دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1393 - 10:49

تهران و واشنگتن به توافق درباره حفظ قدرت غنی‌سازی ایران نزدیک شده‌اند

آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات بلندپایه غربی خبر داد که آمریکا و ایران در حال دستیابی به مصالحه‌ای هستند که اجازه می‌دهد ایران بیشتر فناوری غنی‌سازی خود را حفظ کند.
کد خبر : 1748

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از آسوشیتد پرس، دو دیپلمات غربی که نامشان فاش نشده است، اعلام کردند که آمریکا و ایران در حال مذاکراه برای رسیدن به مصالحه‌ای هستند که اجازه می‌دهد ایران بیشتر فناوری غنی‌سازی خود را داشته باشد اما قابلیت بالقوه ساخت تسلیحات هسته‌ای را کاهش دهد.


به نوشته آسوشیتدپرس، چنین مصالحه‌ای می‌تواند بن‌بست 10 ساله در خصوص تلاش‌ها برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بشکند.


این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت کارشناسان هشدار می‌دهند که هر گونه کاهش کارایی سانتریفیوژها بسیار سریعتر از کاهش مستقیم تعداد سانتریفیوژها قابل بازگشت است؛ موضوعی کهمنتقدان قدرتمند مذاکرات هسته‌ای در کنگره می‌توانند از آن بهره ببرند.


بر اساس گفته این دیپلمات‌ها، پیشنهادی که از آن صحبت شده است می‌تواند بیشترِ حدود 10 هزار سانتریفیوژ ایران را حفظ کند اما با بازتنظیم آنها مقدار اورانیوم غنی‌شده تولیدی، کاهش می‌یابد.


یکی از دیپلمات‌ها گفت این توافق می‌تواند شامل محدودیت‌های دیگر باشد تا تضمین کند برنامه هسته‌ای تهران تحت کنترل باقی بماند. در یکی از موارد، ایران اجازه می‌یابد تا فقط مقدار مشخصی گاز اورانیوم ذخیره کند؛ ماده‌ای که برای غنی‌سازی به سانتریفیوژها تزریق می‌شود. مقدار گاز موردنظر به تعداد سانتریفیوژهایی که ایران حفظ می‌کند، بستگی دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته