عراقچی در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس: بین بازرسی و دسترسی تفاوت وجود دارد
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سیدحسین نقویحسینی در تشریح نشست روز یکشنبه -20 اردیبهشت- کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در این جلسه که با حضور عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکرهکننده هستهای و حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه برگزار شد، آخرین وضعیت و شرایط مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در این جلسه، عراقچی گفت که بعد از بیانیه سوئیس، طرفین متونی را بهعنوان پیشنویس تهیه کرده بودند که طی مذاکرات اخیر این متون به کار گرفته شد و تقریبا به یک متن واحدی دست یافتهایم که پرانتزهای زیادی داشت. بخشی از مسائل کاملا روشن شده و پرانتزها حذف شده ولی بخش دیگری همچنان باقی مانده است. بنابراین هنوز مذاکرات سختی داریم. تا اینجا حدود 20 صفحه تهیه شده که بعد از مقدمه، بخشی مربوط به فعالیت هستهای و بخشی مربوط به لغو تحریمها و بخشی هم جدول زمانی آن است. از دو روز آینده مجدداً کار روی متن را شروع میکنیم. البته در ضمائم هنوز اختلافاتی داریم.
نقویحسینی افزود: عراقچی همچنین گفت آنچه به نظر میرسد این است که ما توافق را در متن مذاکرات دستیافتنی میدانیم. البته بیرون از مذاکرات لابی صهیونیست، سعودیها و داخل آمریکا تلاشهایی میکنند که توافق انجام نشود. یکی از اعتراضات نمایندگان کنگره آمریکا و مقالاتی که سیاسیون منتشر کردند این است که توافق ایران را بهعنوان یک قدرت صاحب فناوری هستهای به رسمیت میشناسند.
در قالب پروتکل الحاقی دسترسی مدیریتشده نمونهبرداری محیطی است و چیز دیگری نیست. بنابراین طرح این موضوع که بازرسی، دسترسی به اماکن نظامی را ممکن میسازد درست نیست |
بالاخره اینکه طرح اخیر به سنا آمد مبنی بر اینکه اولا کنگره در متن تغییری ندهد و دیگر اینکه کنگره به اعلام مخالفت رای دهد (و این یعنی عدم قبول) و سوم اینکه دولت فقط گزارش صحت اجرا را به کنگره بدهد. در چنین صورتی چه حالتهایی پیش میآید و کنگره سکوت میکند. کنگره اعلام مخالفت میکند که رئیسجمهور آن را وتو میکند و شکست وتوی رئیسجمهور هم دو سوم آرای کنگره را میخواهد که امکانپذیر نیست.
دخالت سنا، اجرای توافق را حدود 2 ماه به تأخیر میاندازد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: معاون وزیر خارجه افزود که «تنها اثر دخالت سنا، اجرای توافق را حدود 2 ماه به تأخیر میاندازد والا اثر دیگری ندارد. حالا فرض کنیم کنگره، وتوی رئیسجمهور را شکست، چه کسی ضرر میکند؟ قطعاً آمریکاییها ضرر میکنند. چون ما به راه خود ادامه میدهیم در حالی که وحدت 1+5 دچار شکست میشود، تحریمها متزلزل میشود، شورای امنیت توافق را تأیید کرده و نتایج حاصله به ایران میرسد و اروپاییها با ایران همراه شدهاند، تحریمهای آمریکایی به این شکل لغو میشود. تحریمهای کنگره توسط دولت متوقف میشود. تحریمهای مالی- اقتصادی اروپا لغو میشود و تحریمهای شورای امنیت هم لغو میشود، ما به دنبال همزمانی اقدامات طرفین هستیم و در این زمینه به راهحلهایی هم رسیدهایم.»
نماینده ورامین گفت: عراقچی در پاسخ به این سؤال که «چرا کنگره بعد از لوزان وارد عمل شد»، گفت که چون تا بیانیه لوزان چیزی روشن نشده بود، وقتی که ما عضو آژانس و ان.پی.تی باشیم، بازرسیهای آن را خواهیم داشت و وقتی که پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، بازرسیهای آن را پذیرفتهایم؛ بنابراین بازرسی همیشگی است، مگر اینکه پروتکل را نپذیریم یا از ان.پی.تی خارج شویم. در قالب پروتکل الحاقی دسترسی مدیریتشده نمونهبرداری محیطی است و چیز دیگری نیست. بنابراین طرح این موضوع که بازرسی، دسترسی به اماکن نظامی را ممکن میسازد درست نیست و هیچکس نمیتواند از اماکن نظامی ما بازدید کند. نمونهبرداری هم معنا دارد و کاملا تعریف شده است.
نقویحسینی اظهار کرد: عضو ارشد تیم مذاکرهکننده گفت که بین بازرسی و دسترسی تفاوت وجود دارد. نمونهبرداری محیطی با بازرسی فرق دارد، حق حاکمیت هیچ کشوری را نمیشود محدود کرد. هر کشوری در هر لحظهای اراده کند، میتواند از تعهدات خارج شود اما توافقات براساس هزینه- فایده بین طرفین صورت میگیرد.
انتهای پیام/