دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1396 - 10:16
پس از اظهارات ضد و نقیض آمریکایی‌ها

اولین کمیسیون مشترک برجام در دوره ترامپ فردا در وین برگزار می‌شود

هفتمین کمیسیون مشترک برجام در حالی فردا در وین با حضور نمایندگان ایران،‌ اتحادیه اروپا و 1+5 برگزار می‌شود که موضع‌گیری‌های اخیر آمریکایی‌ها درباره ایران و توافق هسته‌ای حتما از موضوعاتی خواهد بود که طرف آمریکایی برای پاسخگویی درباره آنها باید آمادگی داشته باشد.
کد خبر : 174251

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،‌ کمیسیون مشترک برجام به منظور بررسی روند اجرای برجام و اختلافات موجود میان طرف‌ها بر اساس برجام هر سه ماه یک‌بار برگزار می‌شود.


ریاست هیأت ایرانی در کمیسیون مشترک برجام با معاونان وزیر امور خارجه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی است که فردا در وین در هفتمین دور از این کمیسیون نیز حضور خواهند داشت.


آخرین دور از کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 21 دی 1395 برگزار شد و در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری تازه آمریکا از بهمن ماه سکان امور ریاست‌ جمهوری را در کاخ سفید به دست گرفته است،‌ این اولین دور از کمیسیون مشترک برجام در دولت جدید آمریکا است.


پیش از این پیگیری موضوع خرید 950 تن کیک زرد از قزاقستان و برخی مشکلات بانکی از موضوعات اصلی بود که به نظر می‌رسید در این دور از کمیسیون مشترک مورد بحث قرار گیرد اما اظهارات اخیر آمریکایی‌ها فضای تازه‌ای را ایجاد کرده که نوید مذاکراتی سخت را در هفتمین کمیسیون مشترک برجام می‌دهد.


با وجود آنکه رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در گزارش سه ماهه خود به کنگره از پایبندی ایران به تعهدات خود بر اساس برجام تأکید کرده بود اما تلاش آمریکایی‌ها و به ویژه دونالد ترامپ برای بازگشت فضای ایران هراسی با ادعاهای واهی در روزهای اخیر ادامه داشته است.


رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی که مذاکرات هسته‌ای به تأکید همه طرف‌های حاضر در مذاکرات تنها به موضوع هسته‌ای اختصاص داشت و توافق نیز در همین زمینه صورت گرفت تلاش دارد تا با کشیدن پای اقدامات منطقه‌ای ایران به برجام فضایی ضد ایرانی در میان متعهدان به برجام ایجاد کند تا شاید بتواند راهی برای فرار از اجرا به دست بیاورد.


با وجود این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تأکید داشته و مقامات اروپایی نیز مکررا تأکید کرده‌اند که خروج از برجام ممکن نیست. از سوی دیگر مقامات ایرانی از رئیس‌جمهوری تا وزیر امور خارجه همواره اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه ناقض برجام نخواهند بود.


در حالی که دولت ترامپ بعد از سه ماه در آمریکا هنوز نتوانسته است به ثبات دست پیدا کند و بسیاری از پست‌های وزارت امور خارجه و معاونان وزیر امور خارجه همچنان خالی است، بسیاری از تحلیل‌گران بین‌المللی بر این باورند که ترامپ قادر نبوده است سیاست خارجی منسجمی را برای خود در نظر بگیرد و اظهارات اخیر درباره برجام نیز شاید دست و پا زدن بیهوده‌ای برای نمایشی داخلی باشد چرا که آمریکا تا قبل از 29 اردیبهشت ماه باید دستور تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کند.


به هر حال در حالی که ظاهرا قرار است تام شانن یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در زمان باراک اوباما ریاست تیم آمریکا در کمیسیون مشترک فردا را به عهده داشته باشد، به نظر می‌رسد طرف ایرانی با این رویکرد که طرف‌ها باید از هرگونه بیان عمومی که اجرای موفقیت‌آمیز برجام را زیر سوال ببرد، خودداری کنند به پای میز مذاکره می‌رود و طرفی که باید برای این نقض پاسخ مناسبی داشته باشد قطعا آمریکا خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته