دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1396 - 08:20

جنگنده‌های روسیه به سواحل آمریکا رسیدند

جنگنده‌های روسیه، هفته گذشته برای چند نوبت خود را به سواحل آمریکا رسانده و بر فراز این مناطق پرواز کرده‌اند.
کد خبر : 173557

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت سی‌ان‌ان، این جنگنده‌ها، برای نخستین بار در روز چهارشنبه و سپس در شامگاه پنجشنبه بر فراز سواحل آمریکا دیده شده‌اند.


بار نخست، دو جنگنده مدل ایلوشین 38 دیده شده و بار دوم، پرواز دو جنگنده تو-95 که دارای قابلیت حمل بمب‌های اتمی هستند، ثبت شده است. مشخص نیست که آیا جنگنده‌های آمریکایی برای مقابله با جنگنده‌های روسی به پرواز درآمده باشند یا خیر.


تمامی این جنگنده‌ها در حد فاصل 700 مایل دریایی ساحل آلاسکا دیده شده‌اند و در نتیجه نمی‌توان گفت که عملا به حریم هوایی آمریکا تجاوز کرده باشند.


مقامات وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند که در هوشیاری کامل برای رصد جنگنده های روسی قرار دارند چرا که این موضوع «یک پیام استراتژیک» از سوی روسیه برای آمریکاست.


این در حالی است که روز دوشنبه هفته گذشته نیز، جنگنده‌های اف 22 آمریکا، دو جنگنده روسی را در آسمان بین‌المللی و در فاصله 100 مایلی آلاسکاه رهگیری کردند. یک روز بعد از آن، یک هواپیمای شناسایی آمریکا مجددا متوجه تعدادی جنگنده روسی در همان مناطق می‌شود؛ با این تفاوت که جنگنده‌های روس جلوتر آمده و در فاصله 41 مایلی از آلاسکا پرواز می‌کردند.


وزارت دفاع روسیه درباره این پروازها گفته است که مسکو «به طور عادی، پروازهایی برای افزایش آمادگی خود در حریم‌های آسمانی بین‌المللی انجام می‌دهد. همه این پروازها درمطابقت کامل با قوانین بین‌المللی است.»


هوارد استافر، یکی از مقامات سابق پنتاگون نظر دیگری دارد و می گوید که روسیه با انجام این پروازها قصد مخابره این پیام به آمریکا را دارد که مسکو «در هر جایی حاضر است و می‌خواهد فراتر از محدودیت‌هایش فعالیت داشته باشد.»


در حالی که پیشتر تصور می‌شد با ورود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به کاخ سفید، مناسبات مسکو و واشنگتن بهبود پیدا کند اما حالا عملا صحنه دیگری مشاهده می‌شود.


دولت ترامپ خلاف اظهارات سابق‌اش، هفته گذشته با شلیک موشک‌هایی، پایگاه هوایی الشعیرات که تحت کنترل بشار اسد، مهمترین متجد روسیه در خوزه دریای مدیرانه است مورد هدف قرار داد. این موضوع با اعتراض شدید روسیه و هم پیمانانش از جمله ایران مواجه شد.


روسیه در پاسخ، همکاری خود با آمریکا در راستای تنظیم پرواز جنگنده‌ها بر فراز خاک سوریه را به تعلیق درآورد و حالا نیز به پرواز جنگنده هایش در نزدیکی حریم هوایی آمریکا رو آورده است. این مسائل نشان می دهد که خلاف همه پیش‌بینی‌ها، روسیه و آمریکا در حال ورود به دوره جدیدی از مناقشات هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته