دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1394 - 09:29

اوباما میزبان اعراب دلواپس در کمپ دیوید/ از حل بحران یمن تا وعده برای مقابله با قدرت ایران

قرار بود آمریکا و شش هم‌پیمان عربش در حاشیه جنوبی خلیج فارس، در نشستی در کمپ دیوید واشنگتن، تدابیر جدید امنیتی را برای آنچه آن را مقابله با تهدید‌های ناشی از ایران می‌خوانند، بررسی می‌کنند.
کد خبر : 17452

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشست کمپ دیوید با حضور سران کشورهای عربی که باراک اوباما پس از توافق هسته‌ای لوزان وعده آن را داده بود، حالا نزدیک شده است اما از تعداد مهمان‌هایش کاسته می‌شود.


اوباما که در استراحتگاه تابستانی‌اش منتظر حضور تمامی سران عرب بود حالا باید با فرستادگان آنها بر سر مسائل مهمی که قرار است در این نشست مطرح شود، بحث کند. مقامات آمریکایی گفته‌اند مهم‌ترین دستور کار نشست کمپ دیوید مساله توافق هسته‌ای با ایران و موضوع بحران‌های منطقه‌ای خاورمیانه از جمله مساله مقابله با داعش است.


این در حالی است که عربستان سعودی به طور غیرمترقبه‌ای اعلام کرد «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در این نشست حاضر نخواهد بود و به جای او محمد بن نایف ولیعهد جدید شرکت خواهد کرد. همچنین سلطان قابوس پادشاه عمان به دلیل بیماری به کمپ دیوید نخواهد رفت و به جای او وزیر امور خارجه‌اش راهی واشنگتن خواهد شد.


شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین اعلام کرد به جای او ولیعهد این کشور در نشست کمپ دیوید حاضر خواهد بود. همچنین دولت امارات متحده عربی نیز اعلام کرده است به دلیل بیماری شیخ «خلیفه بن زاید آل نهیان»، ولیعهد او «محمد بن زاید آل نهیان» در نشست کمپ دیوید حاضر خواهد بود.


با این حساب از میان سران عربی عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تنها «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «صباح احمد جابر الصباح» امیر کویت در نشست کمپ دیوید در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری حاضر خواهند بود.








اوباما که در استراحتگاه تابستانی‌اش منتظر حضور تمامی سران عرب بود حالا باید با فرستادگان آنها بر سر مسائل مهمی که قرار است در این نشست مطرح شود، بحث کند.

پیش از حضور مقامات کشورهای عربی در کمپ دیوید، جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا، پس از حضور در مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در پاریس، میزبان همتایان خود از عربستان، کویت، امارات، قطر، عمان و بحرین بود و در همین نشست وزیران امور خارجه آمریکا و ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، برنامه نشست هفته آینده در واشنگتن را تعیین کردند.


در همین باره، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، خبر داد که آمریکا به موازات تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، این نگرانی اعراب را برطرف می‌کند که این توافق علیه منافع آنان نیست.


پیش‌تر نیز فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، در یک سفر منطقه‌ای ضمن شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس، زمینه‌ انعقاد فروش تسلیحات به قطر را فراهم کرد. دولت‌های عربی این منطقه در طول سال‌های اخیر قراردادهای میلیاردی تسلیحاتی را با آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان و چین با توجیه خطر ایران امضا کرده‌اند.


این نگرانی زمانی دوچندان شد که مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در روند توافق جامع قرار گرفت و منجر به همکاری‌های غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر مبارزه با داعش در عراق شد؛ بنابراین با نزدیک شدن به موعد دستیابی به توافق جامع، اکنون رفع نگرانی‌های هم‌پیمانان عرب آمریکا درباره این توافق یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی دولت اوباماست.


به گفته برخی مقامات آمریکایی، در نشست واشنگتن قرار است طرح ایجاد یک سیستم دفاع موشکی منطقه‌ای در مقابل موشک‌های ایران مطرح شود.


گفته شده است، رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران آن هستند که این موضوع نفوذ ایران را در منطقه تقویت کند و منابع بیشتری را به این کشور برای حمایت از گروه‌های حامی خود در منطقه مانند حزب الله و ادامه حضور در عراق، یمن و سوریه را بدهد.


آن‌ها همچنین نگران هستند که آمریکا که به دنبال پایان دادن به سه دهه روابط کینه‌توزانه با ایران است، نتواند به مدت طولانی‌مدت امنیت این کشور‌ها را تضمین کند.


اما پاسخ‌های اوباما به این نگرانی‌ها می‌تواند بسیار پیچیده باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته