دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1396 - 08:21

کره شمالی-آمریکا، در یک قدمی جنگ

کره شمالی و آمریکا در متشنج‌ترین وضعیت از زمان جنگ سال 1950 به سر می‌برند.
کد خبر : 174590

به گزارش گروه‌ بین‌الملل خبرگزاری آنا از بلومبرگ، پیونگ یانگ و واشنگتن طی روزهای اخیر هر آنچه که برای نشان دادن خصمانه‌ترین حالت به یکدیگر نیاز است به کار بردند.


از یک سو ناو اتمی یو‌اس‌اس میشیگان یکی از چهار ناو کلاس اوهایو ارتش آمریکا که قابلیت پرتاب موشک‌های کروز را دارد به بندر بوسان در کره‌جنوبی رسید. ارتش کره‌جنوبی اعلام کرده که هیچ برنامه‌ای برای استفاده از این ناو در مانور مشترک با آمریکا ندارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد این ناو عظیم‌الجثه آمریکا برای اهداف دیگری به شبهه جزیره کره اعزام شده باشد.


روز گذشته نیز خبرگزاری یونهاپ گزارش کرد که کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی دستور انجام بزرگ‌ترین مانور توپخانه‌ای تاریخ کره‌شمالی را صادر کرده است. این مانور یکی از برنامه‌های کره‌شمالی در سالگرد تاسیس این کشور است.


همزمان دولت ترامپ در اقدامی غیرعادی، تمامی یکصد سناتور مجلس سنای این کشور را به کاخ سفید فرا خواند تا آنها را در جریان ارزیابی‌ها و اقداماتش درباره کره‌شمالی قرار دهد.


همچنین ترامپ در جریان گفت‌وگوهایش با ژی‌جینپینگ همتای چینی‌اش درباره بحران کره‌شمالی گفت‌وگو کرد. در همین حال نمایندگان آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی درباره مساله کره‌شمالی دیروز موافقت کردند که فشارها بر کره‌شمالی تا زمان کنار گذاشتن برنامه اتمی این کشور ادامه یابد.


یو داوئی، سفیر چین در کره‌شمالی نیز قرار است موضوع این کشور را در سفر به ژاپن مورد بررسی قرار دهد. چو جون هیوک سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌جنوبی گفته است سه کشور آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی موافقت کرده‌اند که اقدامات تنبیهی را از طریق شورای امنیت علیه کره‌شمالی به کار گرفته و همچنین اقدامات جداگانه دیگری را نیز به کار گیرند.


در همین حال جوزف یون، فرستاد ویژه آمریکا درباره کره‌شمالی به خبرنگاران گفت: «چین نقش بسیار بسیار مهمی» برای متقاعد کردن همسایه شمالی‌اش درباره کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای دارد.


همچنین کیم هونگ کیون فرستاد ویژه کره‌جنوبی درباره مسائل کره‌شمالی بر ضرورت همکاری روسیه برای انجام هر اقدامی درباره پیونگ‌یانگ تاکید کرد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قرار است طی روزهای آینده به روسیه سفر کند. پیش‌بینی می‌شود کره‌شمالی یکی از محورهای جدی مذاکره مقامات ژاپنی و روسی باشد.


با وجود همه این ها، چین می‌کوشد تا از شدت تنش‌ها میان طرف‌ها بکاهد. ژی‌جین پینگ رئیس‌جمهوری چین در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه‌اش با ترامپ از همه طرف‌ها خواست که از انجام اقداماتی که باعث تشدید تنش می‌شود خودداری کرده و همه طرف‌ها در چهارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کنند.


به هر حال، حمله دو هفته پیش آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه همه را نگران کرده است. به نحوی مشابه، آمریکا برای حمله به سوریه از ناوهای خود و موشک‌های کروز استفاده کرد. تنها تفاوت آن است احتمال داده می‌شود پیونگ‌یانگ بر خلاف دمشق پاسخ حملات موشکی آمریکا را بدهد.


با وجود این، اگر کره‌شمالی احساس کند که چین جدی‌ترین متحد‌اش انگیزه لازم برای حمایت بیشتر از این کشور را ندارد ممکن است در مواضع‌اش عقب‌نشینی کند.


روزنامه گلوبال تایمز روزنامه وابسته به حزب کمونیست چین روز سه‌شنبه به صراحت نوشت اگر کره‌شمالی به تنش ادامه دهد بازنده خواهد بود.


این روزنامه در سرمقاله خود نوشته است اگر همان‌طور که انتظار می‌رود کره‌شمالی ششمین آزمایش خود را انجام دهد بحران کره وارد یک مرحله برگشت‌ناپذیر خواهد شد و پیونگ‌یانگ بزرگ‌ترین خسارت را در این مرحله خواهد دید.


در همین حال نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی حاضر نشد بگوید گزینه نظامی در برنامه های آمریکایی جایی ندارد. او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا حمله موشکی دیگری خواهد داشت گفت: «من فکر می‌کنم که رئیس‌جمهوری تصمیم خواهد گرفت که چه چیزی را باید انجام بدهیم.»


این وضعیت نشان می‌دهد که اگر یکی از دو طرف یا هر دوی آنها نخواهند به مواضع و اقدامات تنش‌زای خود پایان دهند بعید نیست شبه‌جزیره کره پس از هفتاد سال شاهد جنگ دیگری باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته