دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1396 - 14:00

راضیه تجار: آثار زنوزی جلالی در کشاکش ادوار ماندنی است/ سرشار: زنوزی در این ۳۹ سال پای هیچ بیانیه‌ای علیه نظام را امضا نکرد

پیکر زنده یاد فیروز زنوزی جلالی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی مطرح کشور امروز 7 اردیبهشت ماه از مقابل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به سمت بهشت زهرا تشییع شد.
کد خبر : 175017

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مراسم تشییع فیروز زنوزی جلالی با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران و جمعی از پرسنل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از جوار مزار شهدای غواص در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.


راضیه تجار در این مراسم گفت: «فیروز زنوزی جلالی، ناخدا یکم دریایی، نویسنده، منتقد و مدرس داستان‌نویسی، دوست عزیز سلام و خداحافظ. می‌دانم اینجا هستی و نظاره‌گر از سالیان دور به حوزه هنری آمدی، نوشتی، چاپ کردی و حالا هم از همین جا در حال خداحافظی هستی. تو آثاری خلق کرده‌ای که می‌توان امیدوار بود در کشاکش ادوار ماندنی شود. تو هم مرد خانواده بودی، هم دل نگران ادبیات و هم به نقدش نشستی.»



در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا سرشار اظهار کرد: «سرانجام فیروز زنوزی جلالی به ایستگاه آخر قطار زندگی رسید و دیر یا زود ما هم به او خواهیم پیوست. پس از تحمل ماه‌ها رنج بیماری، نویسنده پرانگیزه ما از دیروز از این رنج و بیم و امیدها و کشمکش‌ها فارغ شد و اکنون در ابدیتی که در آن تمام این تلاش‌ها به بازی شبیه است، غوطه‌ور است.»


رئیس انجمن قلم ایران همچنین تاکید کرد: «اگر کتابی یا اثری از او به جا مانده باشد که برای خدا نوشته شده باشد و بر دیگران تأثیر بگذارد برای او باقی خواهد ماند. در آنجا روشنفکرنمایی، حق را ناحق گرفتن، ژست مخالف با نظام گرفتن،‌ سیاه‌نمایی، ترویج صوفی‌گری عوامانه، حتی خنثی‌نویسی برای جلب مشتریِ بیشتر اگر وبال گردن کسی نشود، فایده‌ای هم نخواهد داشت. باید خدا را شکر کرد که زنوزی جلالی اهل روشنفکرنمایی و مخالف‌نمایی علیه نظام نبود. البته کارهای او قابل نقد است و این تقریباً منافاتی با علاقه ما به ایشان ندارد. فرزندان زنوزی جلالی باید خوشحال باشند که پدرشان در طول این ۳۹ سال که از انقلاب می‌گذرد، با همه افت و خیزها هرگز پای هیچ بیانیه و نامه‌ای علیه نظام و انقلاب را امضا نکرد.»


وی همچنین گفت: «زنوزی پخته و سرد و گرم چشیده روزگار بود. مطلقاً اهل رفیق‌بازی نبود. با همه اهل مکالمه بود،‌ اهل دعواهای سیاسی نبود و با معاونت فرهنگی همه دولت‌ها با هر مشی سیاسی همکاری می‌کرد. او در طول این سال‌ها در دو فتنه بزرگ که من متاسفانه گرفتار آن شده بودم، گرفتار نشد. یکی در فتنه سال ۶۸ در همین حوزه هنری و فتنه دیگری که لزومی ندارد به مکان آن اشاره کنم. در این دو مورد او مردانه پای حق ایستاد و فریب دانه‌های حقیری که سر راهش می‌ریختند، نخورد. چیزی که متأسفانه در هم‌نسلان ما رو به کمرنگ شدن گذاشته است.»


وی همچنین اعلام کرد: «فرصت‌طلبان مدعیِ میراث‌داری آنها دست از سخن گفتن از زبان رفتگان بردارند. همچنین اجازه دهیم آثار و گفتار خود آنان ملاک قضاوت دیگران باشد. هنرمندان همچون سایر قشرهای جامعه وظیفه دارند برای اسلام و کشور تلاش کنند، آنها نباید طلبکار باشند.»



سپس با قرائت متن پیام تسلیت فرمانده نیروی دریایی ارتش به خانواده فیروز زنوزی جلالی، حاضران در این مراسم بر پیکر این نویسنده نماز خواندند و در ادامه پیکر این هنرمند برای خاکسپاری در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) بدرقه شد.


مجتبی رحماندوست، جت‌الاسلام والمسلمین زم، محسن مومنی شریف، محمد حمزه‌زاده، محسن پرویز، جواد جزینی، حبیب احمدزاده و جمعی از کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله حاضران در این مراسم بودند.



انتهای پیام/

برچسب ها: تشییع حوزه هنری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته