دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری جشن خانه تئاتر مطرح شد:

همت: آنقدر که ما در داخل حوزه تئاتر مشکل داریم، با بیرون از خانه‌‌ تئاتری‌ها مشکل نداریم/ سلیمی: اجازه نمی‌دهم مقاصد سیاسی در ایام انتخابات به جشن وارد شود

مدیرعامل خانه تئاتر در نشست خبری جشن خانه تئاتر با تاکید بر ضرورت ایجاد وفاق و آشتی در حوزه تئاتر، دامن زدن به مشکلات قبلی را مایه اسف‌بارتر شدن شرایط تئاتر در کشور خواند.
کد خبر : 174340

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر چهاردهمین دوره جشن خانه تئاتر به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر ایران صبح امروز دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه با حضور اصغر همت، مدیرعامل خانه تئاتر و سهراب سلیمی دبیر جشن خانه تئاتر برگزار شد.


اصغر همت در این نشست با اشاره به مدیریتی که در خانه تئاتر داشته گفت: طی 10-11 ماهی که از آمدن من به خانه تئاتر می‌گذرد، متوجه شدم بنا به هر دلیلی مطبوعات نسبت به خانه تئاتر بی‌مهری‌هایی را دارند. هر اتفاقی که در خانه تئاتر افتاده باید به فراموشی سپرده شود و اگر مطبوعات دلشان به حال تئاتر سوخته، نباید به مشکلاتی که دامن‌گیر تئاتر در این سال‌ها بوده و هست دامن بزنند.


وی افزود: ما باید در کنار هم تلاش کنیم تا به وفاق و همدلی برسیم و من اعلام می‌کنم ما آنقدری که در خانه تئاتر و بین خودمان مشکل داریم، با بیرون از خانه مشکلی نداریم. اگر خانه تئاتر با اعضای خود وفاق نداشته باشد، قطعا وضعیتش اسف‌بارتر از این خواهد شد.


مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه هرگز به دنبال منافع شخصی نبوده است، گفت: از سال 58 که به کار صنفی در حوزه تئاتر وارد شدم، همیشه برایم تئاتر مهم بوده است. من چیزی برای پنهان کردن ندارم و به همین دلیل از رسانه‌ها و مطبوعات خواهش می‌کنم شرایط وفاق و آشتی را برای تئاتر ایجاد کنند.


همت در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: 15-16 سال منتظر ماندم که حق‌مان را در تئاتر بدهند، اما ندادند و روزی که آمدم گفتم آمده‌ام این حق را بگیرم و حالا کورسوهای امید در این راستا تابش بیشتری گرفته است.


وی درباره تعامل دولت با خانه تئاتر اظهار داشت: خوشبختانه وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی حسن‌نیت بیشتری نسبت به وزرای قبلی دارد. همان‌طور که می‌دانید فعالیت‌های خانه تئاتر فقط به مساله بیمه آن هم به شکل نصفه و نیمه محدود شده بود، اما اخیرا شرایط در صندوق حمایت از هنرمندان به گونه‌ای رقم خورده که امیدواریم دیگر مشکلات بیمه هنرمندان را نداشته باشیم.


وی در پایان سخنان خود از اهالی رسانه خواست تا شرایط لازم برای آشتی دادن مردمی که تاکنون به هر دلیلی با تئاتر ناآشنا مانده‌اند را با این حوزه فراهم آورند.


سهراب سلیمی، دبیر چهاردمین جشن خانه تئاتر در ادامه این مراسم ضمن ابراز امیدواری از اینکه رسانه‌ها بتوانند در گسترده‌ شدن تئاتر نقش‌آفرین باشند، گفت: من از سال 88 هیچ مسئولیتی نداشتم ولی متوجه دستاوردها و فعالیت‌های همکارانم در این سال‌ها بوده‌ام و امروز با توجه به تدابیر آقای همت در حوزه تعامل با دستگاه‌های فرهنگی، این اطمینان را می‌دهم که خانه تئاتر یک گام جلوتر است.


وی گفت: اگر تا دیروز جشن‌های خانه تئاتر به جغرافیای خانه هنرمندان محدود بود، امروز می‌توانیم این جشن را در خانه هنرمندان، تئاترشهر، تالار وحدت، پردیس تئاتر، زیرگذر ولیعصر و پارک‌ها برگزار کنیم.


سلیمی ضمن بیان اینکه تلاش این جشن برداشتن یک گام صنفی رو به جلو خواهد بود، گفت: امیدوارم در این برنامه حرف‌ها به عمل درآیند. قطعا در برگزاری برنامه‌ها از تجربیات مهدی قلعه استفاده خواهیم کرد که به معنوان مدیر اجرایی این طرح انتخاب شده است.


دبیر چهاردهمین جشن خانه تئاتر با اشاره به فعالیت انجمن‌های مختلف در این جشن گفت: انجمن‌های امروز ما با حمایت هیات مدیره شرایط متفاوتی را پیش‌رو دارند و بدون چشم‌داشت همکاری‌های خود را با خانه تئاتر ادامه می‌دهند‌، البته این را بگویم که هیچ‌کس در این جشن بدون دستمزد کار نمی‌کند و به محل تامین بودجه‌ای که وعده داده شده دستمزدها پرداخت خواهد شد.


وی بر اهمیت برگزاری این جشن تاکید کرد و گفت: ما باید جشن بگیریم و آسیب‌های موجود در حوزه تئاتر را به سایر ایام سال موکول کنیم. آنچه برای من مهم است اجراهای بیرونی و در فضاهای خارج از سالن‌هاست چرا که این امکان را به ما می‌دهد که مردم با میل خودشان به سمت تئاتر جذب شوند و البته ما باید شرایط را برای کنجکاوی و جذب مخاطبان فراهم آوریم و امیدوار باشیم در این جشن مخاطبان ساکن نیز به سالن‌ها بیایند.


وی گفت: باید بپذیریم که طیف مخاطبان تئاتر ایران حداقلی است و مخاطب بیشتر تئاترها، خود ما تئاتری‌ها هستیم بنابراین مهم‌ترین دستاورد این جشن می‌تواند اضافه شدن به جمعیت تئاتر کشور باشد.


سلیمی با اشاره به نزدیک شدن به ایام تبلیغات انتخاباتی اظهار داشت: من به کسی اجازه نمی‌دهم که وارد حریم جشن شود و مقاصد سیاسی خاصی را دنبال کند. من این را اعلام کردم و سنگ‌هایم را با مسئولان واکندم و از شما اهالی رسانه نیز می‌خواهم که وارد این بازی‌ها نشوید.


وی در پایان سخنان خود به بیان توضیحاتی درباره برنامه‌ها و نحوه برگزاری آنها در ایام چهاردهمین جشن خانه تئاتر اشاره کرد و اعلام دقیق جزئیات برنامه‌ها را به نشست روز چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه که از ساعت 4 بعدازظهر در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و آغازبخش جشن خانه تئاتر است، موکول کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته