دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1394 - 13:33
برگزاری نشست خبری سالروز «یوم‌النکبه»

ابوشریف: اسرائیل می‌خواهد همه کشورهای منطقه را تجزیه کند/ قدومی: موضوع فلسطین دیگر در کانون توجه کشورهای عربی قرار ندارد

نشست خبری شصت و هفتمین سالروز «یوم النکبه» (فاجعه اشغال فلسطین) صبح امروز دوشنبه در خبرگزاری قدس (قدسنا) برگزار شد که در آن نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین و نماینده جنبش «حماس» در تهران به ایراد سخنانی پرداختند.
کد خبر : 17439

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در آغاز نشست خبری سالروز «یوم‌النکبه» (فاجعه اشغال فلسطین) گفت: فاجعه‌ای که برای فلسطینیان رخ داد، ناگهانی نبود که دارای تبعات نباشید بلکه موضوع اشغال فلسطین طرح جامع و از پیش برنامه‌ریزی‌شده غربی بود.



براساس این گزارش، «ابوشریف» با بیان اینکه طرح اشغال فلسطین در زمان «ناپلئون بناپارت» فرانسوی برای اشغال شهر «عکا» آغاز شد، افزود: در آن زمان وی از همه یهودیان دعوت کرد تا وطنی مربوط به خود را در داخل فلسطین ایجاد کنند. برخلاف ادعاهای غرب، سرزمین فلسطین سرزمینی خالی از سکنه نبود بلکه جمعیت فراوانی در آن حضور داشت که توانستند در برابر امپراتوری عظیم فرانسه بایستند. «ناپلئون» در این طرح حتی نتوانست به مرزهای شهر «عکا» برسد.


نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد: این طرح فقط علیه اعراب و یا فلسطین نبوده است بلکه در سال 1840 میلادی شخصی به نام «محمد علی» طرحی برای وحدت میان مصر و شام را ارائه کرد و برنامه داشت تا پیکره‌ای ناهمگون میان بخش‌هایی از آفریقا و آسیا ایجاد کند، پس از آن حرکت یهودیان به سمت فلسطین آغاز شد. در آن زمان شخصی به نام «روچیلد» که از یهودیان ثروتمندان انگلستان بود برای نخستین‌بار موضوع شهرک‌سازی در سرزمین‌های عربی را مطرح کرد. در آن زمان وی مبلغ 14 میلیون فرانک (که پول بسیار زیادی محسوب می‌شد) برای ایجاد شهرک‌های صهیونیستی در کشورهای عربی اختصاص داد.


«ابوشریف» افزود: در آن زمان جمعیت یهودیان فلسطینی حدود 3 هزار نفر بود ولی پس از این طرح برنامه‌ریزی شده، روند مهاجرت یهودیان به فلسطین افزایش یافت، باوجود این، در آن زمان شمار مهاجرت اندک بود به‌گونه‌ای که پیش از قیمومت انگلیس در فلسطین، جمعیت یهودیان در فلسطین تنها 5 درصد از جمعیت کل بود و 95 درصد دیگر اعراب و مسیحیان بودند.








ابوشریف: برخلاف ادعاهای غرب، سرزمین فلسطین سرزمینی خالی از سکنه نبود بلکه جمعیت فراوانی در آن حضور داشت که توانستند در برابر امپراتوری عظیم فرانسه بایستند

وی با بیان اینکه جنبش صهیونیسم در آن زمان تشکیل شد، گفت: در سال 1917 انگلیس اعلامیه «بالفور» را صادر و یهودیان را صاحب حق در سرزمین فلسطین کرد، در نتیجه انگلیس تبدیل به شریک دزد و رفیق قافله شد.


«ابو شریف» با بیان اینکه تعداد یهودیان در دوره قیمومت انگلیس بسیار اندک بود و به تدریج افزایش یافت، تصریح کرد: در آن زمان، میزان اراضی تحت تملک یهودیان به میزان بسیاری افزایش یافته بود. طرف‌های زیادی از جمله جنبش صهیونیست که یهودیان را تشویق می‌کرد به فلسطین مهاجرت کنند، در قضیه اشغال فلسطین دخیل بودند.


وی افزود: موضوع دیگر تمایل زیاد برای خرید زمین در فلسطین بود که جنبش صهیونیست به میزان زیادی به آن دامن می‌زد و ثروتمندان یهودی نیز در زمینه خرید زمین‌های فلسطین به‌وسیله یهودیان کمک‌های فراوانی کردند. نخستین خرید زمین در فلسطین در منطقه «جنین» بود که صهیونیست‌ها از خانواده‌ای لبنانی و مسیحی این زمین را خریداری کردند و آن‌ها نه تنها فلسطینی و مسلمان نبودند بلکه حتی در فلسطین هم زندگی نمی‌کردند.


«ابوشریف» گفت: نباید از نقش موثر شرکت‌های اروپایی و صهیونیستی چشم پوشید که در زمینه خرید زمین از فلسطینی‌ها فعال بودند. اراضی زیادی را انگلیسی‌ها به یهودیان هدیه دادند و این واگذاری‌ها به بهانه‌های مختلف صورت می‌گرفت. باوجود این، مقدار زمین‌های تصرف شده به‌وسیله یهودیان تنها هشت درصد از سرزمین‌ فلسطین بود.


وی افزود: در 14 می 1948 بود که انگلستان نیروهایش را از منطقه خارج کرد و بلافاصله پس از این حرکت، رژیم اشغالگر اعلام موجودیت کرد. یهودیان بیش از 73 درصد فلسطین را به‌وسیله جعل و کشتار به‌دست آوردند. پس از جنگ، میزان جنایت‌ها و قتل‌عام ثبت‌شده بیش از 50 مورد را نشان می‌دهد در حالی‌که واقعیت این است که بیش از 130جنایت در سرزمین‌های فلسطینی رخ داد.


«ابوشریف» سپس به بیان آماری اجمالی از جنایت‌های اسرائیلی‌ها پرداخت و گفت: 553 شهر و روستا نابود شد و 853 هزار فلسطینی به خارج از سرزمین فلسطین رانده شدند. نشانه‌های این طرح و توطئه غربی مشخص است و آن این است که آن‌ها نه علیه فلسطین بلکه علیه همه امت اسلام توطئه کرده‌اند. همچنین این توطئه تنها توطئه جنبش صهیونیست نبود، بلکه ابتدا غرب به سرکردگی انگلیس و فرانسه و سپس آمریکا ان را برعهده گرفتند.


وی گفت: پس از سال 1967 سازمان آزادی‌بخش فلسطین شکل گرفت و به مبارزه علیه اسرائیل پرداخت.


«ابوشریف» توطئه کنونی علیه امت اسلامی را از گذشته خطرناک‌تر توصیف کرد و افزود: اسرائیل می‌خواهد همه کشورهای منطقه را تجزیه کند و در این میان یمن، عراق و سوریه تبدیل به قربانی این توطئه شده‌اند. متاسفانه غرب مردم را مشغول این توطئه کرده است و مردم با یکدیگر درگیر شده‌اند. در منطقه ترک و ایرانی و عرب با هم می‌جنگند و در عرصه مذهبی شیعه و سنی به جان هم افتاده‌اند. این‌ها توطئه غرب است که می‌خواهد منطقه را با خود درگیر کند.


به‌گزارش آنا، در ادامه این کنفرانس خبری، «خالد قدومی» نماینده جنبش «حماس» در تهران به ایراد سخنانی پرداخت.



«قدومی» در نشست خبری سالروز «یوم‌النکبه» گفت که «روز نکبت» را در حالی پیش روی داریم که ما (در فلسطین) با مصیبت‌های زیادی مواجه هستیم. البته می‌توان این سختی‌ها را در دو بخش تقسیم کرد:


نخست: جان‌فشانی‌ و جهادی است که در این 67 سال همچنان ادامه داشته است.


دوم: موضوع فلسطین که محور نخست جهان اسلام است.


وی افزود: متاسفانه موضوع فلسطین همچنان به فراموشی سپرده شده است و آنگونه از یاد رفته است که دیگر کسی از آن سراغی نمی‌گیرد.








قدومی: چالش اصلی ما محور سیاسی است. متاسفانه موضوع فلسطین دیگر در اولویت و کانون توجه کشورهای عربی قرار ندارد و با این‌که همه مدعی و منادی دفاع از حقوق مردم فلسطین هستند ولی در عمل هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد

نماینده جنبش «حماس» در تهران تصریح کرد: در حال حاضر برادران و خواهران و کودکان ما در فلسطین با سختی‌ها و مشقت‌های زیادی مواجه هستند، ازجمله اینکه بانویی فلسطینی را سراغ دارم که با گاز فلفل چشم‌هایش کور شد. تنها گناه این زن حضورش در مقابل مسجدالاقصی و ممانعت از ورود شهرک‌نشینان به آنجا بود و این در حالی است که همه دوربین‌ها ان را ثبت کردند.


«قدومی» افزود : زنان بسیاری همچون «خدیجه هلوانی» حافظ کل قرآن کریم و مدرس قرآن هستند که خانه و کاشانه را رها و در مقابل مسجدالاقصی تحصن کردند. هر بار وی را مجبور به ترک این مکان می‌کنند و مجددا به آنجا باز می‌گردد .


وی خاطرنشان کرد: اینها سربازان واقعی هستند که ما به این عزیزان دل بسته‌ایم و می‌توانند حقوق ما را محقق کنند.


«خالد قدومی» افزود: مردم غزه همچنان پس از جنگ 51 روزه در چادرهای روباز زندگی می‌کنند، معابر هنوز بسته است، دارو وجود ندارد و کمبود دارو و امکانات پزشکی به‌شدت احساس می‌شود و همه این محدودیت‌ها منجر به جان دادن شهروندان مظلوم فلسطینی می‌شود. این درحالی است که هیچ‌کدام از مجامع حقوق بشری اقدام عملی انجام نمی‌دهند.


وی گفت: فلسطینیان ساکن کرانه باختری نیز با مشکلات عدیده‌ای چه از جانب تشکیلات خودگردان و چه از جانب صهیونیست‌ها دست به گریبان هستند. این‌ها سختی‌هایی است که ما در 67 سال گذشته با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده‌ایم و مردم مظلوم فلسطین هم چاره‌ای ندارند جز این‌که با آن مبارزه کنند و تنها امید مردم فلسطین خداوند است.


نماینده جنبش «حماس» در تهران با بیان اینکه فلسطینیان صاحبان حق هستند و باید همچنان به وظیفه خود عمل کنند، تصریح کرد: چالش اصلی ما محور سیاسی است. متاسفانه موضوع فلسطین دیگر در اولویت و کانون توجه کشورهای عربی قرار ندارد و با این‌که همه مدعی و منادی دفاع از حقوق مردم فلسطین هستند ولی در عمل هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و حکومت‌های عربی در اولویت‌های آخر به موضوع فلسطین می‌پردازند.


وی با تاکید بر اینکه جنبش «حماس» و دیگر جنبش‌های مقاومت همچنان پایبند به آرمان‌ مقدس خود خواهند ماند، گفت: ما تا آخرین نفس و برای رهایی سرزمین عزیزمان فلسطین مقاومت می‌کنیم.


«قدومی» تاکید کرد: روحیه مقاومت همچنان در گردان‌های «عزالدین قسام» و دیگر جنبش‌های مقاومت وجود دارد ولی موضوع مهم این است که این روحیه در پیکره جهان اسلام جاری باشد. اگر این پیکره متحد شود می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد.


وی افزود: اگر چنین اتفاقی بیفتد مطمئن باشید همه در صف واحدی متحد خواهیم شد و اختلافات کنار خواهد رفت و آنگاه خواهیم توانست نکبت و مصیبت و فاجعه را به پلی برای پیروزی تبدیل کنیم.


«قدومی» فلسطین را عامل وحدت و اتحاد امت اسلامی دانست و گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد مطمئن باشید اختلافات خود کنار خواهد رفت و ما با وحدت و یکپارچکی عزت و جایگاه اصلی خودمان را باز خواهیم یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته