دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1396 - 11:19
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب تهران به ناشران مشاوره می‌دهند

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از برنامه‌های نهاد در ایام سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.
کد خبر : 173994

محمد الهیاری‌فونی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، نمایشگاه کتاب را فرصتی مناسب برای آشنایی با تازه‌های نشر خواند و گفت: «یکی از فرصت‌های خوبی که در ایام نمایشگاه مهیا می‌شود، تعامل و گفت‌وگو کارشناسان نهاد با ناشران است. این فرصت اجازه می‌دهد تا از یک‌سو کارشناسان ما از تازه‌های نشر کشور مطلع شوند از طرف دیگر ناشران از راهنمایی‌های آنان بهره‌ بگیرند.»


الهیاری توضیح داد: «معمولا در طول سال ناشران سوالاتی مبنی بر چگونگی خرید‌های نهاد و معیارهایی که کارشناسان مبتنی بر آن‌ها اقدام به انتخاب و تهیه کتاب می‌کنند دارند. به همین دلیل ایام نمایشگاه فرصت مناسبی است که این اطلاعات را از کارشناسان نهاد بگیرند.»



وی اظهار داشت: «کارشناسان نهاد به دلیل اطلاعات و نیازسنجی‌هایی که در طول سال و در کتابخانه‌های سراسر کشور اتفاق می‌افتد، بیشترین اطلاعات را از نیاز و علاقه مردم دارند. بنابراین ناشران با بهره‌مندی از این اطلاعات می‌توانند نوع تولیدات خود را تنظیم کنند و تصمیم بگیرند که بیشتر چه کتاب‌هایی منتشر کنند.»


معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: «کارشناسان منابع نهاد، امسال با برنامه‌ریزی‌های منظمی در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا می‌کنند و ضمن بازدید و مطلع شدن از تازه‌های نشر، با ناشران وارد گفت‌وگو شده و در صورت تمایل به آن‌ها مشاوره می‌دهند.»


وی درباره روند تهیه کتاب‌های مورد نیاز نهاد برای تجهیز کتابخانه‌ها در ایام نمایشگاه توضیح داد: «بخشی از منابع مورد نیاز نهاد و کتابخانه‌های عمومی، بر اساس نیاز‌سنجی‌هایی که کتابداران در کتابخانه‌های سراسر کشور داشته‌اند صورت می‌گیرد. به جز این؛ کارشناسان ما اطلاعات کتاب‌هایی که از نظر آن‌ها مناسب ارائه در کتابخانه‌ها است را تهیه و لیست می‌کنند. این لیست در اختیار کتابداران قرار می‌گیرد تا کتاب‌های مورد نظرشان را انتخاب کنند و ما برای تهیه آن‌ها اقدام کنیم.»


الهیاری درباره سقف خریدهای امسال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: «طبیعی است که نهاد تمایل دارد تا جایی که مخاطن نیاز دارند، به تهیه منابع بیشتری اقدام کند اما تصمیمات ما متاثر از میزان بودجه نهاد است. البته بودجه‌ای که به نهاد تعلق می‌گیرد، مصارف مختلفی دارد و به جز حقوق پرسنل، به تهیه منابع، نوسازی‌ و شاداب‌سازی‌ کتابخانه‌های سراسر کشور اختصاص می‌یابد که در این میان، تامین منابع برای ما در اولیت است.»


معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: «گاهی کتاب‌های خاص در کتاب‌فروشی شهرهای مختلف، ارائه نمی‌شوند یا علاقه‌مندان به این کتاب‌ها، امکان خرید آن‌ها را ندارند. هدف ما در تامین منابع جدید این است که دسترسی علاقه‌مندان به این کتاب‌ها را تسهیل کنیم.»


وی درباره سایر مشارکت‌های نهاد در ایام نمایشگاه کتاب سی‌ام نیز گفت: «یکی از اقدامات نهاد در سه سال گذشته، برگزاری سه دوره جشنواره‌ معتبر و جهانی کارتون کتاب بوده است. در این جشنواره کارتون‌های بسیار ارزشمندی با موضوع کتاب و کتابخوانی از سوی کارتونیست‌های ایرانی و خارجی ارائه شده که به پیشنهاد مسئولان نمایشگاه قرار است برگزیده‌های این آثار در نمایشگاه کتاب به نمایش دربیاید.»


الهیاری ضمن بیان اینکه کارتون‌های این جشنواره، می‌توانند مفاهیم و پیام‌های مربوط به کتاب را به شکلی موثر به مخاطبان انتقال دهد، افزود: «قرار است سالنی با عنوان «سالن کارتون کتاب» در بخش مربوط به کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه برای نصب و نمایش این آثار تخصیص پیدا کند.»


وی همچین به جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: «با توجه به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار کننده جشنواره کتابخوانی رضوی در دهه کرامت خواهد بود، نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای اطلاع‌رسانی این جشنواره و دعوت از مردم برای شرکت در این مسابقه است.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته