بیمکانی و بیزمانی و نزدیکی به فضای ناتورالیستی از ویژگیهای «آوازهای سرشام»
کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «آوازهای سرشام» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «این نمایشنامه را 6 سال پیش نوشتهام و با اجرای آن در خانه نمایش تغییرات زیادی در آن ایجاد شد چراکه احساس میکردم این اثر فرصتهای زیادی برای بهتر شدن دارد. در ادامه نمایش «آوازهای سرشام» را در قالب جشنواره تئاتر مقاومت روی صحنه بردم که به عنوان یکی از آثار برگزیده جشنواره نیز معرفی شد. در اجرایی که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر نیز داشتیم با توجه به سالن نمایشی که برخلاف اجراهای پیشین بلک باکس نیست، تغییرات دیگری در کار ایجاد شد، که نمایش را به اثر جدید و متفاوت تری تبدیل کرد.»
وی ادامه داد: «این اثر نمایشی قصه سه خانواده است که به دور سفره شام هستند و هریک متعلق به دهه جداگانهای هستند. افراد این خانواده از دهه 50، 60 و 90 هستند که به تعبیری گذشته، حال و آینده را نشان میدهد.»
نویسنده و کارگردان نمایش «آوازهای سرشام» همچنین در معرفی هرچه بیشتر این اثر گفت: «در این اثر نمایشی زمان و مکان نمایش صفر شده و این در حالی است که اعضای این خانوادهها با هم ارتباط خوبی برقرار میکنند و هیچ معذورتی در این میان وجود ندارد. این اثر به شیوه فاصلهگذاری برشت اجرا میشود و بیمکانی و بیزمانیاش جزو جذابیت های آن محسوب میشود.»
وی درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی تصریح کرد: «صحنه این اثر وامدار نظریات برشت است. برشت معتقد است در صحنه هر آنچه که برای اجرا لازم است وجود دارد و الزاما تماشاگر نباید فکر کند چقدر صحنه واقعی است. از نظر او مخاطب نمایش باید فکر کند که آمده تا تئاتری را تماشا کند. بر همین اساس در میانه اجرا بخشی به عنوان آنتراکت برای بازیگران وجود دارد که نقشآفرینان برای لحظهای می توانند هرکاری که دوست دارند انجام دهند برای مثال در این زمان برخی گریم خود بیشتر میکنند، آب می نوشند و یا نمایشنامه را میخوانند. در صحنه این اثر یخچال بسیار بزرگی نیز وجود دارد که همه آکسسوار صحنه از جمله بالشت، اسلحه و... در آن قرار گرفته است.»
مهدوی در سخنانش تاکید کرد: «ما با این شکل از طراحی قصد داریم به مخاطب یادآوری کنیم این یک تئاتر است و او درحال تماشای یک اثر نمایشی است، البته در این میان نیز سعی کردهایم بازیها طبیعی و نزدیک به فضای ناتورالیستی باشد.»
وی درباره طراحی لباس بازیگران نمایش «آوازهای سرشام» نیز تشریح کرد: «لباس نقشآفرینان وامدار شخصیتها است و نزدیک به پوشش افراد در خانه است، البته در این پوشش بسته به شخصیت هر کاراکتر و اینکه متعلق به چه دهه است تفاوتهایی دیده میشود.»
کارگردان «آوازهای سرشام» یادآور شد: «به گفته مسعود رایگان که در جشنواره تئاتر مقاومت ارزیابی این اثر را برعهده داشته است، نمایش «آوازهای سرشام» اثری است که می توان آن را به دلیل محدود بودن آکسسوار در یک چمدان قرار داد و در کل دنیا به اجرا در آورد. این اثر هیچ دغدغهای نسبت به طراحی صحنه و یا موسیقی ندارد.»
وی درباره گروه نقشآفرینان این اثر که متشکل از علیرضا مهران، فرامرز قلیچ خانی، شیماء ملکیان، غزاله جزایری، جعفر کرمانی، سینا نصرالهی، رستا رضوی، امین وحیدی پور و سعید رحیمی است، گفت: «در آغاز تمرینات این نمایش را با حضور برخی از چهرههای آشنا انجام دادیم که به دلایلی اجرا به تعویق افتاد. در ادامه باتوجه به اینکه این اثر در جشنواره تئاتر مقاومت به عنوان اثر برگزیده معرفی شد به این نتیجه رسیدم که در اصل این بازیگران چهرههای کار هستند و نیمتوان جای آنها را با افرادی که به ظاهر آشنا هستند تغییر داد. ضمن اینکه مهران به عنوان یکی از هنرمندان پرکار سال گذشته بوده و قلیچ خانی تاکنون در 18 نمایش صحنهای با من همکاری داشته است. من معتقدم ما باید مخاطب تئاتر را بشناسیم و مخاطب تئاتر نیز باید چهرههای کار ما را بشناسد.»
نمایش «آوازهای سرشام» 13 اردیبهشت ماه هرشب ساعت 21 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود.
انتهای پیام/