واکنش وزیر آموزش و پرورش به سوء برداشتها درباره اجرای سند 2030 یونسکو در ایران
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در بازدید سرزده از پردیس دخترانه شهید باهنر، گفت: سند 2030 توصیهای است که توسط سازمان یونسکو با هدف توسعه پایدار در کشورها تدوین شده است و در آن 2 مقوله، سلامت و آموزش مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: در این سند، آموزش همه افراد جامعه مورد تاکید قرار گرفته است و کشورها در جلسات سالانه، گزارشی از روند آموزشی خود به یونسکو ارائه میدهند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای سند 2030 ، توصیهای است و هیچ کشوری متعهد به اجرای مفاد آن نیست چنانکه در قسمتی از این سند آمده است، مواردی که با عرف و اعتقادات یک کشور مغایرت داشته باشد، اجرایی کردن آن توصیه نمیشود.
دانش آشتیانی تصریح کرد: اجرای این سند در کشور ما در قالب سند تحول است و چیزی خارج از آن اجرا نمی شود، در این سند مواردی است که از نظر شرعی و عرفی، دارای اشکال است و البته که اجرا نخواهد شد.
وی افزود: ممکن است، این سوال در ذهن افراد متبادر شود، اگر مفاد سند2030 همان مواردی است که در سند تحول وجود دارد، پس چه لزومی بر اجرای مفاد آن است که در پاسخ باید گفت، برای ارائه گزارش به جهانیان درخصوص وضعیت آموزشی در ایران و دستاوردهایی که جمهوری اسلامی در زمینه آموزش به دست آورده است و هم چنین تعامل با سایر کشورها، اجرای این سند 2030 موثر است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سند2030 هیچ تعهدی برای جمهوری اسلامی ایجاد نمیکند، زیرا اگر سندی تعهدآور باشد، قبل از اجرا باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، بنابراین سند 2030 تفاهم نامهای است که اغلب مفاد آن در سند تحول بنیادین وجود دارد.
وی مطالبی که برخی افراد در باره سند 2030 مطرح کردهاند را ناقص توصیف کرد و افزود: اینکه میگویند، وزرای آموزش وپرورش این سند را امضا کردهاند، کذب محض است، زیرا این تنها یک تفاهم نامه است که کشورها به بهانه آن، در یونسکو گردهم میآیند و عملکرد همدیگر را مورد بررسی قرار میدهند، بنابراین از آنجا که ایران در بحث آموزش و سلامت، شاخصهای خوبی دارد، این مساله برای کشور ما بسیار با اهمیت است و از تصورات غلط و برداشتهای سوء جلوگیری میکند.
انتهای پیام/