10:00 07 / 02 /1396

عامری: بازار کتاب جوابگوی تلاش نویسندگان و مترجمان نیست

مترجم و منتقد پیشکسوت کشورمان معتقد است وقتی نویسنده یا مترجم نتیجه زحماتش را از بازار کتاب نگیرد، کم‌کم انگیزه‌هایش را برای خلق آثار تازه از دست می‌دهد.

رضا عامری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، ضمن بیان اینکه در نمایشگاه کتاب امسال، ترجمه تازه‌ای از او منتشر نمی‌شود، درباره تجدید چاپ آثارش گفت: «موسم هجرت به شمال» نوشته طیب صالح توسط نشر چشمه و «وراجی روی نیل» از نجیب محفوظ توسط نشر افراز تجدید چاپ شده‌اند و در نمایشگاه امسال ارائه می‌شوند.»


وی در پاسخ به این سوال که چرا نسبت به انتشار کتابی تازه اقدام نکرده است، اظهار داشت: «کارهایی برای انتشار دارم اما در شرایط کنونی، منتشر کردن‌شان برایم تعریفی نداشت. واقعیت این است که حال و روز بازار کتاب خوب نیست و کتاب‌ها آنطور که باید و شاید انعکاس ندارند و مورد توجه قرار نمی‌گیرند.»


عامری ضمن بیان اینکه بازار کتاب جوابگوی تلاش نویسندگان و مترجمان نیست توضیح داد: «وقتی کتابی منتشر می‌شود اما نویسنده از آن بازخوردی نمی‌بیند، کم‌کم انگیزه‌هایش را از دست می‌دهد. این اتفاق در بازار کتاب ما زیاد شده است و نویسندگان و مترجمان از اینکه آثارشان انعکاس لازم در بازار کتاب را ندارد، خوشنود نیستند.»


این مترجم که سابقه ترجمه آثار آدونیس، جمال الغیطانی، احلام مستغانمی و نزار قبانی را کارنامه خود دارد، عامل کسادی بازار نشر را، گران شدن کتاب‌ها خواند و گفت: «از یک‌طرف شاهد گران شدن کتاب‌ها و از طرف دیگر افت شمارگان کتاب به زیر 500 و حتی زیر 300 نسخه هستیم. همین مساله، گواهی بر شرایط نامناسب بازار کتاب در کشور است.»


وی تیراژ‌های چند صد نسخه‌ای را بی‌معنا خواند و افزود: « وضعیت حاضر، زحمت کشیدن و وقت گذاشتن برای تالیف یا ترجمه کتاب و تلاش مولفان و مترجمان را برای خلق اثر تازه به چالش می‌کشد. نویسنده و شاعر در این بازار، دیده نمی‌شوند و به نظر من دستگاه‌ها و مدیران فرهنگی باید فکری به حال این وضعیت بکنند.»


عامری در پاسخ به این سوال که نقش مطبوعات در تقویت بازار کتاب چه می‌تواند باشد، توضیح داد: «اولا بخش محدودی از مطبوعات به موضوع کتاب و معرفی آثار مختلف علاقه نشان می‌دهند و به آن بخش محدود هم اعتباری نیست. یعنی بضاعت کنونی مطبوعات در این زمینه، نمی‌تواند جوابگوی بازار کتاب باشد.»


وی با اذعان به اینکه خود مطبوعات هم دچار مشکل کمبود مخاطب‌اند، گفت: «به نظر من از روزنامه‌ها و مجلات کاری برنمی‌آید. دیگر زمانه، زمانه تصویر است. به نظر من تنها می‌توان به رسانه‌های تصویری امیدوار بود که بتوانند تغییری در بازار کتاب ایجاد بکنند. وگرنه؛ هیچ!»


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا