دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1396 - 11:12

ترامپ: پول زیادی بابت دفاع از عربستان هدر می‌دهیم/ احتمال جنگ با کره شمالی وجود دارد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از عربستان به دلیل پرداخت نکردن هزینه‌های امنیتی که آمریکا صرف این کشور می‌کند، انتقاد کرد.
کد خبر : 175095

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا از رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گفت که عربستان، به شکل منصفانه‌ای با ایالات متحده رفتار نمی‌کند و واشنگتن در حال از دست دادن «مقدار عظیمی پول» بابت دفاع از ریاض است.


ترامپ در مصاحبه با رویترز همچنین تایید کرد که دولتش در حال مذاکره در مورد سفر احتمالی وی به عربستان و سرزمین‌های اشغالی در نیمه دوم ماه می (اوایل خرداد) است.


ترامپ در این مصاحبه گفت: «به صراحت بگویم، عربستان سعودی با ما به صورت منصفانه رفتار نکرده، زیرا ما داریم مقدار عظیمی پول بابت دفاع از عربستان هدر می‌دهیم.»


ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 نیز عربستان را متهم به پرداخت نکردن هزینه‌ها بابت برخورداری از چتر امنیتی آمریکا کرده بود.


محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان ماه گذشته در واشنگتن با ترامپ دیدار کرد.


به گفته تحلیلگران منطقه‌ای، ریاض و دیگر متحدان منطقه‌ای آمریکا در خلیج فارس، ترامپ را رئیس‌جمهوری قدرتمند می‌دانند و به ریاض در مهار دشمنی‌های ایران در منطقه‌ای که برای منافع امنیتی و انرژی آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است کمک خواهد کرد.


ترامپ همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص داعش گفت، این گروه پیکارجو باید شکست داده شود.


ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که احتمال وقوع یک درگیری عمده با کره شمالی بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور وجود دارد، اما وی یک راه حل دیپلماتیک برای این مناقشه را ترجیح می‌دهد.


وی که در آستانه صدمین روز ریاست جمهوری‌اش در اتاق بیضی شکل کاخ سفید با رویترز مصاحبه می‌کرد، گفت: «این احتمال وجود دارد که ما در نهایت یک درگیری خیلی خیلی عمده با کره شمالی داشته باشیم.»


با وجود این، ترامپ تصریح کرده که وی خواهان حل و فصل صلح‌آمیز این بحران است. به گفته او «دوست داریم مسائل به صورت دیپلماتیک حل و فصل شود، اما این خیلی دشوار است.»


وی همچنین گفت، از کره جنوبی می‌خواهد که هزینه استقرار سیستم دفاع ضد موشکی تاد در خاک این کشور را که وی آن را یک میلیارد دلار برآورد کرد، بپردازد. ترامپ همچنین گفت که به دلیل کسری تجاری عمیقی که آمریکا با سئول دارد، قصد دارد در مورد پیمان تجاری آزاد با کره جنوبی مجددا مذاکره کند یا اینکه به این پیمان خاتمه دهد.


وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی قصد خود برای مذاکره مجدد در مورد این پیمان را اعلام خواهد کرد گفت: «خیلی زود. من الان دارم آن را اعلام می‌کنم.»


ترامپ در ادامه این مصاحبه گفت، کره شمالی بزرگترین چالش جهانی وی است. وی از ژی جین پینگ به دلیل کمک چین در تلاش برای مهار پیونگ یانگ تمجید کرد.


ترامپ در مورد رئیس‌جمهوری چین گفت: «من معتقدم او به سختی دارد تلاش می‌کند. وی مطمئنا نمی‌خواهد شاهد آشفتگی و مرگ باشد. وی نمی‌خواهد شاهد اینها باشد. او مرد خوبی است. وی مرد بسیار خوبی است و من او را خیلی خوب شناخته‌ام.»


وی با اشاره تلویحی به رابطه با تایوان گفت: «مشکل من این است که یک رابطه شخصی بسیار خوب با رئیس‌جمهوری ژی ایجاد کرده‌ام. من واقعا احساس می‌کنم که او هر آنچه در توان دارد انجام می‌دهد تا به ما در یک موقعیت عظیم کمک کند. بنابراین من در حال حاضر نمی‌خواهم موجب بروز مشکل برای او شوم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته