دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1396 - 11:38

جدیدترین اظهارنظر ترامپ درباره برجام

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که ایران به روح برجام پایبند نبوده است.
کد خبر : 173443

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بلومبرگ، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، ایران به «روح» توافق هسته ای سال 2015 با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی پایبند نیست.


ترامپ روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا در کاخ سفید گفت: «آنها به روح توافق پایبند نیستند. ما به دنبال تحلیل بسیار دقیق این مسأله هستیم. ایران به روح توافق عمل نکرده و آنها باید این کار را انجام دهند.»


وی بار دیگر توافق هسته‌ای را «یک توافق افتضاح» خواند، اما نگفت که آمریکا از این توافق خارج می‌شود. در واقع، این اظهارات شدیدالحن در شرایطی بیان شده که روز سه شنبه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در حال عمل کردن به مفاد توافق برجام است. بر اساس قانون، دولت آمریکا باید هر 90 روز یکبار در مورد پایبندی ایران به برجام به کنگره گزارش دهد.


ترامپ نگفت که چرا از نظر وی ایران «روح» توافق را نقض می‌کند. وی و دستیارانش قبلا از برجام به دلیل اینکه اجازه داده ایران از حزب‌الله و دیگر گروه‌های به زعم آمریکا تروریستی حمایت کند و به توسعه برنامه موشکی بالستیکش ادامه دهد، انتقاد کرده بودند.


با وجود تایید اجرای برجام توسط ایران، تیلرسون به خبرنگاران گفت که برجام تنها بلندپروازی‌های ایران برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی را به تاخیر انداخته است و این توافق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


تیلرسون افزود: «این توافق نشان‌دهنده همان رویکرد شکست خورده گذشته است. دولت ترامپ قصد ندارد حل این مسأله را به عهده دولت آینده موکول کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته