دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1394 - 09:21

ترکان:‌ سرمایه‌گذاران خارجی منتظر توافق قطعی هسته‌ای هستند

مدیرعامل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ورود سرمایه‌گذاران ترکیه، آذربایجان و ارمنستان به مناطق آزاد کشور خبرداد و گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی منتظر برداشته شدن تحریم‌ها و توافق قطعی هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 برای ورود و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران هستند.
کد خبر : 17281

اکبر ترکان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا و در پاسخ به این پرسش که پس از تفاهم اخیر هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 آیا پیشنهادهایی برای انجام سرمایه‌گذاری در مناطق اقتصادی کشور داشته‌اید؟ گفت: با سرمایه‌گذاران ترکیه، آذربایجان و ارمنستان در حال مذاکره هستیم که مبنای این مذاکرات سرمایه‌گذاری این کشور‌ها در منطقه آزاد ارس است.


وی افزود: همچنین هندی‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار پیش‌قدم شده‌اند که نتیجه آن امضای موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری‌های هند در چابهار بود.


او با تاکید بر اینکه پس از تفاهم هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 هیات‌های متعدد تجاری از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار کرد: این هیات‌ها و کشورهای متبوعشان منتظر یک اتفاق جدید و قطعی در عرصه توافقات ایران با کشورهای 1+5 هستند تا برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران اقدام کنند.


مشاور رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌های خارجی در مناطق آزاد ایران شعبه‌ای تاسیس کرده‌اند، گفت: به خاطر مساله تحریم‌ها قصد راه‌اندازی بانک‌های فراساحلی را داریم که مشمول بند‌های تحریم نمی‌شوند. البته به محض برداشته شدن تحریم‌ها هیچ منعی برای حضور بانک‌های خارجی در مناطق آزاد کشور وجود ندارد.


وی ادامه داد: به دلیل آنکه تمام گردش مالی بانک‌های فراساحلی ارزی است، در شرایط تحریم نیز امکان فعالیت در مناطق آزاد را دارند.


ترکان درباره راه‌اندازی طرح‌های جدید عمرانی در مناطق ویژه و آزاد کشور در سال جاری نیز گفت: ظرف یک ماه آینده فرودگاه ماکو راه‌اندازی می‌شود. همچنین در صورت یافتن فاینانس جدید، پروژه پل خلیج فارس که به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده بود دوباره از سر گرفته می‌شود.


وی پیش بینی کرد در صورت ازسرگیری ساخت پروژه پل خلیج فارس، ظرف سه سال آینده این پل به بهره‌برداری برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته