پرداخت نکردن وجه پروازهای کنسلی غیرقانونی است
به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن کرمانی با بیان مطلب فوق تاکید کرد: با وجود اعتراضهایی که گفته میشود رسانهای شده، اما تا کنون گزارش و یا شکایتی درباره آنچه به عنوان کلاهبرداری آژانسهای مسافرتی و هوایی از مسافران پروازهای کنسل شده نام برده شده دریافت نکردهام. به تازگی در اداره میراث فرهنگی و گردشگری تهران و سازمان هواپیمایی جلسههایی داشتهام، اما آنها هم حرفی در اینباره نزدهاند، البته درباره بلیتهای تقلبی مباحثی با سازمان هواپیمایی مطرح شد که برای جلوگیری از آن اقدام شده است، هرچند معتقدم این مردم هستند که در چنین مواقعی باید حواسشان را جمع کنند تا گرفتار افراد متقلب نشوند، چرا که این رفتارها فقط از سوی اشخاص بدون مجوز بروز میکند، نه آژانسهای قانونی که پای اعتبارشان وسط است.
او در عین حالی که از مواضع دفاتر خدمات مسافرتی در برابر اعتراض مسافران دفاع میکرد، افزود: درباره عودت ندادن پول بلیت پروازهای کنسل شده از سوی برخی آژانسهای هواپیمایی و گردشگری و مطلع نکردن مسافر از پروازهای کنسل شده، مکانیزمِ برخورد بسته به شرایط متفاوت و متنوع است. مقررات استرداد، جریمه و ابطال بلیت کاملا شفاف است. تکلیف پروازهای برنامهای (چارتری)، تاخیری و لغو شده هم معلوم است، اما اینکه برخی مدعیاند آژانس پول پرواز کنسل شده را عودت نداده، باید موضوع منعکس و بررسی شود تا اصل قضیه مشخص نشود، نمیتوان همینطوری قضاوت کرد.
وی اضافه کرد: البته باید شرایط آژانس مسافرتی و هوایی را هنگام مطالبه پول بلیت در نظر گرفت، ممکن است دفتر خدمات مسافرتی یا هواپیمایی در آن لحظه امکان پرداخت نداشته باشد و بعد تسویه حساب انجام شود، نمیتوان به سرعت قضاوت کرد، اما در شرایط غیرمعمول اگر آژانس منکر پرداخت پول پرواز غیربرنامهای (غیرچارتری) شد، باید موضوع به مراجعی مثل انجمنهای صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هواپیمایی و سازمانهای میراث فرهنگی و گردشگری و هواپیمایی منعکس و قضیه بررسی و رسیدگی شود.
کرمانی همین روند را برای تورها قائل شد و افزود: درباره اتفاقات مربوط به تور باید اصل جریان منعکس و قرارداد بررسی و مطابق آن اسناد، برخورد و اقدام شود.
او درباره عدم اطلاعرسانی آژانسها درباره کنسل شدن پروازها که مورد شکایت برخی مسافران است، گفت: در عصر حاضر تمام شرکتهای هواپیمایی شماره موبایل مسافران خود را در اختیار دارند و معمولا اطلاعرسانی از جانب آنها صورت میگیرد، اگر آنها در اینباره کوتاهی کرده باشند و مسافر هم موضوع را به مراجع منعکس کرده باشد، میتوان قضیه را بررسی کرد و افراد مدعی هم با ارائه اسناد به اثبات آن بپردازند. اگر آژانس مسافرتی از یک روز قبل درباره کنسل شدن و یا تغییر برنامه پروازی آگاه شده باشد، باید موضوع را به اطلاع مشتری برساند، در غیراین صورت خطایی رخ داده که برای یافتن مقصر باید قضیه را بررسی کرد.
این فعال گردشگری با اعتقاد بر این که حقوق مسافر به شکل غلطی در جامعه مطرح شده و به اغراض و جریانات سیاسی آلوده شده است و عدهای از طرح آن سوده میبرند، اظهار کرد: طرح این حقوق آن هم به صورت جنجالی باعث شده حقوق بخشهای تخصصی زیر پا گذاشته شود. البته منظور ما مردم عادی نیستند، چون این رفتارها که در توان آنها نیست. منظور افراد سودجویی هستند که با غوغاسالاری از این موقعیت سواستفاده می کنند و مردم را به میدان میاندازند.
وی گفت: چرا فراموش کردهایم میانگین سن هواپیماهای ما ۲۵ سال است و نمیتوانیم انتظار داشته باشیم از نظر فنی سالم و هر لحظه آماده پرواز باشند؟ در کشورهای دیگر هم که هواپیماها جوان هستند، چنین انتظار و توقعی حاکم نیست. چرا وقتی هواپیما تاخیر میکند آن را اشغال میکنند و یا خلبان را به زور وادار به پرواز میکنند و بعد هم شلوغبازی درمیآورند که حقوق مسافر رعایت نشده است؟ هیچ کجای دنیا اینطور رفتار نمیکنند. ما که دنیا را گشتهایم چنین واکنشهای تندی را ندیدهایم. این کارها شخصیت ملیمان را هم زیر سوال می برد. معتقدم عدهای عامدانه باعث بروز چنین رفتارهایی میشوند که مطمئنا دنیا را هم نمیشناسند.
انتهای پیام/