دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1396 - 10:40
مجیدفراهانی*

رسانه ملی یا شبکه اپوزیسیون!

کد خبر : 175090

جریان مخالف دولت احساس می کند پیروزی‌اش در انتخابات مرهون مشارکت محدود اما مطمئن مردم است به این نحو که تصور می کند طیف هوادار آن جریان از بدنه سنتی جامعه برخواسته اند که در هر حال شرکت در انتخابات را تکلیف مذهبی خود می دانند لذا به میزانی که مشارکت عامه مردم در انتخابات بیشتر شود به همان میزان از درصد سهم سبد آراء جریان اصولگرا کاسته می شود.


از این روست که می بینیم رسانه های در کنترل این جریان و در راس آن صدا وسیما با گسترش روحیه یاس و نا امیدی ایجاد فضای پرشور و نشاط حضور مردم در انتخابات را به نفع خود نمی دانند. برنامه هاى جهت‌دار صدا و سیما در تخریب دولت مستقر و سیاه نمایی عملکرد آن که در تهیه گزارش‌ها و گفتگو با مردم مشهود است در راستای همین استراتژی به یاس‌آفرینی و بدبینی مردم به نظام حاکم انتخاباتی دامن می زند. وجه اشتراک نوع این برنامه ها که در بخش‌هاى پر بیننده اى مثل ٢٠.٣٠ هم پخش می شود نقد عملکرد دولت است که تا تخریب و سیاه‌نمایى هم جلو می رود و توجهی به آن ندارد که با این روش‌ها به اعتماد ملی مردم به حاکمیت هم ضربه کاری می زند.


پر بدیهى است وقتى گزارشگر تلویزیونی میکروفن به دست در خیابان با مردم درباره مشکلات فعلی‌شان و انتظاراتشان از دولت صحبت می کند مطالب مختلفى از جمله مشکلات همیشگی مردم در حوزه هاى مختلف مثل بیکارى، بدهى به بانک‌ها‌، گرانى و یا طرح مشکلات منطقه و کسب و کارشان مطرح می شود.


جملاتى از این قبیل که "کار نداریم "،"دستفروشم"،"زیر بار مشکلات اقتصادى کمرمان خم شده"،" کسى به فکر جوونا نیست"، "مگه با این حقوق کم میشه زندگى کرد"، "از هواى اهواز و ریزگردها و غبار چه خبر؟"، "براى چى درس بخونیم؟" و امثال این مطالب به کرات در تلویزیون دیده می شود به نحوی که با روشن کردن صدا و سیمای وطنی گاهی شک می کنی که نکند اشتباها تصویر شبکه های اپوزسیون را از ماهواره همسایه بر روی گیرنده های خود گرفته اید‌! هرچند که طبیعتا مستقیما مقصر وجود این مشکلات، دولت و رئیس جمهوری فعلى یا معاون اول او که کاندیدا هستند معرفی می‌شوند اما با سرمایه اجتماعی از دست رفته چه می کنیم؟!


حجم اینگونه مطالب در گزارش‌های خبری صدا و سیما گاهى آنقدر زیادست که استنباط می‌شود صدا وسیما خود داراى مواضع خاصی هست و می‌خواهد در مقابل کاندیداى حاکم، وجهه اپوزیسیونی گرفته و به رقابت بپردازد و با دیگر کاندیداهاى رقیب هم‌آوا شود.


*دبیرکل حزب ندای ایرانیان


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب