دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1396 - 11:26

ناگفته‌های عجیب از مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا

پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی به بیان برخی مطالب ناگفته در مورد توافق مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا همزمان با اجرایی شدن برجام در ژانویه 2016 (دی 94) پرداخته است.
کد خبر : 174476

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از ویکلی استاندارد، پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی نوشت، مبادله جنجالی زندانیان بین دولت اوباما و ایران در ژانویه 2016 (دی 94)، علیه برنامه آمریکا برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی دولت آمریکا که اجرا و هماهنگی آنها سال‌ها به طول انجامیده بود عمل کرده است.


مقامات دولت اوباما موافقت کردند که 21 زندانی ایرانی مرتبط با اتهامات اشاعه تسلیحات کشتار جمعی را آزاد کنند. این مبادله شامل امتیازات دیگری از جمله پرداخت 1.7 میلیارد دلار پول نقد به ایران نیز بوده است.


هرچند در آن برهه، موضوع پرداخت پول به ایران از سوی افکار عمومی مورد موشکافی دقیق قرار گرفت، اما کمتر به سوابق 7 زندانی ایرانی که متهم به نقض تحریم‌ها شده بودند و در این مبادله آزاد شدند پرداخته شد. دولت اوباما همچنین اتهامات و احکام صادره علیه 14 زندانی دیگر ایرانی را لغو کرد.


اوباما در سخنرانی خود پس از این مبادله گفت که 7 فرد آزاد شده «غیرنظامی» بوده‌اند. مقامات ارشد دولت اوباما (شغل) این افراد را تجاری خواندند که به دلیل ارتکاب جرائم مربوط به نقض تحریم‌ها و زیرپا گذاشتن تحریم‌های تجاری در انتظار محاکمه بوده‌اند.


به ادعای این گزارش، اما در واقع، برخی از آنها توسط وزارت دادگستری خود دولت اوباما متهم به تهدید امنیت ملی آمریکا شده بودند. 3 نفر از این زندانیان در یک شبکه تامین تجهیزات برنامه موشکی ایران عضویت داشته‌اند که قطعات الکترونیک مورد نیاز موشک‌های زمین به هوا و موشک‌های کروزی نظیر آنچه ایران اخیرا آزمایش کرده را از طریق شرکت‌های آمریکایی تامین می‌کردند.


همچنین بر اساس برخی اسناد افشا نشده، وزارت دادگستری آمریکا اتهامات و احکام بازداشت بین‌المللی صادر شده علیه 14 فرد دیگر را لغو کرده که همگی آنها تحت تعقیب قرار داشته‌اند.


دولت وقت آمریکا اسامی و موارد اتهامی آنها را فاش نساخته و تنها در یک بیانیه 152 کلمه‌ای در خصوص مبادله زندانیان اعلام داشت که ایالات متحده «اخطارهای قرمز اینترپل (در مورد این افراد) را لغو و هرگونه اتهام متوجه این 14 ایرانی را منتفی کرده است، زیرا ارزیابی دولت این بوده که درخواست‌ها برای استرداد این افراد، احتمالا ناموفق خواهد بود.»


در گزارش پولیتیکو همچنین خاطر نشان شده که بسیاری از مقامات اجرای قانون که در مناصب کلیدی و محوری بخش مبارزه با اشاعه دولت اوباما قرار داشته‌اند، از این مسأله اطلاعی نداشته یا در مورد تصمیم آزادی این 21 نفر مورد مشورت قرار نگرفته‌اند.


این نشریه مدعی شده، تلاش‌های پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و وزارت دادگستری دولت اوباما برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی توسط ایران در ماه‌های قبل از توافق هسته‌ای به تعویق افتاده و عملا فلج شده است که این مسأله موجب دلسردی و ناامیدی برخی مقامات آمریکایی گشته است.


بنا به این گزارش «کاخ سفید از طریق اقدام در برخی موارد و بی عملی در برخی موارد دیگر، برنامه خود در زمینه منع گشترس سلاح‌های کشتار جمعی را در این مقطع از مسیر خود خارج ساخته است.»


به علاوه، بررسی های پولیتیکو نشان می‌دهد که مقامات وزارت‌خانه‌های دادگستری و امور خارجه آمریکا درخواست‌های مقامات قضایی برای سوق دادن برخی از افراد ایرانی کلیدی تحت تعقیب به کشورهای دوست آمریکا جهت بازداشت در این کشورها را رد کرده یا به تعویق انداخته‌اند.


همچنین در ادامه این گزارش امده است وزارتخانه‌های دادگستری و امور خارجه در زمان‌هایی با مشورت کاخ سفید، تلاش‌ها برای استرداد برخی از مظنونانی را که از قبل در برخی از کشورها در بازداشت به سر می‌بردند، کند کرده‌اند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته