قاضی پور: مسافران قطار آذربایجان در آتش بی تدبیری سوختند/ واکنش آخوندی: راه آهن حومه را در ایران پایه گذاری کردیم
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نادر قاضی پور درنشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی،در جریان سوال خود از آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت:در بخش حمل و نقل ریلی اقدامات جامعی صورت نگرفته است و انتظار داشتیم با وجود کمبود منابع، وزارت راه و شهرسازی و دولت در جهت توسعه سیستم ریلی کشور اقدامات لازم را انجام می داد. حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن و ارزان باید در کشور توسعه یابد،اما اینگونه نشد.
وی با اشاره به حادثه برخود قطار در سمنان و کشت شدگان آذری زبان گفت: مسافران آذربایجانی در این سانحه در آتش بی تدبیری مسئولان سوختند.
قاضی پور خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی! شما در مقابل نسل آینده و حفظ محیط زیست مسئول هستید و باید در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی کار کنید و پاسخگوی مسائل باشید، وزارت راه و شهرسازی پیگیر دریافت منابع برای توسعه حمل و نقل ریلی از درآمدهای نفت و گاز نیست، زیرا حمل و نقل ریلی در کاهش آلودگی هوا موثر است. آقای آخوندی؛ شما اعتقادی به خرید کالای ایرانی ندارید و به جای خرید ریل از کارخانه اصفهان، اقدام به واردات ریل از کشورهای ترکیه، چین و هند کردید و حجم قراردادها در زمینه حمل و نقل ریلی با کشور ترکیه حدود 80 میلیون یورو بود که این موضوعات با شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مغایرت دارد.
وی در ادامه افزود: شما اعتقادی به دو خطه کردن راه آهن ها زیاد ندارید؛ به چه دلیل با وجود گذشت سالیان بسیار راه آهن های تهران- بندرعباس و تهران – تبریز هنوز دوخطه نشده اند؟
این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه در بودجه سال 92 بحث اینکه راه آهن شهر قم به بیرون شهر منتقل شود، تاکید کرد:شما در این زمینه اقدام نکردید، این در حالی است که مردم منطقه نیروگاه قم از لحاظ مالی قشر ضعیف هستند و شما با وجود موضوعات مذکور به فکر خرید هواپیما از آمریکا و کشورهای دیگر هستید.
نماینده ارومیه در پایان سخنان خود گفت: باید علت بی برنامگی ها در بخش حمل و نقل ریلی مشخص شده و در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.
ایده ایجاد راه آهن محوری در دولت ما، در تاریخ راهآهن ایران سابقه نداشته است
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش نماینده گفت: نمایندگان گرامی حتما مستحضر هستید،سیاست محوری ما این است که خودرو محوری را به حمل و نقل محوری تبدیل کنیم و این در حالی است که برای عملیاتی شدن این مهم 3 سیاست اساسی را مطرح کردیم که خوشبختانه هر 3سیاست به تصویب شما نمایندگان محترم در برنامه ششم رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سیاست اول ما شهرسازی ریل پایه است که خوشبختانه مصوبات آن در برنامه شورای شهرسازی موجود است و برای اینکه بتوانیم شهرسازی ریل پایه را داشته باشیم ؛باید شبکه راه آهن به شبکه مترو به طریق دو سیستم یکپارچه عمل بکند.
وی با اشاره به اینکه ما هفته پیش خدمت نمایندگان استان همدان بودیم، گفت: تلاش ما این بود که ایستگاه را به دل شهر بیاوریم تا تبدیل به کانون توسعه شهر بکنیم.
آخوندی خطاب به قاضی پور تصریح کرد: ایستگاه ارومیه نیز در بیرون شهر پیش بینی شده بود که ما محل ایستگاه را به درون شهر آوردیم که این ریل به درد مردم بخورد.
برای اولین بار در ایران بحث راه آهن حومه ای را مطرح کردیم و خوشبختانه یکی از مواردی که در برنامه ششم تصویب شدن راه آهن حومه ای است و این در حالی است که شما مستحضر هستید؛فقط در کلانشهرها میلیون ها نفر در روز بین حومه و داخل شهر توسط ماشین تردد می کنند و کاری که ما صورت دادیم این بود که به جای اینکه این افراد توسط خودرو تردد کنند، راه آهن حومه ای داشته باشیم تا با این نوع انتقال منتقل به ریل شود. برای تمام مسیرهایی که در شعاع 120 کیلومتری تهران قرار دارند خطوط راهآهن ویژه طراحی کردهایم که شامل قم، گرمسار و سمنان و برخی شهرهای دیگر میشود؛ علاوه بر این درسالهای اخیر 150 واگن مسافری در راهآهن طراحی شده است.
وزیرراه وشهرسازی،افزود: ایده ما به طور اساسی این است که حمل و نقل بین حومه و مرکز کلانشهرها را به ریل تبدیل کنیم؛زیرا این سیاست محوری ما است که در تاریخ راهآهن ایران سابقه نداشته که وزارتخانه پیشنهاد تشکیل راهآهن محوری را ارائه دهد.
وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه از دیگر برنامههای این وزارتخانه را در حوزه ریلی را حمل و نقل ترکیبی جاده و بندر و دریا و بندر است و از همین رو ما در بندر چابهار همزمان با توسعه راه،توسعه شبکه ریلی را نیز مد نظر قرار دادهایم؛ افزود: عملکرد بار در ایران توسط ریل در سال 91، 32 میلیون تن بوده که در سال 95، این میزان به 43 میلیون تن افزایش یافته که ما رکورد آن را شکستهایم، البته این موضوع تصادفی نبوده است. سهم ریل از ترانزیت در ایران 4.4 درصد بود که ما در سال 95 این سهم را به 13 درصد رساندیم و خوب بود که آقای قاضی پور کمی به عرایض بنده توجه می کرد که ما چه اقدامات بزرگی را در جهت توسعه صنعت ریلی و انتقال بار از جاده به ریل در کشور انجام داده ایم.
آخوندی با اشاره به نوسازی ناوگان ریلی کشور تصریح کرد:در 3 سال گذشته،سن ناوگان مسافربری ریلی در ایران 64 سال بوده که تمام واگن های قدیمی تا سن 45 سال را کنار گذاشته ایم و درنظرداریم واگن های بالای 35 سال را نیز از خط خارج کنیم و ناوگان ریلی کشور را جوان کنیم. 200 واگن مسافربری جدید را به قیمت 600 میلیارد تومان وارد چرخه ریلی کشور کردیم و در قراردادی با یک شرکت روسی که دو هفته پیش منعقد شده است،مقرر شده که 6 هزار واگن باری جدید از طریق تولید مشترک وارد ناوگان ریلی کشور شود.
وزیر راه با اشاره به اینکه این رکورد را در خاطر خود بسپارید، خطاب به نمایندگان تصریح کرد: ریل گذاری در ایران در روز به بالای 5500 متر رسیده است که در برخی از استان ها سرعت ریل گذاری به بیش از 1500 متر در روز می رسد.
وی با بیان اینکه برای راه اندازی یک راه آهن حومه ای در تهران به بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، افزود: میانگین هر کیلومتر ریل گذاری حدود 5 میلیارد تومان قیمت دارد و باید چندین میلیارد دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرد که با این ارقام بودجه مطمئناً امکانپذیر نیست، اما اقدامی که ما انجام دادیم این بوده که این موضوع را از کانال سرمایه گذاری و فاینانس بین المللی انجام دهیم.
آخوندی در همین راستا تصریح کرد: برای اولین بار در ایران با استفاده از منابع فاینانس خارجی،قطار سریع السیر با چین قرارداد بستیم و کارگاه ساخت آن فعال شده است و برای برقی کردن قطار گرمسار به بندر ترکمن با روسیه پیش نویس قرارداد امضا کردیم. همچنین پیش نویس قرارداد برقی کردن قطار تهران- مشهد با چین امضا شده است.
وی در پایان گفت: از سال 93 اعلام کردیم هر چه در ایران ریل تولید شود،ما ظرفیت ریل 5 سال آینده ایران را به صورت یکجا خریداریم و امیدواریم که مجلس به ما کمک کند و همانطور که در برنامه ششم پیش بینی شده است بتوانیم منابع اصلی طرح های حمل و نقل جاده ای را به ریل منتقل کنیم و بزرگترین نهضت توسعه ملی کشور را به کمک مجلس رقم بزنیم.
بنده از توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع نشده ام
قاضی پور ضمن انتقاد از دولت و وزارت راه و شهرسازی در راستای عدم اجرا اقتصاد مقاومتی گفت: برنامه وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از تولید ملی چیست، سالانه گزارش شده که بین 16 تا 32 هزار نفر در تصادفات جاده ای کشته می شوند، برنامه وزارت راه برای ایمن کردن راه ها چیست. واگن سازی پارس اراک"،" واگن سازی ابهر و خرمدره"، "واگن سازی زرند"، وضعیت خوبی ندارند، باید این سوال را پرسید که اشتغال و تولید ملی کجا است.
وی با بیان اینکه قرارداد با لوکوموتیوسازی های داخلی کجاست،افزود: سوال بنده سیاسی نیست؛بلکه مربوط به چندین ماه پیش و در بُعد نظارتی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به درپیش بودن روز "کارگر" تصریح کرد: تمام قراردادهای وزیر راه و شهرسازی ضد تولید و وارداتی است؛لذا بنده از توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع نشده ام.
انتهای پیام/