دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1396 - 12:02

مدرسه ولیعهد پهلوی و تلاش میراث فرهنگی برای حفظ شکل تاریخی آن + تصاویر

وضعیت بناهای تاریخی از جمله مدرسه ولیعهد که در مجموعه کاخ نیاوران قرار گرفته است، بر این نکته صحه می‌گذارد که میراث فرهنگی بیش از هر نهاد دیگری آگاهی و توانایی نسبت به حفظ بناهای تاریخی را دارد.
کد خبر : 172658

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، باگذشت سال‌ها از زمان فعال بودن مدرسه ولیعهد و فضایی برای آموزش خانواده پهلوی، این مرکز آموزشی شکل قدیمی خود را به عنوان مکانی تاریخی حفظ کرده است. سازمان میراث فرهنگی که متولی اصلی مجموعه نیاوران و مشتقات آن از جمله مدرسه ولیعهد است، به خوبی توانسته این بنای باقی‌مانده از دوره پهلوی را برای بازدید علاقه‌مندان میراث فرهنگی و همچنین نسل جدید پاسداری کند.


آنچه در این میان دستخوش تغییر شده عنوان مدرسه ولیعهد است که از سال 1368 به مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی تغییر پیدا کرده است. این مرکز آموزشی سال‌ها است که به موسسه‌ای برای علاقه‌مندان میراث فرهنگی و کسانی که ارزش بناها و اشیای تاریخی را می‌دانند تبدیل شده تا با تحصیل در رشته‌هایی چون باستان شناسی، مردم شناسی، راهنمای موزه‌ها و بناهای تاریخی، موزه‌داری، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و حفاظت و مرمت آثار و اشیای تاریخی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و تکنولوژی معماری فعالیت خود را برای حفظ میراث فرهنگی برجای مانده از قرن‌ها آغاز کنند.


اگر سری به مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی بزنید در نگاه اول با بخش‌های مختلف مدرسه ولیعهد آشنا خواهید شد که تداعی‌کننده نحوه آموزش و اهمیت تحصیل و کسب علم از دیرباز در میان ایرانیان است. تخته‌سیاه‌ها، کمد‌های لباس و کیف آخرین ولیعهد و خاندان پهلوی، وسایل بازی که در بخش بیرونی مدرسه قرار دارد، سالن آمفی‌تئاتر، صندلی‌ها و حتی آپاراتی که در زمان پهلوی استفاده می‌شده همچنان قابل بازدید است. در مدرسه ولیعهد اتاقی به کنترل اساتید و مدرسان اختصاص داشته که با دوربین به صورت آنلاین چک می‌شده است، این وسایل که همه از ابزارهای صوتی و تصویری بسیار قوی و با کیفیت آن دوره بوده، نیز همچنان در مدرسه ولیعهد باقی مانده و به یکی از جاذبه‌های تاریخی این بنای تاریخی تبدیل شده است.




اگرچه این بنای تاریخی تا به امروز شکل قدیمی و کاربری اصلی خود را حفظ کرده است، اما این امر بدین معنا نیست که این بنای تاریخی نیاز به رسیدگی ندارد. مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی که در اختیار سازمان میراث فرهنگی است نه تنها توانسته با گذشت سالهای از خروج خانواده پهلوی از کشور به فعالیت خود به عنوان مرکز آموزشی ادامه دهد بلکه با حفظ ارزشهای تاریخی آن، که حتی در اتاق مدیریت مرکز نیز مشهود است، علاقه‌مندان به میراث فرهنگی را نیز به خود جلب کند.


به گفته مدیر مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، همه کلاس‌ها و بخش های مدرسه به همان شکل قدیمی باقی مانده به طوری‌که با گشتی در کلاسها، فضای عکاسی، کارگاه‌های سفال و لعاب، چوب، فلز، بافت و چاپ، لابراتوار زبان، آزمایشگاه‌های شیمی، مرمت فلز، مرمت نقاشی، مرمت کاغذ، رنگرزی پارچه، سایت کامپیوتری که مساحتی حدود 250 متر مربع دارد و همچنین کتابخانه با مساحت تقریبی 400 متر مربع می‌توان به حال و هوای مدرسه ولیعهد در دوره قدیم رسید.



لازه به یادآوری است، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی که در سال 1368 تاسیس شده ، به عنوان یکی از واحدهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بطور مستمر نسبت به آموزش، پژوهش و تربیت نیروی انسانی کارآمد در زمینه های مربوط به حوزه فعالیت سازمان فعالیت داشته است. مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی دارای سه بخش شامل فضاهای آموزشی، اداری و ورزشی است و تاکنون کارشناسان حرفه‌ای را در راستای حفظ میراث فرهنگی تربیت کرده است.




انتهای پیام/

برچسب ها: نیاوران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته