دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حال تولید خوب تر می شود

شتاب توسعه صنعتی در دستور کار دولت گرفت

توسعه و پیشرفت ایران هدفی بود که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سرلوحه فعالیت ها و تلاش های دولت و ملت قرار گرفت و دولت یازدهم با توجه بیشتر به این توسعه توانست نام خود را در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار کند.
کد خبر : 172802

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، فارغ از همه تخریب ها و سیاه نمایی هایی که این روزها فضای مجازی و برخی رسانه ها را در بر گرفته این حقیقت که دولت تدبیر و امید همسو با اسلاف خود و حتی جدی تر و مصمم تر از آنان برای آبادانی ایران بزرگ تلاش کرده غیر قابل انکار است.


نگاهی به آنچه در صنعت،معدن و تجارت ایران از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون به وقوع پیوسته نشان می دهد ایران صعود به قله اقتدار اقتصادی را با شتاب وصف نشدنی پیموده و در ۴ ساله فعالیت دولت دکتر روحانی این شتاب افزایش قابل ملاحظه ای نیز داشته است.


نمونه شاخص های عملکردی و بررسی میزان تولید و ظرفیت محصولات نشان می دهد کشورمان در محصولات متنوع تولیدی و صنعتی و معدنی و نیز حوزه تجارت و کسب و کار هر روز پله های ترقی را در طول ۳۸ سال گذشته طی کرده و در دولت یازدهم این پیشرفت سرعت بیشتری هم گرفته است.


بر اساس این گزارش، با نگاهی به آمارهای سال ۵۷ و دهه ۶۰ و نیز بررسی آمارهای صنعتی ،معدنی و تجاری از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون افکار عمومی و متخصصان را به تاملی منصفانه در رخدادهای اقتصادی کشور در بخش صنعت،معدن و تجارت دعوت کند.


طلوع امید در صنعت ایران


سال ۵۷ ایران فقط ۸۵۴ واحد صنعتی داشت.آن هم واحدهای صنعتی که نه تنها دستگاه های موجود در آن خارجی بودند بلکه در بسیاری از موارد نیروی انسانی شاغل در این واحدها نیز وارداتی بود و در حقیقت ایرانی ها درتولید و فناوری این واحدهای صنعتی نقش چندانی نداشتند.


یروزی انقلاب اسلامی و ترویج روحیه خودباوری در میان مردم توسط بنیانگذار فرزانه انقلاب حضرت امام خمینی سبب شد با وجود همه دشواری ها و سختی های دوران دفاع مقدس تعداد واحدهای صنعتی در کشور در سال ۶۸ به عدد قابل توجه ۶ هزار و ۲۹ واحد برسد.


از آن روزها به بعد با اندیشه های ناب دولت سازندگی رشد و ایجاد واحدهای صنعتی شتاب بیشتری به خود گرفت و هرچند در برخی دولت ها این شتاب به صفر و حتی زیر صفر هم رسید اما در آغاز دولت یازدهم ۷۰ هزار و ۲۱ واحد تولیدی در جای جای ایران وجود داشت.


با وجود ادعای برخی دلواپسان در زمینه تعطیلی واحدهای صنعتی در سال های اخیر، اما دولت یازدهم یکی از رکوردداران راه اندازی واحدهای صنعتی در تاریخ ایران است.آن هم واحدهای صنعتی که کاملا با مطالعه و راهبرد منطقی و در مسیری صحیح وهدفمند چراغ تولید کشور را پر فروغ کرده اند.


در گذشته اگر راه اندازی واحدهای صنعتی بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها ،قابلیت ها،توانمندی ها و ظرفیت های موجود در کشور بود اما دولت دکتر روحانی بانهادینه کردن تحقیق و پژوهش در صنعت،معدن و تجارت توانست تعداد واحدهای صنعتی کشور را تا پایان سال ۹۵ به بیش از ۸۵ هزار و ۵۱۴ واحد برساند.


این افزایش ۱۵ هزار واحدی و هوشمندانه در صنعت کشور منجر شد تولید ایرانی به قله های شکوه و اقتدار بیش از پیش نزدیک شود.این روزها روزهای خوب صنعت و تولید است و هر روز هم خبرهای خوش تولید و اشتغال حال صنعت را بهتر می کند.


تولید خودرو که در سال پیروزی انقلاب ۱۸۹ هزاردستگاه آنهم تنها یک مدل بود و در سال ۶۸ به دلیل شرایط جنگ و ... به تنها ۱۵ هزار دستگاه در سال رسیده بود در ابتدای کار دولت تدبیر و امید به عدد ۷۳۰ هزار دستگاه در سال رسید و دولت یازدهم تنها در ۳.۵ سال با تلاشی جهادی و با بهره گیری مطلوب از اثرات برجام تولید خودروی ایرانی در مدل های متنوع را حدود دو برابر افزایش داده و این تولید را به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه در سال رساند تا ایران حرف های بیشتری در صنعت و اقتصاد منطقه داشته باشد.


افزایش ظرفیت های تولید


تنها این آمار نشان دهنده تلاش و همت مردان صنعت و اقتصاد کشور در دولت یازدهم نیست.آمارهای دیگر نیز همه حکایت از این دارد که ایران با وجود همه دشواری ها و تنگناهایی که از دولت قبل به یادگار مانده روند توسعه ای خود را طی کرده است و امید در کشور هیچ گاه غروب نخواهد کرد.


کشوری که در سال ۵۷ تنها دو شهرک صنعتی داشت و در اواخر دهه ۶۰ شاهد فعالیت ۶۶ شهرک صنعتی بود در ابتدای دولت یازدهم ۷۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی را در دل خود جای داد و امروز در آخرین روزهای دولت یازدهم و با تلاش های صورت گرفته در وزارت صنعت،معدن و تجارت این رقم با افزایشی قابل توجه به ۷۹۰ شهرک و ناحیه صنعتی رسیده است.


همچنین دولت یازدهم در شرایطی ۱۹۳ شهرک صنعتی را در پایان سال ۹۵ به زیرساختهای بهداشتی از جمله تصفیه خانه فاضلاب مجهز کرد که این رقم در سال ۵۷ و ۶۸ صفر بوده و در ابتدای کار دولت ۱۵۶ واحد بود.درباره گازرسانی نیز وضعیت همین گونه بود.ایران که تا سال ۶۸ در هیچ شهرک صنعتی گاز نداشت در ابتدای کار دولت تدبیر و امید ۴۵۷ شهرک مجهز به گاز داشت و با تلاش دولت یازدهم در حال حاضر ۵۵۹ شهرک صنعتی از نعمت ارزشمند گاز بهره مند هستند.


نگاهی به تولید برخی کالاهای مهم و پیشرو نیز نشان می دهد دولت یازدهم یکی از بهترین دولت های ایران در زمینه حمایت از تولید و اشتغال بوده است و قضاوت این مساله چندان دشوار نیست .کافی است آمارها بررسی شود تا تلاش ها خود را نشان دهند.


تولید محصولات پتروشیمی از ۱.۶ میلیون تن در سال ۵۷ و ۲.۴ میلیون تن در سال ۶۸ به ۴۲.۳ میلیون تن در ابتدای کار دولت تدبیر و امید رسید و در پایان سال ۹۵ این رقم ۴۷.۵ میلیون تن شد.


در این میان هرچند تولید برخی لوازم خانگی مانند تلویزیون رنگی کاهش یافت اما تولید بسیاری از انواع لوازم برقی و خانگی رشد پیدا کرد. ماشین لباسشویی در سال ۵۷ تولید نمی شد و در سال ۶۸ نیز تنها ۱9 هزار دستگاه تولید وجود داشت اما تولید ماشین لباسشویی در پایان سال ۹۵ به ۸۳۰ هزار دستگاه رسید در حالی که در ابتدای کار دولت دکتر روحانی ۷۶۰ هزار دستگاه بود.


ظرفیت تولید فرش ماشینی در اول انقلاب ۵ میلیون متر مربع تولید بود و در سال ۶۸ نیز به ۱۴ میلیون متر مربع رسید.در ابتدای کار دولت تدبیر و امید این رقم به ۱۱۶ میلیون متر مربع و در پایان سال گذشته به ۱۳۰ میلیون متر مربع رسید.


در سایر محصولات نیز شاخص های خوبی وجود دارد.روغن نباتی در سال ۵۷ و ۶۸ به ترتیب ۳۱۷ و ۴۸۶ هزار تن تولید می شد و در پایان سال ۹۵ دولت توانست تولید روغن نباتی را از یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن در زمان آغاز به کار دولت با وجود همه مشکلات موجود در تولید ضمن حفظ تولید قبلی به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن برساند.


این گزارش حاکی است ظرفیت های تولید کشور هم در حدود ۴ دهه پیش تاکنون روی عددهای خوبی ثابت شده است.ظرفیت تولید دارو که در سال ۵۷ رقم ۲۷.۳ میلیارد عددی را نشان می داد در ابتدای کار دولت یازدهم روی عدد ۵۴.۳ میلیارد عدد قرار گرفت و تنها در سه سال این ظرفیت به ۶۰ میلیارد عدد در سال رسید.


ظرفیت تولید پودر شوینده، انواع کاغذ و تایر خودرو نیز از ابتدای کار دولت تا پایان سال ۹۵ پیشرفت چشمگیری داشت و به ترتیب از یک میلیون ۳۸۴ هزار تن به ۲ میلیون و ۷۴ هزار تن در تولید پودر شوینده، از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تن در تولید انواع کاغذ و از ۳۱۸هزار تن به ۳۹۰ هزارتن در تولید تایر خودرو رسید.


در بخش ظرفیت های تولید نئوپان و ام دی اف نیز دولت تدبیر و امید با عزمی جهادی توانست تقریبا معادل ظرفیت تولید این محصول از ابتدای سال ۵۷ تا ابتدای دولت یازدهم بر ظرفیت تولید بیفزاید، به گونه ای که ظرفیت تولید در ابتدای فعالیت دولت یازدهم یک میلیون و ۶۵۰ هزار متر مکعب بود و امروز این رقم به بیش از ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار متر مکعب رسیده است.


هر چند با وجود این آمار و ارقام دقیق هنوز هم عده ای منکر تلاش های دولت اعتدال برای آبادانی ایران و توسعه صنعتی،معدنی و تجاری کشورمان هستند اما در نگاه مردم این تلاش ها که به قول رئیس جمهور برای ایران و اسلام صورت گرفته ماندگار است و مردم قهرمان ایران بدون تردید قدردان این کوششهای شبانه روزی خواهند بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته