، کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز برای کشورهای عضو رنکینگی جداگانه دارد که کمترین سهم را در آن تیم‌های ملی دارند. طبق آخرین تصمیم گیری AFC نتایج تیم‌های باشگاهی ٩٠‌درصد و تیم‌های ملی فقط ١٠‌درصد در جایگاه هر کشور تاثیرگذار است. همین مسأله باعث شده نتایج درخشان تیم‌ملی ایران کمکی به بالا بردن رنکینگ ایران نکند و از سوی دیگر نتایج ضعیف تیم‌های باشگاهی در سال‌های اخیر باعث سقوط آزاد ایران شود. طبق آخرین رده‌بندی ایران با ٦٥,١٠٤ امتیاز در رده هشتم آسیا و رتبه چهارم غرب آسیا قرار دارد. در شرایط فعلی ایران با اماراتی که ٩٥.٥٢٤ امتیاز دارد و در صدر قرار گرفته، فاصله زیادی دارد.
سهمیه، کاهش، ثبات یا افزایش؟
با شرایط فعلی ایران به‌عنوان کشور چهارم در رده‌بندی غرب آسیا دارای سهمیه ٢ + ٢ است. با این حال تصمیم‌گیری نهایی درباره لیگ قهرمانان آسیا در‌سال ٢٠١٨ آذرماه‌سال جاری در جلسه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می‌کند، مشخص خواهد شد. ممکن است ایران با نتایجی که امسال تیم‌های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا می‌گیرند، بار دیگر به کسب سهمیه ٣+١ امیدوار شود و ممکن است تصمیم جدیدی گرفته شود که یکی از سهمیه‌های پلی‌آف ایران را کاهش دهد.
اهمیت روز آخر برای ٤ تیم ایرانی
١٨ و ١٩ اردیبهشت‌ماه روز پایانی دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود و تکلیف صعود ٤ تیم ایرانی نیز مشخص خواهد شد. برخلاف‌سال گذشته که ایران با ٣ تیم در مرحله گروهی شرکت کرد و سپاهان نیز قبل از روز آخر امیدش برای صعود را از دست داده بود، امسال هر ٤ تیم ایرانی می‌توانند به دور یک هشتم نهایی و جمع ٨ تیم برتر غرب آسیا صعود کنند. اهمیت صعود هر ٤ تیم یا حذف یکی، ٢ تیم ایرانی در این مرحله آن‌قدر بالاست که تأثیر مستقیمی روی سهمیه‌های‌سال آینده خواهد داشت. صعود استقلال تقریبا قطعی شده، استقلال خوزستان با یک تساوی و ذوب آهن با ٣ امتیاز بازی آخر می‌توانند صعود کنند اما پرسپولیس امیدوار است هم در تهران الوحده را شکست دهد و هم در بازی الهلال و الریان نتیجه به سودش رقم بخورد. در صورتی که هر ٤ تیم ایرانی به دور بعد برسند، ٤ سهمیه از ٨ سهمیه غرب آسیا در یک هشتم نهایی را پر کرده‌اند و در این صورت جا برای تیم‌های عربستانی، اماراتی و قطری که بالاتر از ایران در رنکینگ هستند، تنگ می‌شود.
رحمانی: نتایج تیم‌های باشگاهی تعیین‌کننده است
شاهین رحمانی، عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره پیش بینی‌اش از وضع سهمیه‌های فوتبال ایران در‌سال ٢٠١٨ می‌گوید: «من اهل پیش‌بینی نیستم. با این حال حتما می‌دانید که رنکینگ AFC به صورت ماهانه اعلام می‌شود اما درنهایت در آذرماه براساس آخرین رنکینگ، در جلسه‌ای که در کمیته مسابقات برگزار می‌شود، تصمیم گیری درخصوص مکانیزم سهمیه بندی و میزان سهمیه هر کشور انجام می‌گیرد. ممکن است هر ساله خیلی از معادلات تغییر کند و مثلا به تیم اول هم به اندازه فعلی سهمیه ندهند یا آن را اضافه کنند.»
وی همچنین می‌افزاید: «در آخرین رده‌بندی اعلام شده ایران در رده هشتم قرار دارد. فعلا طبق تصمیم‌گیری انجام شده، تنها نتایج تیم‌ها در رده ملی و باشگاهی در میزان سهمیه‌ها تاثیرگذار است. ایران نیز در‌سال‌سال ٢٠١٧ سهمیه ٢+٢ داشته و مشخص نیست چه اتفاقی برای‌سال ٢٠١٨ رخ می‌دهد. باید دید نتایج نمایندگان کشورهای دیگر چیست. خیلی از اتفاقات به نتایجی که تیم‌ها در فصل ٢٠١٧ کسب می‌کنند، ارتباط دارد.»
این واقعیت فوتبال ایران است؟
وقتی به اهمیت نتایج تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا پی می‌بریم و مشکلاتی که این باشگاه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را مشاهده می‌کنیم،‌ به این نتیجه می‌رسیم که شاید برخی توقعات خیلی هم به جا نباشد. نمایندگان کشورهای عربی که با تیم‌های ایرانی رقابت می‌کنند، از بازیکنان خارجی سطح بالا و همچنین امکانات متفاوتی برخوردار هستند و بی دلیل هم نیست که امارات در صدر رنکینگ کنفدراسیون آسیا قرار گرفته است. به نظر می‌رسد خیلی نباید روی رنکینگ فیفا و رتبه اول ایران در آسیا اتکا کرد و رتبه هشتمی در جمع آسیایی‌ها واقعیت فوتبال ایران را از نظر امکانات نشان می‌دهد. پس تا دیر نشده،‌ مسئولان فوتبال ایران این اهمیت را درک کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب